2026-07-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De tänker kanske livet är kort. Om du nu de kan trots pank uppleva saker. Varför liksom inte? Du kommer ju mer sitta där och sura medan livet går förbi. Sitta där och sett skit i ditt liv. Mot de som tagit varje tillfälle att se saker.

Precis! Men att ta lån och skuldsätta sig för att resa är ju självklart dumt men jag lever lite halv fattigt hemma i Sverige så jag kan resa nån månad per år.
Citera
2026-07-05, 17:12
Medlem
Jag är själv en "sparare" men helt ärligt så förstår jag folk som spenderar sin lön direkt. Man vill ha upplevelserna medans man är ung.

Att resa vid 20 års åldern går inte att jämföra med att resa vid 50+ att köra en fin "cool" bil vid 20 blir aldrig samma som nör man är 50+ etc etc.
Citera
2026-07-05, 18:22
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför inte? Förutsätter att man inte har barn och försörjningsansvar för någon annan?

Vad gör detta personer värre än tex FIRE-folket som lever som fattiga för att kunna investera allt och gå i pension tidigt. (Vad de ska göra när de gått i pension framgår sällan)

Satsar man på FIRE så har man ju uppenbarligen en plan med livet, dessutom då att byta lite (onödig) konsumtion mot mer tid. Tid är ju faktiskt något du inte kan producera mer av, vilket man däremot kan av alla varor, som är utbytbara.

Sen som nån skrev så är det väl tyvärr så att de som har som vana att slösa upp allt de äger på skit så småningom gnäller över att andra är rika men inte dem.
Citera
2026-07-05, 18:24
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Även om jag håller med dig så har han ju rätt här. 15-30k tar inte lång tid att få ihop för resa, men pengar som ger avkastning nog att kunna resa med varje år tar ÅR att spara ihop. Han vill ju resa nu. Inte sen.

Fattar dock inte grejen med lyxresor. Hade fattat om de var backpacking vi pratade om.. tågluffa, couch surfa osv för att se världen.

Självklart tar det år att spara ihop om man börjar för sent. Spara bör man väl rimligen börja med direkt när man får sin första lön tänker jag.

Jag som sparat har nu ca 1 miljon på Avanza, är lika gammal som vännen jag skrev om. Har då också köpt en bostad.

Jag kan inte tycka det är annat än ansvarslöst att som 30-åring inte ha några pengar på kontot och dessutom så fort man får tag i en slant direkt bränna den på en resa.
Citera
2026-07-05, 18:26
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Resa på avkastningen ja du är en liten parasit som inte vill leva i nuet. Har man noll kronor och ska spara ihop till resor på avkastningen så får man spara så många år att man hinner både skilja sig och dö.

Inte om man börjar i tid, jag har som sagt 1 miljon "över" och skulle alltså kunna plocka 40 tkr där per år om jag vill, det räcker ju gott till 1-2 resor per år.

Just det där "leva i nuet" är ju ett argument som barn drar. Man kan inte ha barntänk som vuxen!
Citera
2026-07-05, 18:26
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Självklart tar det år att spara ihop om man börjar för sent. Spara bör man väl rimligen börja med direkt när man får sin första lön tänker jag.

Jag som sparat har nu ca 1 miljon på Avanza, är lika gammal som vännen jag skrev om. Har då också köpt en bostad.

Jag kan inte tycka det är annat än ansvarslöst att som 30-åring inte ha några pengar på kontot och dessutom så fort man får tag i en slant direkt bränna den på en resa.

Ja det är klart att det är smartare för sin framtid att göra som dig. Men alla prioriterar olika. Man dör inte av att inte ha en krona sparad vid 30. Jag brände extremt mycket av mina pengar hela vägen fram till 35. Vid 40 var jag mångmiljonär. Så alla är olika och har olika förutsättningar
Citera
2026-07-05, 18:28
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag är själv en "sparare" men helt ärligt så förstår jag folk som spenderar sin lön direkt. Man vill ha upplevelserna medans man är ung.

Att resa vid 20 års åldern går inte att jämföra med att resa vid 50+ att köra en fin "cool" bil vid 20 blir aldrig samma som nör man är 50+ etc etc.

Klart det är helt ok att som 19-20 åring när man tagit studenten spara ihop en slant, resa, komma hem, bo hos föräldrarna och jobba ihop lite till, sedan ut på ny resa, och leva så under typ 1-2 år.

Är ju en annan femma att hålla på så när man är 30. Speciellt om man bor i hyresrätt, saknar sparkapital och redan då ligger långt efter i livet.

Vissa blir aldrig vuxna helt enkelt!
Citera
2026-07-05, 18:30
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Ja det är klart att det är smartare för sin framtid att göra som dig. Men alla prioriterar olika. Man dör inte av att inte ha en krona sparad vid 30. Jag brände extremt mycket av mina pengar hela vägen fram till 35. Vid 40 var jag mångmiljonär. Så alla är olika och har olika förutsättningar

Alltså, jag hade roligt även i mina 20, jag reste en del då också men jag såg också till att spara en del, så småningom hade jag kontantinsatsen till bostaden. Sen när jag började jobba efter studier så månadssparade jag i ISK osv. Nu kan jag självklart göra en (1) årlig resa med gott samvete.

Så är ju inte så att det ena utesluter det andra.

Men hade ju aldrig funnit mig in att vid 30 bast boende i hyresrätt och totalt pank prioritera resor, då hade jag känt mig som en jättestor tonåring.
Citera
2026-07-05, 18:34
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag ser inga problem med att resa inom en väl uttänkt budget. Trots att jag har det knapert ekonomiskt lägger jag alltid undan 50.000-60.000 kr per år så att vi kan åka utomlands hela familjen, men då planerar vi noga så att vi köper absolut billigaste flygbiljetterna, där jag gärna hade suttit med getterna i flygplanets lastutrymme om jag kunnat och det blivit billigare. Väl på plats bor vi hos släktingar vilket håller kostnaden nere.

Dock vet jag hur fattiga resonerar. En bekants bekants fru gick bort för några år sedan i en sjukdom och han fick en summa pengar på livförsäkringen, låt säga en miljon. Inom 1-2 år hade han och de två tonårsdöttrarna bränt vartenda öre på åtminstone 5 lyxresor och sprit "för att hantera sorgen". Då hade han ändå ett vanligt arbetaryrke med vanlig arbetarlön, men han valde att bränna allt på kort tid istället för att investera miljonen i indexfonder på ISK och kunna ta ut 40.000 kr om året livet ut för en årlig resa. Nu bor han fortfarande i en hyresrätt, har precis förlorat körkortet pga rattfylla och döttrarna ska snart flytta hemifrån så det fanns ingen brist på vettiga saker att lägga pengarna på. Hoppas han älskar att jobba och att kroppen håller till beräknad pensionsålder 68 år.

Nej naturligtvis inte. Har man en köpt bostad och månadssparar i ISK så kan man självklart kosta på sig en resa, på samma sätt som man i den situationen kan kosta på sig en ny soffa eller en dyr middag. Nån lyx då och då är självklart acceptabelt om man är ansvarsfull i övrigt.

Men då alltså med betoning på lyx, att resa jorden runt är just en lyx och det är för mig rätt självklart att det inte är en random hobby som en person utan pengar kan ägna sig åt. Skillnaden idag mot tidigare tider verkar vara att det är få som fattar just detta, på typ 1960-talet så var det rätt självklart för alla att göra regelbundna utlandsresor var något som enbart de rika kunde göra. Inte en svennebanan som bor i hyresrätt och är pank i övrigt.

Hade jag varit helt fattig hade jag självklart inte prioriterat att lyxa till det INNAN jag sparat ihop pengar.
Citera
2026-07-05, 18:34
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Alltså, jag hade roligt även i mina 20, jag reste en del då också men jag såg också till att spara en del, så småningom hade jag kontantinsatsen till bostaden. Sen när jag började jobba efter studier så månadssparade jag i ISK osv. Nu kan jag självklart göra en (1) årlig resa med gott samvete.

Så är ju inte så att det ena utesluter det andra.

Men hade ju aldrig funnit mig in att vid 30 bast boende i hyresrätt och totalt pank prioritera resor, då hade jag känt mig som en jättestor tonåring.

Ja alltså, ska jag vara ärlig så hade jag kunnat hoppa över hälften av allt jag gjort. Jag har haft så jävla kul mellan 20-35 att livet mer eller mindre känns tomt nu. Hade jag inte haft barn så hade jag nog inte pallat med att jag brände så mycket pengar som ung hahaha.
Citera
2026-07-05, 18:36
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Detta. Låt de leva för fan.

Ts är du avundsjuk för att de får leva medans du gnider som en jude och inte får leva?

Jag lever också och gör också en resa då och då. Men mellan resorna månadssparar jag i ISK.

Du kan väl inte på allvar försvara livsstilen att totalt fly från allt ansvar och leva som ett barn hela livet? Som vuxen förutsätts ett visst konsekvenstänk, jag tror du själv kan räkna ut konsekvenserna av att aldrig spara ett öre om något oförväntat händer.
Citera
2026-07-05, 19:06
Medlem
Citat:
Alltså, man hör ständigt från alla sin omgivning att de ska på resor jorden runt, fattar liksom aldrig hur folk har råd och ännu värre hur de kan prioritera sånt?

Resor är för mig en lyxprodukt. Bara två generationer bak kring typ 50-talet så hade de flesta inte ens varit utomlands överhuvudtaget. Att som en random svensk idag åka på ett antar utlandsresor per år var knappast tänkbart annat än för den rikaste eliten.

Snackade för nån dag sen med en kompis, han och tjejen ska snart åka på en lyxresa till Italien, detta är en vän som verkligen konstant är pank och inte ens har 10 tkr på kontot om något händer. Frågade vad det kostade, 30 tkr för en vecka blev svaret, detta är alltså pengar de inte har idag utan ska spara ihop snarast. Frågade varför de i hela friden inte sparar pengarna på Avanza istället så de kan bygga ett kapital, så kan de ju resa på avkastningen istället. Då sa han att så länge orkar de inte vänta!

Alltså, vad är det här för kultur som har uppstått? Är ju helt galet att folk förväntar sig att ständiga resor ska vara nån slags minimistandard? Det är och förblir en lyx på samma sätt som det är en lyx att köpa en Ferrari.

Dom tar sms-lån och lever på klarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in