Man ska självklart inte låna till resor eller annan konsumtion. Det enda som är vettigt att låna till är utbildning (och då genom CSN), bostad och möjligen bil (om det är helt omöjligt att ta sig till jobbet, dagis etc. med kommunala färdmedel, inte annars).
Annars så måste jag säga att resande kan vara rätt vettigt att lägga pengar på. Det bryter av vardagen, och man lär sig mycket. Beroende på hur man reser och hur mycket man förbereder sig såklart. Jag kan även styra hur mycket jag arbetar (som översättare hemifrån), och en resa blir en motivation att arbeta - och därmed tjäna - mera. Jag kan tänka typ "hundra ord till blir ett nattklubbsbesök i Alger"!
När jag reser med min dotter (eller ibland ensam) så bokar vi sex månader i förväg. Sedan lägger vi de sex månaderna på att verkligen förbereda oss: titta på dokumentärer om landet, filmer eller TV-serier från landet, läsa på om samhälle, historia, geografi, samt lära oss så mycket som möjligt av språket. Detta skulle aldrig bli av, om vi inte hade resan som morot. Så även om vi aldrig skulle komma iväg på själva resan, så skulle den ha berikat oss! Jag tycker att det är viktigt att min dotter får de här erfarenheterna - själv kom jag igång med resande ganska sent p.g.a. dåliga ekonomiska förhållanden under uppväxten.
Sedan brukar vi göra upp ett program som blandar olika typer av upplevelser. Slappa dagar vid stranden eller poolen blandat med besök på muséer eller historiska platser, samt gärna även någon workshop där man får träffa lite ortsbor och folk från hela världen och lära sig någonting. T.ex. hur man tillverkar något som orten är känd för, eller tillagar någon mat eller dryck som man sedan inmundigar tillsammans.
Vi brukar resa en gång om året, och en annan finess är att när man kommer hem så är man nöjd igen med lägenheten och området där vi bor i gamla Svedala. För det är JOBBIGT att resa också, och på senare år har vi även rest i länder som innebär vissa risker. Hemma kan man slappna av igen.