Citat:
Ursprungligen postat av
Paddan1000
Jag ser inga problem med att resa inom en väl uttänkt budget. Trots att jag har det knapert ekonomiskt lägger jag alltid undan 50.000-60.000 kr per år så att vi kan åka utomlands hela familjen, men då planerar vi noga så att vi köper absolut billigaste flygbiljetterna, där jag gärna hade suttit med getterna i flygplanets lastutrymme om jag kunnat och det blivit billigare. Väl på plats bor vi hos släktingar vilket håller kostnaden nere.
Dock vet jag hur fattiga resonerar. En bekants bekants fru gick bort för några år sedan i en sjukdom och han fick en summa pengar på livförsäkringen, låt säga en miljon. Inom 1-2 år hade han och de två tonårsdöttrarna bränt vartenda öre på åtminstone 5 lyxresor och sprit "för att hantera sorgen". Då hade han ändå ett vanligt arbetaryrke med vanlig arbetarlön, men han valde att bränna allt på kort tid istället för att investera miljonen i indexfonder på ISK och kunna ta ut 40.000 kr om året livet ut för en årlig resa. Nu bor han fortfarande i en hyresrätt, har precis förlorat körkortet pga rattfylla och döttrarna ska snart flytta hemifrån så det fanns ingen brist på vettiga saker att lägga pengarna på. Hoppas han älskar att jobba och att kroppen håller till beräknad pensionsålder 68 år.
Nej naturligtvis inte. Har man en köpt bostad och månadssparar i ISK så kan man självklart kosta på sig en resa, på samma sätt som man i den situationen kan kosta på sig en ny soffa eller en dyr middag. Nån lyx då och då är självklart acceptabelt om man är ansvarsfull i övrigt.
Men då alltså med betoning på lyx, att resa jorden runt är just en lyx och det är för mig rätt självklart att det inte är en random hobby som en person utan pengar kan ägna sig åt. Skillnaden idag mot tidigare tider verkar vara att det är få som fattar just detta, på typ 1960-talet så var det rätt självklart för alla att göra regelbundna utlandsresor var något som enbart de rika kunde göra. Inte en svennebanan som bor i hyresrätt och är pank i övrigt.
Hade jag varit helt fattig hade jag självklart inte prioriterat att lyxa till det INNAN jag sparat ihop pengar.