Citat:
Ursprungligen postat av
Amaratto
Mjo, den leder till en självklar politik, men den leder inte till att politikerna beslutar sig för den.
Vi var en regering som hellre betalar 30 miljarder I böter än erkänner att man är ute och cyklar.
Det är just det jag menar.
Forskning är sällan helt entydig.
Det finns områden där olika studier kommer fram till olika resultat eller där osäkerheterna är stora.
Därför kan man inte bara plocka ut de studier som passar ens egna agenda och sen behandla det som fakta.
All relevant evidens måste vägas samman, även den som komplicerar bilden.
Det är så vetenskap fungerar.
Det största misstaget de flesta gör är att de inte egentligen är insatta i forskningen, inte alls insatta.
Utan bara upprepar vad medier, politiker eller opinionsbildare säger att "forskarna" kommit fram till. Men hur vet du att deras beskrivning är korrekt? Att okritiskt ta över någon annans slutsatser är ganska korkat.
Sen förväntar jag mig inte att alla ska läsa hundratals vetenskapliga studier.
Men den som hänvisar till "forskningen" bör rimligtvis veta vad den faktiskt säger och vad den inte säger.
För den som sätter sig in i ämnet upptäcker snabbt att bilden är betydligt mer komplex än den ofta framställs. Det finns områden där forskningen är stark, men också områden där modeller ger olika resultat, där osäkerheterna är betydande och där forskare fortfarande diskuterar hur resultaten ska tolkas.
Vetenskap är inte en samling färdiga svar. Den är en process där hypoteser prövas, ifrågasätts och revideras. Därför blir jag alltid skeptisk när någon säger att vetenskapen är tydlig eller att det bara finns en enda möjlig slutsats.
Då har man förstått vetenskap sämre än man tror.