2026-07-04, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrypskyttenSDP
Jag hör många säga något i stil med "pengar spelar ingen roll, det är kärleken som är viktig". Men är det inte endast folk med dålig ekonomi själva som säger detta?

Jag själv som tjänar bra har tidigare när jag var singel valt bort tjejer som förvisso är snygga, trevliga och har lite innanför pannbenet men som i bästa fall har timanställning på McDonalds och 0 ambitioner karriärsmässigt. Den personen skulle till stor del leva på min lön och de långsiktiga målen såsom t.ex husköp skulle ju ta väldigt mycket längre tid än med en person med bra och stadig inkomst.

När det går ifrån att vara casual till seriöst höjs ju såklart ribban på vem man väljer att leva med, men varför skulle man tycka att de ekonomiska förutsättningarna inte spelar roll i det?

Jag tror att enbart människor som själv har dåligt med pengar eller är riktigt oattraktiva skulle resonera "Ekonomi spelar ingen roll".

Någon som har erfarenheter?

Du vet om att en majoritet av kvinnor just lever i sådana förhållanden. Där mannen till största del försörjer eller är den som drar in mest pengar. Speciellt vanligt i familjer , där man har barn ihop.

Sedan känner jag kvinnor som inte är speciellt rika, men som inte är intresserade av rika män. Just pga av den dryga attityden. Och dessa kvinnor vill inte bli ekonomiskt beroende av en man oavsett. Det kan vara bra för dig höra. Eftersom du uppenbarligen hör till den kategorin. Du tror att bara för att du har pengar. Så vill alla kvinnor har dig. Men dessa tycker att ni har helt för olika bakgrunder i livet. En del får helt klart kämpa mer än andra. Pengar kan man ju ha i överflöd. Men en taskig personlighet och värderingar blir svårare. Eller om man faktiskt är rätt efter. Finns inga pengar i världen som räddar upp det.
Citera
2026-07-04, 15:51
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Kvinnor däremot kan inte släppa den nedärvda instinkten att fånga en man med resurser, även om hon skulle ha mer resurser själv. Det är därför läkare gifter sig med sjuksystrar, medan läkarinnor adrig gifter sig med sjukbröder utan bara med överläkardocenter. Den samhälleligt acceptabla prostitutionen sitter djupt hos kvinnosläktet, medan den fria kärleken utövas exklusivt av män.

Jag håller med om detta stycke, men det sista markerade förstår jag inte?
Citera
2026-07-04, 16:13
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locho
Det här med att det är en plikt som mannen gör att "ta hand om sin kvinna ekonomiskt", då vill jag veta vart hamnar kvinnan i denna ekvation, ska hon bli försörjd eller för den delen få massor med gåvor bara för att existera?

Kvinnans arbetsuppgift är bland annat att föda barn åt mannen som försörjer henne.

Eller tycker du att män ska få ungar tillverkade åt dom helt gratis, där kvinnor ensamma ska få stå för notan att producera männens barn?
Citera
2026-07-04, 16:23
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
I min familj /släkt tjänar flera kvinnor mer än sina män, åtminstone periodvis. Stabila äktenskap, inga skilsmässor.

Som tjej måste man kunna stå på egna ben, man kan inte kräva att en man ska kunna fylla ut alla brister man själv har.

Det är en sexig tanke att män har power och är överhuvud, visst, i fantasin tar mannen emot en med öppna armar och fixar allt, himla skönt, men i verkligheten är vi alla vanliga människor. Även män faktiskt. Förstårvman det håller relationer bättre. Vi kommer aldrig förminska våra döttrar att de inte klarar saker

Varför tycker du det är förminskande mot kvinnor att ge dom hjälp och resurser? Vart drar du din gräns? Tycker du det är förminskande mot ett barn att ge barnet mat? Att det på nåt märkligt sätt skulle signalera att barnet inte är starkt själv, eller hur menar du?

Att undanhålla att ge andra hjälp med ursäkter om att "det är förminskande" är otäck manipulation.
Citera
2026-07-04, 16:34
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det är lättare att bli kär i en rik man? Nu satte du fingret på ett välkänt fenomen, dvs golddiggers som inte är intresserade av något annat än åtrå till pengar men skulle mannen sen helt plötsligt bli av med sin nyvunna rikedom så hoppar dessa kvinnor vidare till nästa offer.

Samtidigt är det väl oerhört avtändande med kvinnor som kräver en rik man men som själva pga lathet och oförmåga inte är kapabla att fixa detta på egen hand utan inblandning av någon man. Du verkar hylla något sorts kvinnligt beteende som kan liknas vid prostitution?

Det är ju sant att det är lättare att både bli kär och kåt i en man med pengar. Vad är det du är upprörd över?
Citera
2026-07-04, 16:40
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Såå, du menar då män som är "selfmade"?
Män som skapat sin förmögenhet med hjälp av sina egna förmågor.

Bert Karlsson är väl typexemlet på en sådan, tycker du att han utstrålar det som en kvinna letar efter?

Han är ju skicklig på det han gör, iaf på att tjäna pengar, han är kändis, driver flera framgångsrika förtetag, har till och med varit i Riksdagen...

Bert Karlssons möjligheter till att få kvinnor har ökat pga hans företagsamhet och driftighet, det förstår du väl själv?
Citera
2026-07-04, 16:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det är ju sant att det är lättare att både bli kär och kåt i en man med pengar.

Kåt och kär i pengar är inte samma sak som vanlig kåthet.

När pengarna är slut så är också "kåtheten" borta.

Nu behöver inte du bli upprörd över detta, acceptera verkligheten 😂
Citera
2026-07-04, 16:46
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Kåt och kär i pengar är inte samma sak som vanlig kåthet.

När pengarna är slut så är också "kåtheten" borta.

Nu behöver inte du bli upprörd över detta, acceptera verkligheten 😂

Det är väl inte konstigare än att du blir mindre attraherad av en kvinna om hon går upp i vikt och blir tjock?
Citera
2026-07-04, 16:50
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
B*rt K*rlssons möjligheter till att få kvinnor har ökat pga hans företagsamhet och driftighet, det förstår du väl själv?

Du pratar om utökade möjligheter pga bra ekonomi? Har du någon siffra att visa upp gällande detta? Menar du att han har varit jagad av kärlekskranka fruntimmer för att han är driftig?

Samtidigt är väl knappast han något typexempel på män som vars värde har ökat på köttmarknaden pga bra ekonomi.

Män i allmänhet borde vara mer selektiva när det gäller val av partner, golddiggers undanbedes med andra ord 😅
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2026-07-04 kl. 16:54. Anledning: Tillägg
Citera
2026-07-04, 16:51
Medlem
Citat:
Kvinnans arbetsuppgift är bland annat att föda barn åt mannen som försörjer henne.

Eller tycker du att män ska få ungar tillverkade åt dom helt gratis, där kvinnor ensamma ska få stå för notan att producera männens barn?

Säg det till feminister är du snäll och inte till mig.

Jag tycker om roller och personer som förstår sig på dessa och håller mig till förståelse att man inte bara är en kvinna eller en man utan man kanske är en pappa eller mamma, bror eller syster. Eller för den delen chef som går på mammaledighet eller diverse... Ja, roller som sagt.

Jag tycker Sverige och jag vet att Sverige ligger bland toppen, för de kvinnor som har det bäst. Det är väldigt förmånligt att bli förälder här i Sverige (speciellt mamma) och nej kvinnor står absolut inte utan ekonomisk hjälp så som du försöker framstå det som.
Citera
2026-07-04, 16:53
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det är väl inte konstigare än att du blir mindre attraherad av en kvinna om hon går upp i vikt och blir tjock?

Om kvinnan ifråga är snuskigt rik så kan nog de flesta män stå ut med detta 😂

Vad skulle du själv välja? En fet rik gubbe eller en smal vältränad fattig man?
Citera
2026-07-04, 16:54
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Du pratar om utökande möjligheter pga bra ekonomi? Har du någon siffra att visa upp gällande detta? Menar du att han har varit jagad av kärlekskranka fruntimmer?.

Samtidigt är väl knappast han något typexempel på män som vars värde har ökat på köttmarknaden pga bra ekonomi.

Män i allmänhet borde vara mer selektiva när det gäller val av partner, golddiggers undanbedes med andra ord 😅

Alla män som lyckas tjäna pengar får utökade möjligheter till flera kvinnor. Kvinnor attraheras av det. Vad är det du inte förstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in