2026-07-04, 15:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Det oerhört löjliga i att ta efter amerikanska problem i jobb, vardag och privatliv.

Jag håller helt med. Det är också löjligt när någon får sparken på fläcken i svensk film, som om vårt anställningsskydd inte längre finns.
Citera
2026-07-04, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
När skurken ligger döende och frågar banemannen "Vem är du?"

Den bästa konversationen på detta tema har redan gjorts, så allt annat är sämre än detta; https://www.youtube.com/watch?v=XdWlWUUYejc
Citera
2026-07-04, 20:19
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Jag håller helt med. Det är också löjligt när någon får sparken på fläcken i svensk film, som om vårt anställningsskydd inte längre finns.

Ja. Och att Facket plötsligt har upphört att finnas till.

Eller när Säpo kliver in i en svensk polisfilm, och alla ska genast börja bråka med varandra och bli arga över den andres inblandning och dela med sig tvekande och återhållsamt.

Också det direkt hämtat från USA-underhållning där FBI, CIA och olika sheriff-områden och jurisdiktioner alltid bråkar om vems fallet är och vems tillsyn det faller under.
Senast redigerad av -GG 2026-07-04 kl. 20:41.
Citera
2026-07-05, 00:08
Medlem
När en skurk halvgömmer sig bakom en gisslan och blottar hela huvudet och halva överkroppen men ändå lägger hjälten/polisen ned sitt vapen.
Citera
2026-07-05, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hantverkshasch
När en skurk halvgömmer sig bakom en gisslan och blottar hela huvudet och halva överkroppen men ändå lägger hjälten/polisen ned sitt vapen.
Är det verkligen så svårt för dig att förstå varför han gör det? Hur tror du att poliser hade gjort i verkligheten?
Citera
2026-07-05, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRET
Är det verkligen så svårt för dig att förstå varför han gör det? Hur tror du att poliser hade gjort i verkligheten?

Skjutit givetvis, tror aldrig jag har hört om polis som lägger ned vapen för någon anledning och speciellt inte när tredje person hotas och polisen befinner sig tre meter från en måltavla dom prickar 10 gånger av 10 på 50 meter.
Citera
2026-07-05, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hantverkshasch
Skjutit givetvis, tror aldrig jag har hört om polis som lägger ned vapen för någon anledning och speciellt inte när tredje person hotas och polisen befinner sig tre meter från en måltavla dom prickar 10 gånger av 10 på 50 meter.
Så du tror att poliser är några slags vigiliantes? Personliga hämnare?

Gå och lägg dig. Testa verkligheten grabben.
Citera
2026-07-05, 00:42
Medlem
Citat:
Så du tror att poliser är några slags vigiliantes? Personliga hämnare?

Gå och lägg dig. Testa verkligheten grabben.

Amerikansk polis agerar definitivt cowboys även i verkligheten men också svensk polis skjuter glatt när allmänheten hotas, och mer än gärna när polisen själv hotas vilket ofta också är fallet i filmsekvenser av det slaget jag far efter. Och vi kan be varandra om källor och jag kan producera mängder av fall när polis avfyrat sina vapen i försvarssyfte och du kommer inte att kunna producera ett enda fall där en polis lagt ner sitt vapen inför en enkel måltavla som hotar med mord. Så vi skippar det va.

För det är faktiskt inte just det som stör mig. Det som stör mig är att Hollywoodsnutar/good guys som absolut inte har något emot att skjuta bad guys inte gör det för att det på något sätt skulle vara svårt att träffa ett mongo som inte ens försöker gömma sig. Det är som om det där uttrycket om att inte kunna träffa vattnet om man så skjuter från havets botten börjar gälla direkt en skurk har en hand på en gisslan.
Citera
2026-07-05, 12:43
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Ja. Och att Facket plötsligt har upphört att finnas till.

Eller när Säpo kliver in i en svensk polisfilm, och alla ska genast börja bråka med varandra och bli arga över den andres inblandning och dela med sig tvekande och återhållsamt.

Också det direkt hämtat från USA-underhållning där FBI, CIA och olika sheriff-områden och jurisdiktioner alltid bråkar om vems fallet är och vems tillsyn det faller under.

Har aldrig fattat det riktigt, om någon hade gjort mitt jobb och jag får betalt oavsett hade jag gladeligen sagt varsågod its all yours
Citera
2026-07-05, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Har aldrig fattat det riktigt, om någon hade gjort mitt jobb och jag får betalt oavsett hade jag gladeligen sagt varsågod its all yours
En gissning är väl att om man har spenderat kanske år av underrättelsearbete och utredande på att få fast någon, så vill man få äran för att gripa personerna. I filmer framställs det ofta som att t.ex FBI bara kliver in och norpar ett fall precis på slutet.

Om det fungerar så i verkligheten har jag dock ingen aning om.
Citera
2026-07-05, 13:00
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
En gissning är väl att om man har spenderat kanske år av underrättelsearbete och utredande på att få fast någon, så vill man få äran för att gripa personerna. I filmer framställs det ofta som att t.ex FBI bara kliver in och norpar ett fall precis på slutet.

Om det fungerar så i verkligheten har jag dock ingen aning om.

Påminner mest om plugghästar
Citera
2026-07-05, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Påminner mest om plugghästar
FBI är ju så kallade ”kostympoliser”. Verkar vara väldigt olika jargong mellan dom och de ”riktiga” poliserna man ser typ på cops.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in