2026-07-14, 21:20
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Att folk får jobb så jäkla lätt.

Kan dyka upp en karaktär i en halvdöd by och får direkt jobb på byns café, verkstad eller vad det nu kan vara.

"Jo, men börja jobba som diskplockare här på mitt café, jag har knappt några kunder men börja nu direkt. Jag kan betala din lön fast jag knappt går runt"

Jävla påhitt.
Citera
2026-07-17, 10:18
Medlem
Klokhets avatar
Inkvoterade skådespelare stör mig allra mest!

.
Citera
2026-07-17, 15:05
Medlem
Figzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki

Kan dyka upp en karaktär i en halvdöd by och får direkt jobb på byns café, verkstad eller vad det nu kan vara.

"Jo, men börja jobba som diskplockare här på mitt café, jag har knappt några kunder men börja nu direkt. Jag kan betala din lön fast jag knappt går runt"

Jävla påhitt.

Yep, förmodligen den vanligaste filmklyschan när det gäller att få snabb anställning för en person.
Det ska alltid vara inom restaurang- eller cafébranschen och som oftast ackompanjerat med en klyschig replik från arbetsgivaren som t ex: " - Ok, you can start by cleaning the tables, take out the trash and do the dishes".
Citera
2026-07-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRET
Är det verkligen så svårt för dig att förstå varför han gör det? Hur tror du att poliser hade gjort i verkligheten?

kollar man på cops eller likande serie från usa så varje gång nån psykopat barrikaderat sig med gislan och säger att polisen ska dra sig tillbaka, lägga ner vapen etc så säger dom alltid "vi kan inte göra det, vi kommer inte åka härifrån. antingen kommer du ut till oss, eller så kommer vi in till dig"
Citera
2026-07-21, 21:26
Medlem
-GGs avatar
Jag stör mig egentligen på alla filmer.

Eftersom man lägger fokus där man lägger den och då måste välja bort saker som helt går emot hur verkligheten fungerar.

Till exempel: Säg att det är en film om ett mord, och efter huvudhändelsen i filmen borde världen snarare veckla ut sig än att krympa då många frågor uppstår och många berörda personer vill ha svar och blir involverade. Men i filmen väljer man helt bort detta eller gör det avskalat med att berörda personer inte får vara med i tillräcklig omfattning, eller att de accepterar allting en myndighet säger åt dem för att passa filmens logik. Det räcker med att man tittar på en tråd inne på ABoK för att se att de flesta grova brott eller mystiska gåtor väcker ett stort intresse och öppnar upp om många frågor. Ändå stänger ofta film ner detta effektivt. Jag undrar hur en film skulle se ut som byggde på många personers infallsvinklar och intressen i en händelse än att skala av det för att det så man gör när man gör film.

Serier gör likadant. Man vet aldrig på förhand hur serien eller filmen kommer "att satsa" och spinna vidare på saker och karaktärer, som verkligheten per automatik hade gestaltat sig.
Senast redigerad av -GG 2026-07-21 kl. 21:28.
Citera
2026-07-21, 23:11
Medlem
lagfrukts avatar
Symfoniorkestrar som måste forcera in sitt fåniga spelande i knasscener.

Jag gillar om det är en episk symfoni i bakgrunden som när brödrarskapet från Sagan om Ringen försöker genväga igenom dvärgboningarna och ut ur dvärgstadens innandöme när de plötsligt blir angripna av goblins. Det blir liksom ett brus i bakgrunden och inte alls något störningsmoment.

Men när de i vissa moderna barnfilmer envisas att spela små trudelutter som försöker förmedla hur knasigt allt är.

"titta så knasigt och oskyldigt!"

Det blir bara fånigt och tar mig helt ur filmen.

Typ någon håller på att tappa något, symfonin gör sitt drev, men situationen räddas i sista stund och musiken dämpar av och tynar bort.

"Oj hoppsan så relaterbart och oskyldigt."

Jag blir alldeles komplett helt fnattig av sånnt här. Det påminner lite om laugh tracks som också är alldeles forcerade i hur de vill jag ska tolka scenen.

"nu är det så roligt... har ni roligt?...Ja men skratta då förfan!"
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-21 kl. 23:34.
Citera
2026-07-21, 23:15
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki

Jävla påhitt.

Ofta har de också en lägenhet eller ett rum de direkt kan erbjuda tillsammans med jobbet.
Citera
2026-07-22, 00:00
Medlem
burialhexs avatar
-när det knarkas och linorna är typ 5g stora.
-biljakter.
-soundtrack som inte passar in.
-när repliker lagts på efteråt / dålig lip sync.
-sover/vaknar med smink och perfekt hår.
-ljuddämpade pistoler.

listan skulle kunna göras lång
Citera
2026-08-02, 10:24
Medlem
S.O.Stolps avatar
Stör mig på hur fängelser skildras. I princip alla är enorma, tatuerade, vältränade biffar. Bara ledaren för nåt gäng kan vara pinnsmal.
Citera
2026-08-02, 10:46
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Stör mig på hur fängelser skildras. I princip alla är enorma, tatuerade, vältränade biffar. Bara ledaren för nåt gäng kan vara pinnsmal.

Och alla slänger toarullar när någon ny går genom gången med kläderna i famnen
Citera
2026-08-02, 11:19
Medlem
Klokhets avatar
Alla former av woke och inkvoterade skådespelare stör mig mest. När jag ser en sådan så slutar jag fokusera på filmen och tänker "jaha, inkvoterad" istället.

Oscarsgalan är fortfarande woke...

För att en film ska vara berättigad till en nominering i kategorin Bästa film måste den uppfylla minst två av fyra krav på mångfald och inkludering som Akademien har infört:

A. Representation på duken – Filmen måste ha betydande roller eller handlingar som involverar grupper som anses vara "underrepresenterade", exempelvis kvinnor, etniska minoriteter, HBTQ+-personer eller personer med funktionsnedsättning.

B. Kreativ ledning och produktionsteam – Filmens regissörer, producenter, avdelningschefer eller andra nyckelpersoner i produktionen måste uppfylla mål för representation baserade på identitet, och inte enbart på meriter eller erfarenhet.

C. Praktik- och utbildningsmöjligheter – Filmstudion måste erbjuda praktikplatser eller traineeprogram som särskilt riktar sig till underrepresenterade grupper.

D. Publikutveckling och marknadsföring – Filmstudion måste kunna visa att den tillämpar "inkluderande" anställnings- och rekryteringsprinciper inom sina avdelningar för marknadsföring, PR och distribution.

Det innebär att du kan göra världens bästa film. Den bästa film som någonsin har gjorts. Men om du inte uppfyller kraven ovan kommer din film inte ens att kunna nomineras.

.
Citera
2026-08-02, 12:04
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Jag håller helt med. Det är också löjligt när någon får sparken på fläcken i svensk film, som om vårt anställningsskydd inte längre finns.
Killen är oönskad på arbetsplatsen och får lämna den omedelbart, det är ofta det intressanta.
Att han efter möte med facket och HR får en hög pengar i någon överenskommelse är inget som behöver filmas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in