Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Jag vet inte riktigt varför det skulle vara en dum gissning när allt i samhället elektrifieras mer och mer.
Av precis den anledning som jag sa: De senaste trettio åren har befolkningen och elektrifieringen ökat kraftigt och elkonsumtionen har ändå sjunkit med 15%. Det måste hända något extremt exceptionellt för att elkonsumtionen plötsligt ska fördubblas på tio år. Att det byggs några serverhallar (till) och bilflottan blir (lite mer) elektrisk kommer inte ens i närheten av en sådan konsumtionsökning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Belowmepls
Dessa inlägg låter som en promotion video där hälften är sci-fi och hälften är ljug.
Du verkar inte veta något alls om organisk kemi och då blir givetvis även basala kemiska faktum science fiction. Men för övriga läsares skull ska jag ändå ta mig tiden att svara.
Citat:
1. Du kan inte blanda ihop begreppen "naturgas" med att producera vätgas. Om du menar att vi ska invadera Norge och sno deras naturgas och bygga pipelines. Okej det låter som en mer realistisk plan som faktiskt är möjlig.
Naturgas är i kemisk bemärkelse ren metan. Metan kan man tillverka från vätgas och koldioxidgas med något som kallas
sabatier-processen. Vätgasen får man från elektrolys av vatten och koldioxiden får man från atmosfären. Det är alltså fullt möjligt och inte ens särskilt komplicerat att tillverka naturgas om man bara har enorm tillgång på elektricitet.
Citat:
2 Även om vi leker med tanken att det under vissa perioder skulle gå att producera vätgas för lagring väldigt billigt så använder du en orealistisk glädjekalkyl. I Sverige så skulle du behöva bygga pipelines och stora lager som kräver konstant högt tryck/kyla.
Man lagrar i praktiken inte vätgas eftersom molekylerna är så små och därmed kräver extremt täta behållare. Metan (naturgas alltså) lagrar man hela tiden. EU har till exempel förråd som rymmer 110 miljarder kubikmeter naturgas (mer än en tredjedel av årskonsumtionen). Givetvis lagrar man inte gasen i flytande kyld form utan den lagras i gasform vid normala temperaturer.
Poängen här är att infrastrukturen för att lagra och flytta naturgas i stor skala redan finns. Det är ingenting man behöver bygga upp igen.
Citat:
3. Om det är så att du inte har tänkt igenom detta ordentligt eller medvetet inte nämner saker vet jag inte. Detta tjat om massor av "gröna lösningar" är ett skolexempel på s.k "sunk cost fallacy" Du försöker investera mer tid, energi och pengar på något som aldrig fungerade från första början.
4. Vad är problemet här? Problemet är ekonomi och systemstabilitet. Man kan liksom inte investera miljarder kronor i stora anläggningar som ska stå stilla 85% av tiden. Finns snabbare sätt att elda upp pengar. Eller ja, man kan ju förstås investera i kraftproduktion som står stilla 85% av (genomsnittseffektiviteten på vindkraften är 12-14%)
Det finns ingen billigare energiform än solkraft. Ingen annan elproduktion kan konkurrera i pris med helt vanliga solpaneler. Förutsatt att det inte kommer några oväntade tekniska genombrott så kommer detta faktum inte att ändras inom överskådlig tid.
Solpanelerna har också den fördelen att de fortfarande sjunker i pris. Solproducerad el blir fortfarande billigare och billigare. Om denna utveckling fortsätter så kommer det om inte alltför lång tid (jag gissar 5-10 år) att vara billigare för Europa att producera egen naturgas (metan) från solpanelsproducerad el än att köpa LNG från USA eller Persiska viken.
Citat:
5. Lösningen är att gå till det som faktiskt fungerar för oss. Fossilgas från olja eller kärnkraft är i princip det som kvarstår. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
Ditt problem är att du inte förstår grundläggande kemi och fysik. Elektrolys och sabatier-processen är teknik som är över hundra år gammal. Det är betydligt äldre och mer beprövat än kärnkraft. Att det inte har slagit igenom i stor skala tidigare beror enbart på att världen inte har haft tillgång till väldigt billig elektricitet tidigare. Solpanelerna håller på att ändra på detta gamla axiom. Gamla sanningar kommer att vältas över ända och din genväg till det perfekta ljudet kommer att infinna sig. Du kan antingen acceptera detta eller välja att blunda för verkligheten. Om du väljer det senare får du gärna blunda för verkligheten utan att sätta sprätt på mina pengar.