Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
1) Kärnkraft är reglerbar el. Det är reglerbar el vi har ont om.
2) Vi hade en väl fungerande kärnkraft tidigare, med billiga elpriser även i södra Sverige. Det var väl bra? Varför inte återgå till det som visade sig fungera. Det slutade ju fungera bara på grund av politiska beslut.
Men visst: Kärnkraft är inte problemfri. Det visar kärnkraftverket i Zaporizhzhia, om inte annat.
Jag skulle gärna ha ett energislag som inte krävde radioaktiva isotoper; ett energislag som inte var storskaligt och krävde massiva investeringar.
Tyvärr känner jag inte till något sådant, som också både är fossilfritt och kan leverera reglerbar el. Med en storskalig vätgasindustri kanske vindkraft skulle fungera, men vi har ju inte det idag. I framtiden kanske vi har fussionsenergi, men det har varit ett framtidslöfte under hela min livstid, utan att realiseras.
Fast den billiga och fungerande kärnkraften byggdes under 70-talet då drygt 6% av befolkningen hade en eftergymnasial utbildning. Det fanns då gott om faktiska fysiska arbetare i samhället och därmed gott om fysiska resurser.
Idag har 50% eftergymnasial utbildning och då finns det helt enkelt inga som kan bygga kärnkraftsverk. Vi har idag 22 000 kommunikatörer i Sverige men enbart 14 000 riktiga svetsare. Många svetsar lite då och då, typ bilmekaniker, men det räcker inte när man bygger kärnkraftverk.
Och något som är ännu viktigare när man bygger kärnkraftverk är grovplåtslagare och det har vi kanske 50 stycken i Sverige.
Det är så samhällen fungerar, våra förfäder byggde upp elnät, elproduktion, räls, etc. sedan tänkte vi att allt detta bara finns gratis så vi fokuserade på att parasitera på detta istället. Så istället för att bli en grovplåtslagare som kan bygga en reaktortank så blir man en kommunikatör för strålningsmyndigheten istället som dricker kaffe, myser och gör fina bilder i photoshop för strålningsmyndighetens interna tidning och podcast.
Alla som pratar om hur bra kärnkraft är har glömt den mest basala frågan: KAN vi bygga kärnkraft?