2026-07-03, 16:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nu håller fanskapet på igen.

KB890830 tog kanske 15 min

Kb5094126 fastnade på ladda ner 15% i ca 30 min och ånyo fastnat på 18%

Ibland, trots att sfc /scannow säger att allt är ok, så är det ändå inte det, så jag rekommenderar en reparation av Windows update, eller än hellre av OSet.
Citera
2026-07-03, 16:15
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ibland, trots att sfc /scannow säger att allt är ok, så är det ändå inte det, så jag rekommenderar en reparation av Windows update, eller än hellre av OSet.

Inget fel på filsystemet eller Windows. Problemet är windowshelvtet själv. Två gånger krävde den att jag skulle starta om under uppdatering. ”uppdatering pågår låt datorn vara på”
Citera
2026-07-03, 16:18
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Inget fel på filsystemet eller Windows. Problemet är windowshelvtet själv. Två gånger krävde den att jag skulle starta om under uppdatering. ”uppdatering pågår låt datorn vara på”

Det du säger i inlägg #36, kan motsäga det. Att W.update hakar upp sig och tar lång tid är inte en vanlig företeelse.

Kanske andra program som stör funktionen när den pågår.
Citera
2026-07-03, 16:28
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det du säger i inlägg #36, kan motsäga det. Att W.update hakar upp sig och tar lång tid är inte en vanlig företeelse.

Kanske andra program som stör funktionen när den pågår.

Den hakar inte upp sig, bara slö som fan och då framförallt när den inte varit startad på länge och flera större uppdateringar skall in.

Knappt några program installerade men Antimalware Service Executable (MsMpEng.exe) låg i bakgrunden oc drog en jäva massa processorkraft, men den var avstängd under den här uppdateringen.

Nåväl nu är allt uppdaterat och fint, men det tog nästan två timmar och krävde två omstarter.

Jag gjorde några stora uppdateringar på en Linux Mint Cinemon som inte heller hade blivit uppdaterad på länge och det tog knappt 10 min och krävde ingen omstart.
Citera
2026-07-05, 07:31
Medlem
Citat:
Knappt några program installerade men Antimalware Service Executable (MsMpEng.exe) låg i bakgrunden oc drog en jäva massa processorkraft, men den var avstängd under den här uppdateringen.
Du kan normalt aldrig stänga av Windows Defender helt i Windows, då det finns ett antal mekanismer som hela tiden återaktiverar dess tjänster.

Själv kör jag med Defender Control:
https://www.sordum.org/9480/defender-control-v2-1/

På så sätt kan jag snabbt och enkelt stänga av Windows Defender vid valda tidpunkter.

Har dock härdat Windows på andra sätt, så för mig känns Windows Defender helt överflödigt och något som enbart suger onödigt mycket kraft av datorn.

Lite OT, men föredrar AdwCleaner tillsammans med simplewall på klienten. I övrigt sköter PiHole och min router resten av säkerheten.

https://www.malwarebytes.com/adwcleaner
Citera
2026-07-05, 08:59
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
Du kan normalt aldrig stänga av Windows Defender helt i Windows, då det finns ett antal mekanismer som hela tiden återaktiverar dess tjänster.

På så sätt kan jag snabbt och enkelt stänga av Windows Defender vid valda tidpunkter.

Har dock härdat Windows på andra sätt, så för mig känns Windows Defender helt överflödigt och något som enbart suger onödigt mycket kraft av datorn.

Lite OT, men föredrar AdwCleaner tillsammans med simplewall på klienten. I övrigt sköter PiHole och min router resten av säkerheten.

Tack för tipset . AdwCleaner Ser intressant ut. Det skall jag testa nästa gång jag startar Windows,
Citera
2026-07-09, 22:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Min far har en liknande dator som TS och vakade hela natten under uppdateringen. Han tillhör den där generationen som inte kan låta en dator vara igång under natten. En gång när han skulle göra något viktigt, så började uppdateringshelvetet. Då slog han sönder datorn.

Jag förstår din far, det finns inget jävligare än datorer och alla ständigt återkommande problem som gör att man tillslut vill slå sönder skiten.
Jag förstår inte varför inte datorn bara automatiskt laddar ner det den behöver istället för att hela tiden ställa frågan, vill du ladda ner, vill du installera , vill du, fan gör som steam, så fort man gör omstart så laddas allt ner automatiskt och du behöver inte svara på tusen frågor som du inte vet svaret på.

Varför är det jämt så mycket problem med datorer, men att spelkonsoler funkar så bra utan behöva ladda ner dittan och dattan och ladda ner ty112 876 NY, sedan så måste man ladda ner bla bla wlt 20, sedan måste man ladda ner....osv

Fan man blir ju bara utmattad och vansinnig när man är tvungen att sitta och ladda ner o installera o uppdatera o.....osv

Suck jag undrar om jag någonsin kan få min nya dator att funka!
Citera
2026-07-09, 22:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir

Men varför gör dom någonting så dåligt så alla har problem med det?
Är det verkligen nödvändigt att behöva utbilda sig till datatekniker för att man ska kunna veta vad man ska ladda ner och inte, varför laddar inte datorn bara ned det den behöver istället för att komma med massa olika alternativ som man inte vet om vad dom står får, vore det inte bara laddas ner automatiskt ifall det behövs?
Citera
2026-07-10, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Men varför gör dom någonting så dåligt så alla har problem med det?
Är det verkligen nödvändigt att behöva utbilda sig till datatekniker för att man ska kunna veta vad man ska ladda ner och inte, varför laddar inte datorn bara ned det den behöver istället för att komma med massa olika alternativ som man inte vet om vad dom står får, vore det inte bara laddas ner automatiskt ifall det behövs?
Utmaningen med Windows är att Microsoft fortfarande tror på "one size fits all".

Själv har jag tröttnat och kör mycket hellre macOS eller GNU/Linux. Där blir jag respekterad som användare.

Spelar väldigt sällan på PC, så har inget behov alls för Windows längre.
Citera
2026-08-08, 15:16
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Startade min gamle laptop från 2014 härom veckan, den hade varit avstängd och oanvänd i säkert 3-4 månader. Det fanns en del uppdateringar som skulle ner, men inte tog det 4 timmar iallafall. Max en timme sen startades den om och så var det bara att köra igen!

Jag gissar att det var Win 10 på den. Tian får inga nya stora uppdateringar utan bara säkerhetsuppdateringar. Dessutom har tian mindre bakgrunskit som körs t ex Antimalware Service Executable (MsMpEng.exe) https://denebrixai.com/blog/antimalware-service-executable-explained/

Win 11 är en helt annan best, och kan jävlas rejält när man skall uppdatera.
Citera
2026-08-08, 19:03
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Jag gissar att det var Win 10 på den. Tian får inga nya stora uppdateringar utan bara säkerhetsuppdateringar. Dessutom har tian mindre bakgrunskit som körs t ex Antimalware Service Executable (MsMpEng.exe) https://denebrixai.com/blog/antimalware-service-executable-explained/

Win 11 är en helt annan best, och kan jävlas rejält när man skall uppdatera.

Nej det är Windows 11 Pro, den fick ladda ner några uppdateringar men det tog inte "flera timmar" för den att göra det klart och starta om!
Citera
2026-08-08, 19:30
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Startade min gamle laptop från 2014 härom veckan, den hade varit avstängd och oanvänd i säkert 3-4 månader. Det fanns en del uppdateringar som skulle ner, men inte tog det 4 timmar iallafall. Max en timme sen startades den om och så var det bara att köra igen!

Citat:
Nej det är Windows 11 Pro, den fick ladda ner några uppdateringar men det tog inte "flera timmar" för den att göra det klart och starta om!

Jomen under en timme är åthelvete fel. När både Linux och MacOS gör samma sak på under tio-minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in