2026-06-26, 12:02
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det fanns en ny uppdatering idag KB2267602 Den laddades ner och installerades på några sekunder.

Min erfarenhet. Om man uppdaterar hela tiden så fungerar det bra. Men har du inte startat datorn på säg flera veckor och en jävla massa stora uppdateringar skall in. Då kan det ta flera timmar.

Snacka om beroendeproblematik. Hög tid för ALLA att lämna det där jävla operativet.
Citera
2026-06-30, 04:37
Medlem
Inte riktigt mitt ämne här. Men försöker ge en liten bakgrund varför uppdateringar tar sådan
lång tid. Inlägget är klart overkill. Men jag ser så sällan sådana här djupare tankar så jag tar med dem ändå här för påminnelse.:

Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Startade min gamle laptop från 2014 härom veckan, den hade varit avstängd och oanvänd i säkert 3-4 månader. Det fanns en del uppdateringar som skulle ner, men inte tog det 4 timmar iallafall. Max en timme sen startades den om och så var det bara att köra igen!

De större paketen som laddas ner såsom tex NET uppdateringar består av mängder med småfiler.
NTFS och mekaniska diskar blir rätt så långsamma om det måste skriva enormt många småfiler
efter varandra. Den gamla versionen ska letas upp, och packas ihop och läggas in i en restorepoint.
Den nya ska unzippas och skrivas in på den gamlas plats, och så ska registret uppdateras.
Direkt därefter så ska registret skrivas tillbaka till disken.
Registret finns dessutom som en spegelkopia och den måste också sparas för varje ny
registerpost som har lagts till eller har ändrats.

Räknat på 1000-tals småfiler så tar allting det här mycket tid i anspråk.
Det utförs alltså för varje fil.
NTFS måste också uppdatera filjournalen i händelse av en krasch.

Med mekaniska diskar så märks detta, inte minst på grund av att läs/skriv-lampan på hårddisken
blinkar hela tiden.

Varför är detta så petigt då ?

Ja Windows vill behålla säkerheten ändå, att om datorn skulle stängas av mitt i processen så
ska inte datorn bli helt obrukbar. Varje borttagning av gammal version och skrivning av ny upprepas
flera ggr.
Man ska också kunna göra en full rollback av den senaste uppdateringen.
Det kallas för en restorepoint. Den blir stor rent fysiskt för alla de filerna har ytterligare
kopior.

MSoft har tidigare aviserat att proffs maskiner ska få spara dessa återställningspunkter inkl filer
på en egen partition istället för den fasta RESTORE partitionen.

Det finns andra system där detta fungerar sämre. Tex Mac OS men minns inte vilket OS som gick på den. Det var en iMac i allra bästaste toppmodell. Där kraschade en eller flera större uppdateringar efter ett bra tag. Körde återställning men det sket sig det också.
Nu var innehållet rätt kvaddat. Men lyckades med ett kloningsprogram klona den kvaddade disken.
Och Hey Presto - Alla personliga filer gick att återvinna. Obs denna iMac var okrypterad så detta rätt hyggligt. Någon amatör hade ställt in Internet-/Safari- cachen till oändlig storlek, typ.

Och Heureuka !!! Det gick därmed också att gå tillbaks tills ända då datorn var ny !!!
Men det tog tid. Det var dock många Deja Vu upplevelser attt bläddra igenom gamla bilder på det viset.

Byttee sedan den orig hårddisken för jag såg att den verkade ha gått för varmt. Den iMacen hade
otillräcklig kylning i chassit. Tog till och med upp några extra hål i plastchassiet,
till extra ventilation.

Med ny hårddisk gick det bra att lägga tillbaka OSet from scratch.

Vill man absolut undvika att uppdateringarna blockerar datorn, så kan klicka i att "Pausa uppdateringar i 7 dagar". I annat fall så en lösning som är idiotsäker är att ha flera klonade diskar
med senaste uppdateringar i. Och i så fall minst två likadana datorer, som man kan växla diskarna mellan. Det krävs dock disciplin att komma ihåg diskarna, att de är märkta på rätt sätt och att man är
van vid att spara alla användardata på en intern datadisk, som bara används för det.

Detta inlägget är kanske lite overkill helt klart. Men detta hänger ihop med god underhålls-/uppdaterings-/disciplin och backuptagning.
Som är det viktigaste man bör lära sig i början som IT-Guru.

PS. Kom ihåg att träna på backupp-programvaran att hämta tillbaka en backup, ifall du är oerfaren. Så att du inte sitter där med handsvett och bara har den kinesiska manualen framme när det är ett riktigt skarpt läge. DS
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-06-30 kl. 04:54.
Citera
2026-06-30, 13:58
Medlem
En av mina datorer tar 2 dagar på sig varje gång man går in på Windows update.

Bra att ha flera persondatorer till hands för Microsoft är inte direkt ess på sin sak.

Hoppas det kommer ett IBM OS3/Warp, Linux fattar jag inget av.
Citera
2026-07-01, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk

Bra att ha flera persondatorer till hands för Microsoft är inte direkt ess på sin sak.

Ett långsamt bredband gör ju också sitt till att det går
väldigt segt att uppdatera Windows.
Citera
2026-07-01, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk

Ett tips är att ta reda på senaste Windows-version här och matcha med KB-numret (winver.exe i Windows för att se din nuvarande version):
https://support.microsoft.com/en-us/topic/june-9-2026-kb5094126-os-builds-26200-8655-and-26100-8655-1a9bcba6-5f53-4075-8156-fe11ac631737

Sen kan du lugnan ro ladda hem uppdateringen här (går även att installera helt offline efter nedladdning):
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5094126

Som du ser är uppdateringarna för Windows 11 x64 galet stora (över 5GB!). Windows 10 är betydligt snällare där uppdateringerna än idag är en bra bit under 1GB (och under hälften för x86-system).

Ang. GNU/Linux, så är det löjligt enkelt att komma igång med idag och på många vis lättare än Windows 11. Testa själv här (börja med Zorin OS):
https://distrosea.com

I övrigt håller jag med om att OS/2 Warp alltid varit betydligt bättre än Windows som operativsystem. Windows i sig har alltid varit sämst på marknaden, men har överlevt genom störst programutbud och bäst hårdvarustöd. Numera rullar däremot många Windows-program direkt i GNU/Linux eller macOS utan större problem. I Linux finns nära nog alla drivrutiner direkt i kärnan, så det är väldigt sällan något behöver installeras manuellt där.

Just OS/2 lever för övrigt än idag genom ArcaOS:
https://www.arcanoae.com/
Senast redigerad av Walkir 2026-07-01 kl. 09:55.
Citera
2026-07-02, 10:07
Medlem
/Nisse_Hults avatar
När man ser trådar som den här, både på flashback &Reddit men också på andra forum!

En vanlig sak för alla som har "stora" problem med Windows-uppdateringar...
De har ALDRIG aktiverat inställningen: Hämta de senaste uppdateringarna så snart de är tillgängliga..

På något sätt verkar det här vara kopplat till de flesta av deras problem med Windows-uppdateringar, de som har aktiverat den här inställningen verkar inte ha några problem alls eller bara små problem med Windows-uppdateringar!

Jag kan ha fel, men varför aktiverar inte folk en så användbar inställning?
Den gör ju att Windows-uppdateringar fungerar som de ska!
Citera
2026-07-02, 16:14
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
När man ser trådar som den här, både på flashback &Reddit men också på andra forum!

En vanlig sak för alla som har "stora" problem med Windows-uppdateringar...
De har ALDRIG aktiverat inställningen: Hämta de senaste uppdateringarna så snart de är tillgängliga..

På något sätt verkar det här vara kopplat till de flesta av deras problem med Windows-uppdateringar, de som har aktiverat den här inställningen verkar inte ha några problem alls eller bara små problem med Windows-uppdateringar!

Jag kan ha fel, men varför aktiverar inte folk en så användbar inställning?
Den gör ju att Windows-uppdateringar fungerar som de ska!

Har du den kryssad så betatestar du de facto uppdateringar åt Microsoft.
Vi fick absolut inte ha den ikryssad av chefen på mitt förra jobb. (IT-företag)
Citera
2026-07-02, 17:16
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Har du den kryssad så betatestar du de facto uppdateringar åt Microsoft.
Vi fick absolut inte ha den ikryssad av chefen på mitt förra jobb. (IT-företag)
Bara det du skriver visar att det var ett litet skit it-företag..

Alla företag med kvalificerad it-personal testar uppdateringarna innan de skickar ut dessa till företagets datorer och servrar..

Inget företag med kvalificerad it-personal tillåter de anställda att hantera Windows systemet eller dess uppdateringar.. Allt sådant sköts centralt!
Citera
2026-07-02, 19:43
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Bara det du skriver visar att det var ett litet skit it-företag..

Alla företag med kvalificerad it-personal testar uppdateringarna innan de skickar ut dessa till företagets datorer och servrar..

Inget företag med kvalificerad it-personal tillåter de anställda att hantera Windows systemet eller dess uppdateringar.. Allt sådant sköts centralt!

Ja det var ett mindre företag, vi skötte om våra datorer själva, men inte ha automatiska uppdateringar ifyllda var legio. Microsoft har sjabblat för mycket historiskt för att det skall vara okej. Skicket ut buggig uppdateringar eller uppdateringar med nya hål i TeX.
Citera
2026-07-02, 19:54
Medlem
trickydicks avatar
Såg att en process upptog en jävla massa CPU och minne. Antimalware Service tydligen nån Microslope grej som gått in i en infintiloop.
Citera
2026-07-02, 22:03
Medlem
Goulburns avatar
Håller med. Är det enbart girighet som helt styr de amerikanska stora bolagen nuförtiden? Har visserligen inget större problem med Microsofts uppdateringar numera. Går enbart med på uppdatering då jag ska gå och lägga mig på kvällen så kan Microsoft uppdatera min dator hela natten om de vill. Men undrarar på annat som tar längre och längre tid. Har normalt datorn inställd på "strömsparläge" när jag inte använder den. Om jag sedan vill använda den så tar det ibland ett par minuter innan jag blir uppkopplad och kan börja använda den. Kan det bero på att det nu finns 85 GB på min dator under rubriken Windows?

Om jag vill se en video på You Tube så kan det vara 2-3 minuter video. Sedan en halv minut reklam. Sedan 2-3 minuter video. Sedan mer reklam o.s.v. När jag sett en glatt flinande gubbe fråga mig som inte har någon bil 20 -30 gånger under en vecka i ett gång på gång upprepat reklaminslag om jag vill veta vad min bil är värd skulle jag hemskt gärna kunnat säga honom, håll käften och stick.

På Microsofts egen hemsida kan man hitta en video som är 7 minuter lång men som visar sig ta 15 minuter att se med alla avbrott.

Då är man glad att man kan titta på program på SVT Play där ett 30 minuters program tar 30 minuter att se.
Citera
2026-07-03, 14:57
Medlem
trickydicks avatar
Nu håller fanskapet på igen.

KB890830 tog kanske 15 min

Kb5094126 fastnade på ladda ner 15% i ca 30 min och ånyo fastnat på 18%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto