2026-06-19, 10:31
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Windows uppdaterar generellt bara 1 gång per månad så nämnda problem kan uppstå när det gått riktigt lång tid sedan senaste uppdatering. Då är det bäst att göra dem manuellt via Microsoft Updsate Catalog.

De där andra uppdateringarna då, små med Windows defender osv ? "säkerhetsinsikter"
Citera
2026-06-19, 10:56
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
De där andra uppdateringarna då, små med Windows defender osv ? "säkerhetsinsikter"

De orsakar inga problem.
Citera
2026-06-19, 11:06
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Det är nog bara all tillagd spyware som måste synkas noga med molntjänster och palantir så de inte missar något de kan använda emot dig senare.

Ja är man inte uppkopplad regelbundet med Windows så tar det ett tag att synka all surfhistorik, mail, platstjänster m.m. mot databaserna i Washington. Det bästa är att ha det igång regelbundet så det synkas i realtid.
Citera
2026-06-20, 20:58
Avslutad
Slö PC. (Är din I5 en 3550 Ivy bridge?)

På alla mina datorer, den äldsta datorn har en I5 10th gen.. laddar ner dessa uppdateringar snabbt som fasiken.
Citera
2026-06-22, 13:11
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Vad för diskar kör du, mekaniska eller SSD / M.2?
Mekaniska är slöa som fasiken, har du dessutom en billig SMR-disk är du SOL. CMR är att föredra (fast helst inte som systempartition).

Kör du SSD / M.2 kolla om dina diskar har DRAM-cache. Alla billiga diskar har inte det och det resulterar i att allt fryser / slöar ner och tar timmar att skriva större mängder data på.
Citera
2026-06-22, 16:30
Medlem
Windows har blivit felkodad av AI.
Detta är vad som händer när man anställer AI
Citera
2026-06-22, 16:39
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Vad för diskar kör du, mekaniska eller SSD / M.2?
Mekaniska är slöa som fasiken, har du dessutom en billig SMR-disk är du SOL. CMR är att föredra (fast helst inte som systempartition).

Kör du SSD / M.2 kolla om dina diskar har DRAM-cache. Alla billiga diskar har inte det och det resulterar i att allt fryser / slöar ner och tar timmar att skriva större mängder data på.

M.2 MVME
Citera
2026-06-22, 18:15
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
M.2 MVME

Har du något namn på disken / partnummer .

Jag hade en M.2 disk från Kingston som var billig men vid uppdateringar av Windows eller patchningar av spel så tog det evigheter. Hela Windows frös och kunde inte göra ett skit. Gick inte ens att klicka någonstans utan att det tog 20 sekunder innan klicket registrerades. Köpte en Samsung 990 m.2 med Dram och det löste alla mina problem.
Citera
2026-06-22, 19:25
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Har du något namn på disken / partnummer .

Jag hade en M.2 disk från Kingston som var billig men vid uppdateringar av Windows eller patchningar av spel så tog det evigheter. Hela Windows frös och kunde inte göra ett skit. Gick inte ens att klicka någonstans utan att det tog 20 sekunder innan klicket registrerades. Köpte en Samsung 990 m.2 med Dram och det löste alla mina problem.

Tyvärr inte, då måste jag skruva upp fanskapet. Finns kanske nått program där man kan se det ändå, men då måste jag boota Windows och det var veckor sedan sist och har ingen lust att göra det nu igen.
Citera
2026-06-22, 20:32
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tyvärr inte, då måste jag skruva upp fanskapet. Finns kanske nått program där man kan se det ändå, men då måste jag boota Windows och det var veckor sedan sist och har ingen lust att göra det nu igen.

Om du inte vågar boota om datorn p.g.a eventuella problem, ja då har du större problem än bara med W.update.
Citera
2026-06-22, 20:42
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Om du inte vågar boota om datorn p.g.a eventuella problem, ja då har du större problem än bara med W.update.

Nej det är inga större problem med Windows förutom att det är Windows och att Win-update kan ta en jävla tid om man inte uppdaterat på länge. Jag har bättre OS att köra.
Citera
2026-06-24, 13:37
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Nej det är inga större problem med Windows förutom att det är Windows och att Win-update kan ta en jävla tid om man inte uppdaterat på länge. Jag har bättre OS att köra.

Startade min gamle laptop från 2014 härom veckan, den hade varit avstängd och oanvänd i säkert 3-4 månader. Det fanns en del uppdateringar som skulle ner, men inte tog det 4 timmar iallafall. Max en timme sen startades den om och så var det bara att köra igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in