Citat:
Ursprungligen postat av
joegro444
Sitter här mitt i sommarnatten och läser lite inlägg. Detta har varit ett typiskt beteende hos mig dom senaste åren när min dag varit fylld av konflikter. Då menar jag främst inre konflikter. Dessa inre konflikter drack jag bort förrut. Nä, drack bort är fel. Sköt upp konflikternas påverkan. Nåja, nu för tiden reder jag upp det mesta i skallen som inte ska va där. Idag helt själv. Nu på morgonen skall jag ringa myndigheten som irriterat mig med sina feltolkningar…
Och, det viktigaste. Jag är nu lugn och harmonisk så jag kan genomföra samtalet på rätt sätt.
Tycker en av dom viktigaste lärdomarna med att hålla sig nykter är ”keep the house clean” dvs red upp dina inre konflikter och fnurror innan dom blir för stora. Träna på att se på dom ur olika vinklar och skaffa nya perspektiv. Allt går att lösa på ett mjukt och effektivt sätt. Det trodde jag inte för 15 år sedan. Men det vet jag nu efter några nyktra års hjärngymnastik.
Kämpa på alla!
Firar i dagarna tre år som nykter! Trots att mitt liv på många vis är kvalitativt bättre än när jag söp, så får jag för mig i mörka stunder att jag mådde om inte bättre, så i alla fall mindre dåligt när jag drack.
Lever man ett jävla drönarliv framför Flashback med ölen i näven från morgon till kväll så är hjärnan och känslor så nerstängda att man låter sig dras med i ruset. Man har inte kapacitet att konfrontera problem och känslor, utan skjuter allt framför sig, väljer att känna så lite som möjligt. Tiden bara går, alla dagar är desamma. Någon slags låtsasvariant av det riktiga livet.
Efter att jag blev nykter har jag fått många nya vänner, främst genom idrotten. Att träffa nya vänner som vuxen är ju inte det lättaste, tycks de flesta hålla med om. Har till och med börjat umgås med dem utanför hobbyn. Börjat omskola mig inom ett bristyrke, med stark kvinnodominans så träffar ganska mycket kvinnor den vägen, och det är ju trevligt.
Trots detta känns det från och till att jag mår sämre än när jag fortfarande drack. Att umgås med människor istället för att isolera sig från omvärlden ställer ju bara det ganska mycket mer krav. "Blev han arg på mig? Framstår jag som fräck? Råkade jag ofrivilligt såra henne?" Alla känslor och tankar som kommit tillbaka efter att hjärndimman släppt.
För tillfället är jag på en ganska bra plats i livet, förutom att mitt psykiska mående dras ner en del av att en nära anhörig till mig drabbats av psykisk ohälsa, och nu när jag är den anhöriga som behöver vara stöd och ställa upp så kan det bli lite väl mycket ansvar och stress. Har fortfarande inget jobb så ekonomin är väldigt svag samt att ju mer jag exponeras för kvinnor desto mer väcks mitt intresse för dem. Hittills ingen framgång på den fronten. Än så länge. Kämpa på alla krigare!