2026-07-01, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
är du helt pantad eller? Är det några som ska koll, så är det bilister och lastbilschaffisar. De kör som galningar och lastbilar borde inte få var där öht. Varuleveranser kan ske med häst och vagn.

Jag säger bara att man ska ha mer självbevarelsedrift i trafiken som oskyddad. Har cyklat i över 40 år och vet hur illa det kan gå. Chaufförer ska ha koll men har det inte. Det är pantat att tro annorlunda.
Citera
2026-07-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifV
Även gående har trafikregler att förhålla sig till...

När det gäller cyklister och körkort så har förvånansvärt många körkort. Det sägs att 70-80% av cyklisterna har körkort och bör känna till trafikregler.
Du menar att jag inte ens ska gå utomhus?
Jag klarar att gå på trottoaren och gå över ett övergångsställe när det är grönt.
Men att cykla på trafikerade gator där det är en massa vänster och höger- regler och andra saker som skyltar jag inte vet vad de betyder, Nej tack.
Bodde jag på landsbygden hade det varit en sak men jag bor i city.
Citera
2026-07-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Du menar att jag inte ens ska gå utomhus?
Jag klarar att gå på trottoaren och gå över ett övergångsställe när det är grönt.
Men att cykla på trafikerade gator där det är en massa vänster och höger- regler och andra saker som skyltar jag inte vet vad de betyder, Nej tack.
Bodde jag på landsbygden hade det varit en sak men jag bor i city.

Märkligt få gående känner till de regler som gäller (t ex gå till vänster på delade gång/cykelvägar), så du kanske gör bäst i att stanna inomhus trots allt.
Citera
2026-07-01, 21:24
Medlem
Citat:
Märkligt få gående känner till de regler som gäller (t ex gå till vänster på delade gång/cykelvägar), så du kanske gör bäst i att stanna inomhus trots allt.
Får väl göra det då...
Kan du kontakta min arbetsgivare och tala om varför jag inte kommer imorgon 😬
Citera
2026-07-01, 21:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Vore intressant att veta hur det egentligen gick till.

Som en cyklist som faktiskt stannar för rött kan jag bli en smula irriterad på "tanter med elcykel" som är helt immuna mot trafikregler, även ljussignaler. De flyter på i samma fart, oavsett hur trafiken ser ut i t ex en korsning, och stannar högst motvilligt. Oftast kommer jag ikapp dem, trots att jag stannar för rött, vid övergångsställen etc.

Sist jag (på cykel) väntade på grönt i korsningen ifråga så passerade 2 ungdomar på elsparkar, och en "tant med elcykel". En vänstersvängande bil fick nita och tutade...

Själv håller jag, av ren självbevarelsedrift, undan för både lastbilar, bussar & bilar (typ bmw utan fungerande blinkers), speciellt inne i Sthlm där det stundtals kan vara rätt rörigt.

Gammalt problem vars olycksstatistik tyvärr inte gått ner. Det är såpass vanligt att olyckstypen varnas för på utbildningarna. Cyklister, har ni inte ögonkontakt med chauffören så chansa inte - ser inte du chaufförens ögon så ser chauffören i lastbilen heller inte dig

https://www.svd.se/a/1201d124-84fa-3209-b34e-9a817db4e9d6/hogersvang-en-dodsfalla-for-cyklister
Citera
2026-07-01, 21:32
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Tyvärr är det ju inga straff för sånt här.
Mer än att få leva med att man råkat ha ihjäl någon.

Om utredningen visar att chauffören brustit i uppmärksamhet och därmed vållat olyckan så kommer han att bli straffad.
Citera
2026-07-01, 22:35
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Nån som kör lastbil här som kan förklara, hur gör ni med döda vinkeln?
I bil har man ju 360 synfält om man vickar lite på huvudet, men det kan man ju inte i lastbil
Dom flesta större lastbilar har en stor spegel på vänster sida där föraren sitter och där närsikten är bra, på högersidan brukar det vara en lika stor plus en mindre som är riktad neråt där man ser högersidan nära hytten. På lastbilar som drar släp brukar det dessutom sitta en mindre spegel som är riktad längre ut på högersidan för att man ska se släpet när man svänger.

Förutsätter att aktuell lastbil inte haft släp. Men även om man har möjlighet att se det mesta runt fordonet, så kan man inte göra det ÖVERALLT SAMTIDIGT så det är lätt att missa något som förändras snabbt.

Andra trafikanter (bilar, MC, mopeder, cyklister, fotgängare) kan vara ett rent helvete för den som kör tunga fordon, då många totalt saknar förmåga att visa hänsyn eller självbevarelsedrift.
Inte minst när man ska backa är det ett problem med idioter som tänker att dom "ska hinna före" och kör/går bakom när man redan håller på att backa. Men även högersvängar där det finns många (små som är svårare att se) oskyddade trafikanter i närheten är en stor riskfaktor.

Otroligt sorgligt med dessa olyckor och man är innerligt tacksam att man själv inte blivit inblandad i något liknande.
Citera
2026-07-01, 23:02
Medlem
Citat:
Själv håller jag, av ren självbevarelsedrift, undan för både lastbilar, bussar & bilar (typ bmw utan fungerande blinkers), speciellt inne i Sthlm där det stundtals kan vara rätt rörigt.

Så är det. Som oskyddad trafikant, läs cyklist, tar jag ALLTID det säkra före det osäkra. Även om jag har rätten och lagen på min sida vid olika trafiksituationer så utgår jag inte från att bilister eller lastbilar ser/hör/bryr sig...

Survival of the fittest!
Citera
2026-07-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Gammalt problem vars olycksstatistik tyvärr inte gått ner. Det är såpass vanligt att olyckstypen varnas för på utbildningarna. Cyklister, har ni inte ögonkontakt med chauffören så chansa inte - ser inte du chaufförens ögon så ser chauffören i lastbilen heller inte dig

https://www.svd.se/a/1201d124-84fa-3209-b34e-9a817db4e9d6/hogersvang-en-dodsfalla-for-cyklister

Detsamma gäller ju även lastbilschauffören... -har man inte tillräcklig uppsikt så får man helt enkelt låta bli att svänga...
Citera
2026-07-01, 23:25
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=35384dbe-e85b-423e-b463-5c24a271f769

Lastbilschauffören misstänks för brott. De som cyklar till jobbet och gör en insats för mindre trängsel på vägarna riskerar tyvärr sina liv, varje dag, i klart större utsträckning än andra pendlare. Och tacken för detta är konstant cyklisthat och beskyllning om att cyklister själva skulle orsaka sådana olyckor i sociala medier… Trots att forskningen visar att undermålig cykelinfrastruktur och fel från andra fordonsförare ofta ligger bakom.

Det är dags att rulla ut självkörande fordon i städerna…
Citera
2026-07-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Så är det. Som oskyddad trafikant, läs cyklist, tar jag ALLTID det säkra före det osäkra. Även om jag har rätten och lagen på min sida vid olika trafiksituationer så utgår jag inte från att bilister eller lastbilar ser/hör/bryr sig...

Survival of the fittest!

Jepp! Min morfar sade i tidernas begynnelse: "Kör som om alla andra är idioter", och alltför många exempel har visat att han hade helt rätt.
Citera
2026-07-02, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carreras
Det är dags att rulla ut självkörande fordon i städerna…
Det behöver inte vara självkörande fordon, räcker med fordon som har kameror på sidorna och kan bromsa innan det händer något. Som Volvos "Active Side Collision Avoidance Support" på deras nyare lastbilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in