2026-07-01, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Man måste som förare av ett tungt fordon alltid förutsätta att det kan finnas oskyddade trafikanter invid bilens högra sida. Man kan tycka att t ex cyklister borde förstå hur farligt deras beteende är, men nu är det tyvärr inte på det viset. Ansvaret för en olycka som den aktuella faller i kraft av den teoretiska körkunskapen därför tyngre på föraren av motorfordonet.
Problemet är den lilla detaljen att när du kör i en rak linje så kan du se hela sidan i spegeln, hela vägen bak till det bakre släpet och längre bak, men när du börjar svänga höger så ser du bara sidan på dragbilen å allt som sker intill släpet försvinner och blir till ett minne. Kanske räknar man med att cyklisten som låg bakom sista släpet ska sakta in och vänta då ju denne bör se att dragbilen påbörjat svängen samt att hela sidan på ekipaget blinkar med orange ton vilket indikerar en högersväng, och inte tränga sig fram och ställa sig precis mitt i släpens framtida hjulspår. Alla släp har inte styrning bak så de kommer att gena i en skarp högerkurva.

Vid högersväng med cykelbana till höger ska du väja för cyklister, men samtidigt måste cyklister också sakta ner och inte trampa in i sidan på ett svängande fordon då speciellt fordonståg och ledbussar och andra långa fordon kan ta flera sekunder att genomföra svängen.
Citera
2026-07-01, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Nån som kör lastbil här som kan förklara, hur gör ni med döda vinkeln?
I bil har man ju 360 synfält om man vickar lite på huvudet, men det kan man ju inte i lastbil
Brukar inte vara några problem med enbart lastbil, oftast har man bättre överblick än i en vanlig bil förutsatt att speglarna är korrekt inställda, och på sidorna då för bakåt ser man ingenting. Problemet är när du krokar på släp bakom, då ser du förvisso hela sidan när det går i en rak linje, men så fort du börjar svänga så blockeras din syn bakåt av sidan på släpet och på andra sidan ser du helt enkelt inte runt hörnet.

Kan mycket väl vara så att föraren såg cyklisten bakom släpet och räknade med att denne skulle stanna och vänta, men cyklisten som kanske är paragrafryttare vägrade och valde i stället att trampa på hela vägen fram till fronten på släpet, precis utanför synfältet och mitt i spåren där släpet snart kommer att rulla. Då syns inte cyklisten förens ekipaget har rätat upp sig och nåt sticker ut från släpets bakhjul, vilket då syns i spegeln.
Citera
2026-07-01, 19:21
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Brukar inte vara några problem med enbart lastbil, oftast har man bättre överblick än i en vanlig bil förutsatt att speglarna är korrekt inställda, och på sidorna då för bakåt ser man ingenting. Problemet är när du krokar på släp bakom, då ser du förvisso hela sidan när det går i en rak linje, men så fort du börjar svänga så blockeras din syn bakåt av sidan på släpet och på andra sidan ser du helt enkelt inte runt hörnet.

Kan mycket väl vara så att föraren såg cyklisten bakom släpet och räknade med att denne skulle stanna och vänta, men cyklisten som kanske är paragrafryttare vägrade och valde i stället att trampa på hela vägen fram till fronten på släpet, precis utanför synfältet och mitt i spåren där släpet snart kommer att rulla. Då syns inte cyklisten förens ekipaget har rätat upp sig och nåt sticker ut från släpets bakhjul, vilket då syns i spegeln.
Ah undra hur långt bort man måste stå
Dvs om jag ställer 3 m från när fronten svänger förbi, är jag safe hela vägen, hur mkt genar bakhjulen
Citera
2026-07-01, 19:26
Medlem
newsfilters avatar
Även fast det finns en cykelbana, utan upphöjning, och som bara skiljs åt av en linje så ska det inte vara något problem.

Om det finns en cyklist bredvid lastbilen så ska föraren kunna se denne och vänta med svängen. Ligger cyklisten långt bakom lastbilen så den hinner påbörja sin sväng, men blir upphunnen av cyklisten för att lastbilen svänger långsamt, får cyklisten glatt vänta på sin tur.
Citera
2026-07-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
För att det är så alla cykelbanor är designade, själv cyklar jag aldrig ut framför buss/lastbil för jag vet att det finna lika många efterblivna bilister som cyklister.
Ja cykelfiler med lite färg i motortrafikens körfält är ju förvisso ett djävulskap sett från ett säkerhetsperspektiv. Men de flesta känner nog ändå till att den som svänger höger och korsar cykelfältet ska väja för cyklister.

Problemet är skillnaden i hastighet mellan olika cyklister. När du ska svänga vänster på 80-väg exempelvis och inväntar en bil så kan du vara ganska säker på att den bilen kommer farandes i 80, där nånstans, kanske är det en Apa-traktor som går i 30, kanske är det en fortkörare som kommer åkandes i 120. Procentuellt sett är det ingen jättestor skillnad.

Men när du har cyklister till höger så kan de komma åkandes i allt från gånghastighet på ett par km/h till tour-de-France hastigheter upp emot 60km/h, och så åker de även i tätbebyggda områden. Det är stora procentuella skillnader mot de 15-20km/h du kanske förväntar dig att en cykel ska åka i och då blir det svårt att bedöma om du hinner svänga eller om du ska vänta.

Nånstans får man nog ändå ställa krav på fortkörande cyklister att de håller koll framåt och är redo att sakta ner eller stanna för att inte bli överkörda. Hade en bilist gasat förbi en skola i 200km/h och krockat med en lastbil som svänger in på 30-vägen med kort marginal så hade det blivit ett evigt predikande om farorna med att köra för fort.
Citera
2026-07-01, 19:33
Medlem
Gick förbi där kl 9 i morse ovetandes och då såg jag inget av denna olycka. Insatsen var väl avvecklad då.

Tyvärr ser man väldigt många cyklister i stan som tar väldigt stora risker. Ofta med hörlurar i öronen och utan hjälm.
Citera
2026-07-01, 19:33
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Problemet är den lilla detaljen att när du kör i en rak linje så kan du se hela sidan i spegeln, hela vägen bak till det bakre släpet och längre bak, men när du börjar svänga höger så ser du bara sidan på dragbilen å allt som sker intill släpet försvinner och blir till ett minne. Kanske räknar man med att cyklisten som låg bakom sista släpet ska sakta in och vänta då ju denne bör se att dragbilen påbörjat svängen samt att hela sidan på ekipaget blinkar med orange ton vilket indikerar en högersväng, och inte tränga sig fram och ställa sig precis mitt i släpens framtida hjulspår. Alla släp har inte styrning bak så de kommer att gena i en skarp högerkurva.

Vid högersväng med cykelbana till höger ska du väja för cyklister, men samtidigt måste cyklister också sakta ner och inte trampa in i sidan på ett svängande fordon då speciellt fordonståg och ledbussar och andra långa fordon kan ta flera sekunder att genomföra svängen.

Nu tror jag inte att lastbilen hade något släp kopplat efter sig. Det brukar inte förekomma långtradare på Kungsgatan.

Gissar mer på en distributionslastbil av något slag.
Citera
2026-07-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Ah undra hur långt bort man måste stå
Dvs om jag ställer 3 m från när fronten svänger förbi, är jag safe hela vägen, hur mkt genar bakhjulen
Beror på vad för typ av släp det rör sig om, om de har styrning bak eller fasta axlar, längden på släpet, hur skarp svängen är osv. Styraxlar bak brukar ha nånstans runt 10-20% av styrningen fram, vilket är tänkt att följa i spåren på dragbilen, så man kan nog estimera att släpet i en 90 graders sväng genar ungefär ungefär 10-20% av släpets längd. Oftast mindre än så men säg att 1-2 meter på ett 12m långt släp är en bra säkerhetsmarginal. På cykel hade jag nog dock undvikit att rulla fram jämsides med släpet och stannat bakom.
Citera
2026-07-01, 19:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av carol043
Gick förbi där kl 9 i morse ovetandes och då såg jag inget av denna olycka. Insatsen var väl avvecklad då.

Tyvärr ser man väldigt många cyklister i stan som tar väldigt stora risker. Ofta med hörlurar i öronen och utan hjälm.
Håller med. Och även om man som cyklist råkar ha företräde, t.ex. om man ska rakt fram och har grönt och en bil ska svänga höger samtidigt så ska man aldrig bara blåsa på och anta att bilisten har sett en och släpper förbi. Både bilister och cyklister måste vara på alerten.
Citera
2026-07-01, 19:37
Medlem
Grattis Stockholm till dessa livsfarliga cykelvägar mitt i gatan. Cykelbanan blir en falsk tygghet. Bättre hålla cyklar och bilar separerade i stället.
Senast redigerad av krakelibrankel 2026-07-01 kl. 19:41.
Citera
2026-07-01, 19:44
Medlem
Vore intressant att veta hur det egentligen gick till.

Som en cyklist som faktiskt stannar för rött kan jag bli en smula irriterad på "tanter med elcykel" som är helt immuna mot trafikregler, även ljussignaler. De flyter på i samma fart, oavsett hur trafiken ser ut i t ex en korsning, och stannar högst motvilligt. Oftast kommer jag ikapp dem, trots att jag stannar för rött, vid övergångsställen etc.

Sist jag (på cykel) väntade på grönt i korsningen ifråga så passerade 2 ungdomar på elsparkar, och en "tant med elcykel". En vänstersvängande bil fick nita och tutade...

Själv håller jag, av ren självbevarelsedrift, undan för både lastbilar, bussar & bilar (typ bmw utan fungerande blinkers), speciellt inne i Sthlm där det stundtals kan vara rätt rörigt.
Citera
2026-07-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Nu tror jag inte att lastbilen hade något släp kopplat efter sig. Det brukar inte förekomma långtradare på Kungsgatan.

Gissar mer på en distributionslastbil av något slag.
Också en möjlighet, i så fall kanske cyklisten stod precis intill hytten, under men lite framför spegeln. Där finns en död vinkel som kan gömma en hel bil. Som cyklist är det bättre att stå bakom där man syns tydligt i spegeln. Gäller alla fordon då även bilar med tjocka A-pelare kan dölja en cyklist som står precis bakom där och väntar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in