2026-07-01, 19:52
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Om en lastbil kommer ikapp i rusningen, bestämmer sig att svänga och tar dig med bakhjulen räcker inte det (även om vi nu inte vet vad som hänt här).

Det lär inte ha varit rusningstrafik. Olyckan inträffade kl 06:40, tidigt på morgonen den 1 juli - mitt i sommaren.
Citera
2026-07-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Grattis Stockholm till dessa livsfarliga cykelvägar mitt i gatan. Cykelbanan blir en falsk tygghet. Bättre hålla cyklar och bilar separerade i stället.
Påminner om den Amerikanska "stroad" vägen där alla former av trafik blandas på flera filer med en hastighetsgräns runt 70km/h. Som väntat så går det käpprätt åt helvete då genomfartstrafik naturligtvis vill passera snabbt medan lokal trafik långsamt svänger ut och snabbt behöver korsa alla filer för att sen försöka svänga in på nästa infart. Det är även tillåtet att cykla och gå längs med dessa vägar men de som inte är självmordsbenägna undviker det generellt.

Märkligt att Trafikverket är så kåta på att bygga den typen av livsfarliga vägar, när lösningen precis som du säger är att segregera trafiken utifrån hastighet. Sätt långsamtgående trafik på en väg och höghastighetstrafik på en annan.
Citera
2026-07-01, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
På sättet de flesta cyklister i Stockholms innerstad beter sig, är jag förvånad att inte fler skadas/avlider.
Mycket sant
Citera
2026-07-01, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Påminner om den Amerikanska "stroad" vägen där alla former av trafik blandas på flera filer med en hastighetsgräns runt 70km/h. Som väntat så går det käpprätt åt helvete då genomfartstrafik naturligtvis vill passera snabbt medan lokal trafik långsamt svänger ut och snabbt behöver korsa alla filer för att sen försöka svänga in på nästa infart. Det är även tillåtet att cykla och gå längs med dessa vägar men de som inte är självmordsbenägna undviker det generellt.

Märkligt att Trafikverket är så kåta på att bygga den typen av livsfarliga vägar, när lösningen precis som du säger är att segregera trafiken utifrån hastighet. Sätt långsamtgående trafik på en väg och höghastighetstrafik på en annan.

Jag vill minnas att på 70 talet någon gång så fanns det en amerikansk lobbyistgrupp som höll på och lobbade för ”cyklister”. Och då handlade det inte om att ha cykelleder eller cykelbanor utan det handlade om cyklisters rättigheter att använda allmänna vägar och ses som allmän trafik.

Det tankegodset slog då rot i USA och blev till en ursäkt för att inte planera för särskilda cykelbanor. Och tyvärr har nog Sverige snappat upp en del ”urban planning” idéer där ifrån som tyvärr inte alls är bra.
Citera
2026-07-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Jag vill minnas att på 70 talet någon gång så fanns det en amerikansk lobbyistgrupp som höll på och lobbade för ”cyklister”. Och då handlade det inte om att ha cykelleder eller cykelbanor utan det handlade om cyklisters rättigheter att använda allmänna vägar och ses som allmän trafik.

Det tankegodset slog då rot i USA och blev till en ursäkt för att inte planera för särskilda cykelbanor. Och tyvärr har nog Sverige snappat upp en del ”urban planning” idéer där ifrån som tyvärr inte alls är bra.
Så är det i viss mån, men även här i Sverige på 50-talet hade sossarna en ganska rutten syn på stadsplanering där målet var att göra alla bilberoende, förvisso så byggde man tack och lov också förorterna med kollektivtrafik till skillnad från USA men planen var att bilen skulle vara det primära färdmedlet. Verkar som att Sverige och USA tävlar om vem som kan designa de sämsta vägarna.
Citera
2026-07-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kvinna-dod-efter-cykelolycka-pa-sveavagen

Nån som vet hur det gick till?
Fy fan så jäkla tragiskt…
Citera
2026-07-01, 20:42
Medlem
Cyklister har ingenting i stan att göra! Bredda alla vägar och ta bort cykelbanorna!
Citera
2026-07-01, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Om en lastbil kommer ikapp i rusningen, bestämmer sig att svänga och tar dig med bakhjulen räcker inte det (även om vi nu inte vet vad som hänt här).

"Rusningen" i detta fall var 06.30 på morgonen.

Det är typ ingen trafik.
Citera
2026-07-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundenmuhammed3
Cyklister har ingenting i stan att göra! Bredda alla vägar och ta bort cykelbanorna!

Snarare tvärtom som gäller. Pga befolkningsökning (fler bilar) så får vi inte plats med alla bilar, utan fler måste övertygas om att välja andra alternativ som t ex cykeln, så att de bilar som har absoluta måste-skäl att köra i stan också får den plats det kräver.

Vill man få fler att välja cykeln, så måste också trafikmiljön göras mer attraktiv för cyklister.
Citera
2026-07-01, 20:54
Medlem
Ett problem är väl att många cyklister inte har körkort.
Jag har slutat cykla för jag kan inte en enda trafikregel.
Citera
2026-07-01, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det lär inte ha varit rusningstrafik. Olyckan inträffade kl 06:40, tidigt på morgonen den 1 juli - mitt i sommaren.
Det är inte ens vecka 28 så det är kanske inte fullt men mycket folk som jobbar på. Om hon var ute så tidigt så säkert jobbar inom vården.
Citera
2026-07-01, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Ett problem är väl att många cyklister inte har körkort.
Jag har slutat cykla för jag kan inte en enda trafikregel.

Även gående har trafikregler att förhålla sig till...

När det gäller cyklister och körkort så har förvånansvärt många körkort. Det sägs att 70-80% av cyklisterna har körkort och bör känna till trafikregler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in