2026-06-30, 13:38
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Bortsett då från att även en ensam Gripen E kan bedriva vinkelstörning, inklusive TVM-spoofing och falsk målgenerering.

E har motmedelspoddar på vingspetsarna och på fenan. Detta kan inte vara för annat än vinkelstörning.

Till detta kan läggas Loyal Wingmen och att planen uppträder i förband.
Citera
2026-06-30, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Bortsett då från att även en ensam Gripen E kan bedriva vinkelstörning, inklusive TVM-spoofing och falsk målgenerering.
Lol med vilka tekniker bedrivs vinkelstörning då menar du? Vinkelstörning mot moderna monopulshot är extremt svårt och nåt inte Gripen E bemästrar, hävdar jag.
Citera
2026-06-30, 19:55
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldCrow
Lol med vilka tekniker bedrivs vinkelstörning då menar du? Vinkelstörning mot moderna monopulshot är extremt svårt och nåt inte Gripen E bemästrar, hävdar jag.

Gripen är kapabel att genomföra cross-eye jamming, tack vare sina 6st utspridda AESA-paneler. Därtill även blinking jamming.
Citera
2026-06-30, 20:55
Moderator
Eerieyes avatar
Pål Johnsson har varit i Kiev och undertecknat ett gripenavtal.

Ukraina får 16 C/D mot att landet köper 16 E.

Jag förmodar att Sverige då också ökar sin order från 60 E till 76.

Glada dagar på SAAB...
Citera
2026-07-01, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Glada dagar på SAAB...
"Proppen" förslag till Regeringen var att den skulle erbjuda 16 st JAS39C/D mot att Ukraina beställde minst 10 st JAS39E. Men det som sedan föreslogs var att Ukraina skulle köpa 20 st JAS39E. Men nu verkar det som att summan har sänkts någon till 16 st JAS39E.

Tidigare har man sagt att Sverige ska beställa 12 st extra JAS39E för de JAS39C/D som skänks till Ukraina. Så senaste budskapet var att vi får 60+12 st JAS39E.
Citera
2026-07-01, 08:12
Medlem
handtralalas avatar
Citat:

Glada dagar på SAAB...

När levereras C/D-modellerna, vet man det?På presskonferensen i maj antydde man att det skulle kunna ske redan i början av 2027 väl?
Citera
2026-07-01, 08:30
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
När levereras C/D-modellerna, vet man det?På presskonferensen i maj antydde man att det skulle kunna ske redan i början av 2027 väl?

Tidigt 2027 stämmer enligt artikel i Kyiv Post idag.

https://www.kyivpost.com/post/79306

Lite intressant att Ukraina har avbrutit en överföring av Polska Mig-29 i utbyte mot drönarteknologi. Dagen efter skriver Ukraina på ordern om Gripen E som är ett krav för att få C redan 2027.

Min teori är att Polen ville ge bort de gamla Mig-29 mot att Polen skulle få full tillgång till drönarteknologin och tillverka och exportera Ukrainsk teknik.
Ukraina ser självklart det här som en framtida exportmarknad och betalar nog hellre för att få tillgång till betydligt mer kapabla Gripen och skippar de gamla MIG flygplanen.
Citera
2026-07-01, 08:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou

Lite intressant att Ukraina har avbrutit en överföring av Polska Mig-29 i utbyte mot drönarteknologi. Dagen efter skriver Ukraina på ordern om Gripen E som är ett krav för att få C redan 2027.

Min teori är att Polen ville ge bort de gamla Mig-29 mot att Polen skulle få full tillgång till drönarteknologin och tillverka och exportera Ukrainsk teknik.
Ukraina ser självklart det här som en framtida exportmarknad och betalar nog hellre för att få tillgång till betydligt mer kapabla Gripen och skippar de gamla MIG flygplanen.

Som jag har förstått det så får Sverige tillgång till ukrainsk drönarteknologi. Det lär finnas ett avtal på regeringsnivå om detta.

Det handlar alltså om ett större samarbete, inte bara om några dussin flygplan.
Citera
2026-07-01, 09:39
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Som jag har förstått det så får Sverige tillgång till ukrainsk drönarteknologi. Det lär finnas ett avtal på regeringsnivå om detta.

Det handlar alltså om ett större samarbete, inte bara om några dussin flygplan.

Jättebra isåfall. Det är som att vi tog affären istället för Polen.
Svensk industri gynnas med en stor exportaffär och teknisk kunskap om nya drönare.
Kanske tur det kom ut dagen efter Polen kritat på affären för Ubåtar...
Citera
2026-07-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldCrow

Vad skulle begränsingen vara, enligt dig?
Citera
2026-07-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbcooper
Vad skulle begränsingen vara, enligt dig?
Störning från punktkälla genererar plana vågfronter på relevanta avstånd. Plana vågfronter pekar ut riktningen till störkällan och ingen störmodulation kan förändra detta faktum. Därför används Cross-Eye-störning som genererar interferens mellan multipla källor vilket kan ”bända” vågfronten. Jag vet inte om Gripen har Cross-Eye implementerat men med tanke på svårigheterna att få denna teknik att fungera (speciellt med AESA som inte är reciprokt) ser jag det som tveksamt.
Citera
2026-07-04, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou

I förhandlingarna så var de inte överens vem som skulle stå för reperationer av mig 29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in