2026-07-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Tidigt 2027 stämmer enligt artikel i Kyiv Post idag.

https://www.kyivpost.com/post/79306

Lite intressant att Ukraina har avbrutit en överföring av Polska Mig-29 i utbyte mot drönarteknologi. Dagen efter skriver Ukraina på ordern om Gripen E som är ett krav för att få C redan 2027.

Min teori är att Polen ville ge bort de gamla Mig-29 mot att Polen skulle få full tillgång till drönarteknologin och tillverka och exportera Ukrainsk teknik.
Ukraina ser självklart det här som en framtida exportmarknad och betalar nog hellre för att få tillgång till betydligt mer kapabla Gripen och skippar de gamla MIG flygplanen.

Polen grejen kan ju ha mer att göra med deras konflikt med Ukraina om Ukrainska upprorsarmen/folkmord på Polacker grejen.
Citera
2026-07-04, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Pål Johnsson har varit i Kiev och undertecknat ett gripenavtal.

Ukraina får 16 C/D mot att landet köper 16 E.

Jag förmodar att Sverige då också ökar sin order från 60 E till 76.

Glada dagar på SAAB...

Låter som sunt förnuft. Den klingar.
Citera
2026-07-05, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldCrow
Störning från punktkälla genererar plana vågfronter på relevanta avstånd. Plana vågfronter pekar ut riktningen till störkällan och ingen störmodulation kan förändra detta faktum. Därför används Cross-Eye-störning som genererar interferens mellan multipla källor vilket kan ”bända” vågfronten. Jag vet inte om Gripen har Cross-Eye implementerat men med tanke på svårigheterna att få denna teknik att fungera (speciellt med AESA som inte är reciprokt) ser jag det som tveksamt.

Instämmer att det inte är lätt. Dock kan vi enas om att förutsättningarna finns?
Citera
2026-07-07, 14:26
Medlem
WeMadeYous avatar
GKN i Trollhättan har fått i uppdrag att ta fram en motor till en obemannad flygfarkost, 600 behöver anställas.
SAAB har återkommande pratat om en Loyal Wingman till Gripen. Känns rätt troligt att det är den här motorn som ska sitta i?

https://www.sverigesradio.se/artikel/600-nya-jobb-till-trollhattan-nar-gkn-utvecklar-ny-motor
Citera
2026-07-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldCrow
Störning från punktkälla genererar plana vågfronter på relevanta avstånd. Plana vågfronter pekar ut riktningen till störkällan och ingen störmodulation kan förändra detta faktum. Därför används Cross-Eye-störning som genererar interferens mellan multipla källor vilket kan ”bända” vågfronten. Jag vet inte om Gripen har Cross-Eye implementerat men med tanke på svårigheterna att få denna teknik att fungera (speciellt med AESA som inte är reciprokt) ser jag det som tveksamt.
Eftersom mätfel, brus och olinjäriteter finns i systemets hårdvara, måste avancerade kalibreringsprocesser användas för att uppnå en simulerad reciprocitet. Men vad säger att de inte lyckats med detta? Är inget som kommer kommuniceras utåt, jag lovar dig.
Citera
2026-07-07, 15:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
GKN i Trollhättan har fått i uppdrag att ta fram en motor till en obemannad flygfarkost, 600 behöver anställas.
SAAB har återkommande pratat om en Loyal Wingman till Gripen. Känns rätt troligt att det är den här motorn som ska sitta i?

https://www.sverigesradio.se/artikel/600-nya-jobb-till-trollhattan-nar-gkn-utvecklar-ny-motor

Jag tänker snarare FP.5 Flamingo. Där använde man ju utrangerade civila jetmotorer i början men dessa måste ju ta slut någon gång. Då blir det intressant med billiga nya motorer som bara behöver kunna fungera i några timmar.

Men visst, det skulle kunna handla om Loyal Wingman också.
Citera
2026-07-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag tänker snarare FP.5 Flamingo. Där använde man ju utrangerade civila jetmotorer i början men dessa måste ju ta slut någon gång. Då blir det intressant med billiga nya motorer som bara behöver kunna fungera i några timmar.

Men visst, det skulle kunna handla om Loyal Wingman också.
GKN har fått uppdrag att framställa motor för en drönare. Kroppen ska tillverkas av NL. Detta projekt ingår i ELSA projektet som 6-7 europeska länder har gått med i. Nederländerna har nu hoppat av satsningen. I projektet vill sverige även ha en markburen kryssningsrobot för lång räckvidd också.

Sedan kan man undra varför GKN som numera är brittisk ska lokalt tillverka motorer åt oss för egen drönare och NL kroppen. Men bilden som visades när detta lanserades för några månader sedan ser mer ut som en kryssningsrobot. Så det är nog för en längre räckvidd.
Senast redigerad av slurppen 2026-07-07 kl. 18:15.
Citera
2026-07-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
När levereras C/D-modellerna, vet man det?På presskonferensen i maj antydde man att det skulle kunna ske redan i början av 2027 väl?
Har läst i diskussioner att när första divisionen med JA39E är uppbyggd i Sverige. Så skickas den då övertaliga divisionen med 16 st JAS39C/D ner till Ukraina.

Den svenska divisionen är nu under uppbyggnad.
Citera
2026-07-07, 19:18
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Har läst i diskussioner att när första divisionen med JA39E är uppbyggd i Sverige. Så skickas den då övertaliga divisionen med 16 st JAS39C/D ner till Ukraina.

Den svenska divisionen är nu under uppbyggnad.

Fast vi har väl ett gäng förrådsställda C/D också, typ 30 st? Eller kräver de för mycket återställning för att kunna skickas snabbt?
Citera
2026-07-07, 21:34
Medlem
Discgears avatar
Undrar om inte dagens verbala utfall mot Danmark av USAs president är spiken i kistan gällande F35 och att vi nu kan se framemot att danskarna byter till Gripen inom kort.
Citera
2026-07-07, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Fast vi har väl ett gäng förrådsställda C/D också, typ 30 st? Eller kräver de för mycket återställning för att kunna skickas snabbt?
Jo vi har typ 94 st. Varav 70 talet är snabbt gripbara. De andra skulle ta lite längre tid för att få flygbara. Har ingen aning varför man resonerar så. Men det var en med hög kunskap inom Fm som nämnde det.

Tanken är att vi ska tre divisioner med Jas 39c/d själva. Sedan har antalet flyg i framtida division ökat till 20 st.

Men nu ska vi själva beställa 12 Jas39E. Som kompensation för de flygplan vi skickar till Ukraina. Så antalet flygplan verkar nu öka något.
Senast redigerad av slurppen 2026-07-07 kl. 22:33.
Citera
2026-07-07, 22:58
Medlem
Det är värt att påpeka att de Gripen E som nu levereras inte kan fylla alla roller som Griper C fyller idag utan måste uppdateras framåt 2028-2030, vad gäller t ex sjömålsrobot och avancerad markattackförmåga. Så det är inte så enkelt som att man kan räkna en C till Ukraina och en E till Sverige vad gäller förmågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in