Igår, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Du famlar efter halmstrån - jag har alltid stöttat abortkampen. Att jag ville ha fler barn berör ett helt annat ämne (som jag är gravid med just nu, för att motbevisa dig ytterligare). Ingenting har såldes förändrats i mina åsikter gällande kvinnovård.

"Abort är inte vård" säger du, men sen när jag motbevisar dig menar du att vissa typer av aborter visst är vård? Du vet väl att ALLA typer av aborter räknas in i abort-statistiken, oavsett anledning?
För det är just det som idioter likt du själv inte förstår: när ni vill begränsa aborträtten gäller det alla slags aborter. Men ni går likt byfånar med högafflar och har häxjakt på stackars kvinnor som gör aborter ni inte ens visste existerade och tror ni gör någon jävla skillnad här i världen, när ni gör precis tvärtom.

Nej, fostren i magen har inga rättigheter eftersom GRAVIDITETEN PÅGÅR I KVINNANS KROPP och det är således HON SOM BESTÄMMER!

Du är inte gravid, har aldrig varit gravid och kommer heller aldrig kunna bli gravid. Då håller du käft om vård som inte tillhör dig! Sen kan du tycka vad fan du vill, men bara för att du tycker något gör det inte det till en sanning varken när det gäller fakta eller moral - men det gör dig till ett rövhål som anser sig ha åsikter kring hur andra personer ska leva sina liv. Varför anser DU dig som man ha den rätten att diktera hur MITT liv som kvinna ska vara?

Fler invektiv. Säger nog mer om dig än om mig, tycker jag.

Så jag skall hålla käft i abort-frågan? Du säger att du bestämmer över liv och död i din kropp, men du bestämmer nog inte över mig, eller vad jag får uttrycka en åsikt om. Eller andras rätt att ha en åsikt i frågan. Jag tror din självbild är skev.

PS! Grattis till fostret!
Citera
Igår, 18:42
Medlem
Citat:
Du famlar efter halmstrån - jag har alltid stöttat abortkampen. Att jag ville ha fler barn berör ett helt annat ämne (som jag är gravid med just nu, för att motbevisa dig ytterligare).
Grattis!

Men nu tycker jag vi tar varandra i händerna och sjunger "We shall overcome". Det var helvete vad ni trissat upp er!
Citera
Igår, 20:39
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Fler invektiv. Säger nog mer om dig än om mig, tycker jag.

Så jag skall hålla käft i abort-frågan? Du säger att du bestämmer över liv och död i din kropp, men du bestämmer nog inte över mig, eller vad jag får uttrycka en åsikt om. Eller andras rätt att ha en åsikt i frågan. Jag tror din självbild är skev.

PS! Grattis till fostret!

Jag rycker jag får till väldigt bra beskrivningar av dig.

Jag bestämmer inte över din vård, precis. Och du bestämmer verkligen inte över min och har inte heller rätt att uttrycka en åsikt om den eftersom den inte berör dig. Hur menar du att det ger mig en skev självbild att andra inte ska ha åsikter om vården som sker mellan mig och min läkare?
Citera
Igår, 20:49
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Grattis!

Men nu tycker jag vi tar varandra i händerna och sjunger "We shall overcome". Det var helvete vad ni trissat upp er!

Jag kommer aldrig sluta reagera starkt på när patetiska ursäkter till män likt du själv ska lägga sig i kvinnovård. Tror du jag bryr mig om att du tycker att jag "trissar upp mig"? Du och de andra små männen här inne borde lära er att hålla käft och inse att ni inte är livgivarna och ämnet rör inte er.
Citera
Igår, 21:30
Medlem
Citat:
Jag kommer aldrig sluta reagera starkt på när patetiska ursäkter till män likt du själv ska lägga sig i kvinnovård. Tror du jag bryr mig om att du tycker att jag "trissar upp mig"? Du och de andra små männen här inne borde lära er att hålla käft och inse att ni inte är livgivarna och ämnet rör inte er.
Inte bara du utan flertalet användare verkar ha ätit taggtråd till middag idag
Citera
Igår, 22:00
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Inte bara du utan flertalet användare verkar ha ätit taggtråd till middag idag

Vad roligt att kunna ge dig, du man som ifrågasätter aborträtten, ett gott skratt! Glöm aldrig vilket extremt privilegium du har som lätt kan vifta bort oss kvinnor som försvarar rätten till att bestämma över våra kroppar med att vi "ätit taggtråd till middag". För det är tack vare män som er som världen ser ut som att den gör, att lagar ändras och att kvinnor samt flickor DÖR för att ni inte kan få in i skallen att vi ensamma styr över vår vård.

Du kan fan dra åt helvete.
Citera
Idag, 10:30
Medlem
Citat:
Precis, en abort är inte något man bör ta lättvindigt på - det är en stor sak.

Yes, så är det! Och den som gör abort, alltså kvinnan. Tar inte lättvindigt på det. För det kan hon inte göra. Och skulle hon mot all förmodan ta lättvindigt på det, så lär hon få en rejäl chock och wake up call när väl aborten görs!

Saken är väl den att om valet står mellan abort eller graviditet/förlossning/föräldraskap. Och hon inte känner sig redo för graviditet och förlossning och alla de risker det innebär för hennes kropp, liv och hälsa och ett föräldraskap med allt ansvar det innebär. Då kanske abort ses som "lättare". Även om hon fortsatt inte tar lättvindigt på abort!

Tänk dig, denna metafor:
1. Lumpen i cirka 2 månader och sedan ett tungt minne av det för resten av livet (graviditet 6 veckor, abort en dag, efterverkningar efter aborten i cirka 3 veckor).
2. Eller lumpen i 9 månader med ett eldsprov sista dygnet och därefter ett 18 års ansvar för en ny människa (graviditet 9 månader, förlossning ett dygn och sedan ansvar för avkomman i minst 18 år).

Så kan ju alternativ 1 kännas lättare än alternativ 2 för vissa kvinnor. Cirka 35 000 per år. Medans alternativ 2 känns roligare och bättre för vissa kvinnor, över 100 000 per år. Något de verkligen vill!
Senast redigerad av TomatKungen Idag kl. 10:33.
Citera
Idag, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Yes, så är det! Och den som gör abort, alltså kvinnan. Tar inte lättvindigt på det. För det kan hon inte göra. Och skulle hon mot all förmodan ta lättvindigt på det, så lär hon få en rejäl chock och wake up call när väl aborten görs!

Saken är väl den att om valet står mellan abort eller graviditet/förlossning/föräldraskap. Och hon inte känner sig redo för graviditet och förlossning och alla de risker det innebär för hennes kropp, liv och hälsa och ett föräldraskap med allt ansvar det innebär. Då kanske abort ses som "lättare". Även om hon fortsatt inte tar lättvindigt på abort!

Tänk dig, denna metafor:
1. Lumpen i cirka 2 månader och sedan ett tungt minne av det för resten av livet (graviditet 6 veckor, abort en dag, efterverkningar efter aborten i cirka 3 veckor).
2. Eller lumpen i 9 månader med ett eldsprov sista dygnet och därefter ett 18 års ansvar för en ny människa (graviditet 9 månader, förlossning ett dygn och sedan ansvar för avkomman i minst 18 år).

Så kan ju alternativ 1 kännas lättare än alternativ 2 för vissa kvinnor. Cirka 35 000 per år. Medans alternativ 2 känns roligare och bättre för vissa kvinnor, över 100 000 per år. Något de verkligen vill!
Det håller jag med om - det är nog färre kvinnor som gör om samma misstag igen när man väl genomlidit en abort. Tydligen verkar ungefär 40% av kvinnor dock göra fler än en:
Citat:
År 2011 hade fyra av tio abortsökande kvinnor i åldern 15–49 år (40,4 procent) erfarenhet av att ha gjort minst en tidigare abort
https://lakartidningen.se/vetenskap/sverige-har-nordens-hogsta-aborttal/

Men jag är ganska övertygad om att kvinnor idag har lullats in i en falsk föreställning om att "Äh, det gör inget att bli gravid - det är bara att göra abort!" när det i själva verket är en handling som kräver stor eftertänksamhet. Bland annat av den anledningen vore det självklart för mig att vi borde jobba med målet att siffran skall vara så liten som möjligt.

Som sagt har jag själv varit med om en abort och ett missfall (utebliven abort) och inget av dem var trevligt för mig som man - åtminstone inte för en grubblare som en själv. Men jag har även varit med vid två födslar, ganska kaotiskt med kejsarsnitt (ett akut och ett planerat), men mycket trevligare slutresultat.
Citera
Idag, 11:29
Medlem
Africagonzos avatar
Mängden aborter i Sverige och den enligt mig totala oviljan att ens kunna dryfta problematiken är ett moraliskt och etiskt dilemma.
Vi har minskat barnafödande i Sverige samtidigt som det finns många med ofrivillig barnlöshet som inget hellre önskar än att ha barn.
Anser att detta måste kunna om inte lösas men kanske kan några liv räddas varje år.
Samhället behöver gå in och ge dessa kvinnor alternativ, dom ska känna att dom har ett val som gör att dom kan föda barnet och även om dom inte kan ta hand om barnet i nuvarande livssituation så kommer barnet ges en bra och trygg uppväxt hos någon annan.
Citera
Idag, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Mängden aborter i Sverige och den enligt mig totala oviljan att ens kunna dryfta problematiken är ett moraliskt och etiskt dilemma.
Vi har minskat barnafödande i Sverige samtidigt som det finns många med ofrivillig barnlöshet som inget hellre önskar än att ha barn.
Anser att detta måste kunna om inte lösas men kanske kan några liv räddas varje år.
Samhället behöver gå in och ge dessa kvinnor alternativ, dom ska känna att dom har ett val som gör att dom kan föda barnet och även om dom inte kan ta hand om barnet i nuvarande livssituation så kommer barnet ges en bra och trygg uppväxt hos någon annan.
Ja, detta är också en intressant vinkel på frågan.

Alla förstår ju att det gör saker med en människa psykologiskt när de får göra valet att avsluta ett liv. Naturligtvis är det inte detsamma som ett mord, men det är ändå betydligt mycket tyngre än vad samhället ger sken av. Som du säger: kanske kan samhället erbjuda andra alternativ.

Edit:
Bjuder på lite humor eftersom ämnet gör folk så himla arga:
https://imgur.com/a/ur2SLVl
Senast redigerad av ladicius Idag kl. 12:21.
Citera
Idag, 13:02
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Men jag är ganska övertygad om att kvinnor idag har lullats in i en falsk föreställning om att "Äh, det gör inget att bli gravid - det är bara att göra abort!" när det i själva verket är en handling som kräver stor eftertänksamhet. Bland annat av den anledningen vore det självklart för mig att vi borde jobba med målet att siffran skall vara så liten som möjligt.

Höga tankar du har om kvinnor!

Att norden har högre abortantal är inte för att vi skandinaviska kvinnor ser lättvindigt på aborter, utan snarare för att det är tillgängligt på ett annat sätt än i andra länder. Men du tar statistik och tolkar det enligt din världsbild, och eftersom du ser ner på kvinnor blir det givetvis den sanningen du målar upp forskningen efter.
Citera
Idag, 13:05
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo

Hur många gånger har du varit gravid? Hur många förlossningar har du genomlidit? Kan du beskriva känslan för mig hur det är att läka efter en graviditet? Berätta hur det känns när mjölkproduktionen strular?

Aaaaah nej JUST DET du är ju en jävla MAN som har en massa åsikter om kvinnovård som inte berör dig överhuvudtaget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in