2025-11-29, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Japan har inte exporterat några ubåtar. De tillverkar ubåtarna åt sig själva och hur de väljer att bokföra kostnader vet i.a.f. inte jag. Det kan t.ex. vara så att den kostnaden som anges, enbart är för rörliga kostnader. Det vi vet var att de förlorade upphandlingen i Australien till franska shortfin Barracuda, som skulle ha kostat Australien 46 miljarder SEK per båt (vilket inkluderade enorma infrastruktursatsningar för byggnation i Australien) och Nederländerna 16 miljarder SEK per båt med byggnation i Frankrike. Så Japanska Sōryū kan mycket väl vara världens dyraste konventionella ubåt.
Nu hade jag hoppas att den som skrev inlägget jag kommenterade och ifrågasatte skulle svara, jag hoppas fortfarande på det dock

Jasså heter den Sōryū!! känns inte det lite olycksbådande då dessa namne sänktes vid slaget om Midway som vände kriget i Stilla havet
Citera
2025-11-29, 21:49
Medlem
Nu vet jag inte hur det fungerar med ekonomi i denna typ av affärer. Hur mycket av utvecklingen som ägs av FMV och hur mycket som SAAB äger vet jag inte. Att nu tillverka 5 ubåtar istället för 2 måste ändå i princip halvera kostnaden för de två svenska båtarna. Visst kostar material och själva tillverkningen men när man tagit utvecklingskostnader för de två första båtarna så måste tillverkningen av de resterande 3 gå mycket enklare.

Dels konstruktion och ritningsarbete men även att CNC-program redan finns så att svarva och fräsa detaljer måste gå mycket smidigare. Lär ju vara en väldans massa mjukvara i en ubåt och den är ju bara att installera.
Citera
2025-11-30, 07:51
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Nu vet jag inte hur det fungerar med ekonomi i denna typ av affärer. Hur mycket av utvecklingen som ägs av FMV och hur mycket som SAAB äger vet jag inte. Att nu tillverka 5 ubåtar istället för 2 måste ändå i princip halvera kostnaden för de två svenska båtarna. Visst kostar material och själva tillverkningen men när man tagit utvecklingskostnader för de två första båtarna så måste tillverkningen av de resterande 3 gå mycket enklare.

Dels konstruktion och ritningsarbete men även att CNC-program redan finns så att svarva och fräsa detaljer måste gå mycket smidigare. Lär ju vara en väldans massa mjukvara i en ubåt och den är ju bara att installera.

Det borde bli royalty till staten för de tre ytterligare.

Jo, då kanske A26 blir en bra affär i alla fall!
Citera
2025-11-30, 13:53
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minfagel
Nu hade jag hoppas att den som skrev inlägget jag kommenterade och ifrågasatte skulle svara, jag hoppas fortfarande på det dock

Jasså heter den Sōryū!! känns inte det lite olycksbådande då dessa namne sänktes vid slaget om Midway som vände kriget i Stilla havet

Den klass som de erbjöd Australien var Sōryū. Den har sedan dess ersatts i nyproduktion av Taigei-klassen.

Att flottor återanvänder namn på "olyckliga" fartyg är inte direkt ovanligt. Den första "USS Enterprise" förlorades t.ex. snöpligt i 1812 års krig. På samma sätt var det med den 3:e HMS Dreadnought.

Av de fartyg som Royal Navy förlorade i Skagerackslaget, har 11st fått en eller senare namne. Den senaste HMS Invincible är t.ex. det 6:e fartyget med det namnet, men bara det andra som överlevde länge nog för en planerad skrotning. Den 10:e HMS Shark, som sänktes vid Skagerack har fått tre efterföljare, varav 2st sänktes under andra världskriget, o.s.v. o.s.v.
Citera
2025-11-30, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minfagel
Jag är inte helt med har jag fattar det rätt att japan säljer ubåtar för 5 miljader styck och vi säljer för 10 miljarder och det skulle alltså enligt din expertis bero på att våra ubåtar är utrustade i teknikens framkant?

dvs skrovet kostar 1 miljard styck för den japanska och den svenska, den japanska har teknik för 4 miljarder och vi har för 9 miljarder?

I likhet med Sverige så bygger Japan ubåtar för eget bruk och de är ganska lika de svenska bortsett från att de japanska är oceangående och därmed har ett ca 50% större deplacement vilket om något borde göra dem dyrare. De äldre har licenstillverkade Stirlingmotorer medans de senaste har litium-jon batterier istället. Man har dock två varv som bygger istället för ett (och tillhörande större ubåtsflotta) och man har en kontinuerlig nyproduktion av ubåtar där varje varv i regel sjösätter en ny ubåt vartannat år och man har likt Sverige inte tagit ett uppehåll i nyproduktionen om 22 år. Detta gör att man sannolikt har mycket erfaren personal och en hel del stordriftfördelar i sina byggen jämfört med oss.
Citera
2025-11-30, 17:33
Medlem
Citat:
Ja, RBS-15, 57mm akan, 40mm akan och Torped 47 lär det bli.
Tyvärr för Sverige tror jag blir svårt. De beställde väl RBS15 som ett komplement. Och har nu siktat in sig på NSM. Eftersom de redan har NSM och ska även ha mer för sitt kustförsvar.

Wicher klassen ska ursprungligen utrustas med 8st NSM. Med möjlighet att utrusta dem med 8 st till.
Det ska i så fall vara att RBS15 mk4 skulle vara intressantare och även som motköp. För mot MK3 är det inte så stora skillnader mot NSM. Även om Orkan klassen har RBS15 mk3.

76 mm Leonardo har de redan på tidigare fartyg. Deras sekundära skydd med 35 mm kanoner är en inhemsk tillverkning. Så även där blir det svårare.

De siktar på MU 90 torpeden som ska integreras på andra fartyg. Det är även tänkt att deras hkp kommer att få samma torped. Och så långt har vi väl inte kommit med TP47.

Men för egen del blir det väl sådana lösningar till Luleå om Ah 140 blir intressant.

https://www.navylookout.com/miecznik-polands-ambitious-adaptation-of-the-arrowhead-140-frigate/
Senast redigerad av slurppen 2025-11-30 kl. 17:55.
Citera
2025-11-30, 18:13
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Tyvärr för Sverige tror jag blir svårt. De beställde väl RBS15 som ett komplement. Och har nu siktat in sig på NSM. Eftersom de redan har NSM och ska även ha mer för sitt kustförsvar.

Wicher klassen ska ursprungligen utrustas med 8st NSM. Med möjlighet att utrusta dem med 8 st till.
Det ska i så fall vara att RBS15 mk4 skulle vara intressantare och även som motköp. För mot MK3 är det inte så stora skillnader mot NSM. Även om Orkan klassen har RBS15 mk3.

76 mm Leonardo har de redan på tidigare fartyg. Deras sekundära skydd med 35 mm kanoner är en inhemsk tillverkning. Så även där blir det svårare.

De siktar på MU 90 torpeden som ska integreras på andra fartyg. Det är även tänkt att deras hkp kommer att få samma torped. Och så långt har vi väl inte kommit med TP47.

Men för egen del blir det väl sådana lösningar till Luleå om Ah 140 blir intressant.

https://www.navylookout.com/miecznik-polands-ambitious-adaptation-of-the-arrowhead-140-frigate/

Jag menar på eventuella svenska fartyg tillverkade i Polen.
Citera
2025-12-01, 10:05
Medlem
Citat:
Jag menar på eventuella svenska fartyg tillverkade i Polen.
Okej, jag tolkade det som motköp.
Citera
2026-06-29, 16:50
Medlem
SAAB uppger att de polska ubåtarna kommer få en missilförmåga han inte kan uttala sig om:

Citat:
Saabchefen Micael Johansson uppger också att bolaget kommer att förbereda ubåten för en typ av missil som han än så länge måste vara tystlåten om.

”Det är inte kryssningsrobotar utan en annan typ av missilförmåga. De potentiella missilerna ingår inte i vapenpaketet men vi förbereder för det genom vårt integrationsarbete som ingår i kontraktet”, säger han.

Vad kan det handla om? Sjömålsrobot som skjuts genom torpedtuberna? Eller ubåtsbaserad luftvärnsrobot?

Saab har tagit fram en design för en förlängd version av A26 som inkluderar en VLS-sektion. Kanske är det den ubåten Polen köper, vilket skulle förklara varför priset blev så högt.
Senast redigerad av Petronius 2026-06-29 kl. 16:52.
Citera
2026-06-29, 19:10
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dralie
Jag förstår inte. Det har alltid handlat om två ubåtar av typen A26 – HMS Blekinge och HMS Skåne . Nu planerar man att bygga fem ubåtar fram till 2038. Om de inte ens klarar av att bygga en enda ubåt, som skulle ha levererats 2018, hur ska de då kunna bygga fem (2 för Sverige och 3 för Polen) så snabbt?

Det går fortare efterhand.

Och jag tror nog att det handlar om LV-robot för de polska båtarna. Är de avsedda för Östersjön så behövs ju inte kryssnings- eller sjömålsrobot.
Citera
2026-06-29, 19:37
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dralie
Jag förstår inte. Det har alltid handlat om två ubåtar av typen A26 – HMS Blekinge och HMS Skåne . Nu planerar man att bygga fem ubåtar fram till 2038. Om de inte ens klarar av att bygga en enda ubåt, som skulle ha levererats 2018, hur ska de då kunna bygga fem (2 för Sverige och 3 för Polen) så snabbt?

Beställaren FMV -marinen haf´r gjort förbättringar uppgraderingar sen första ORDERN gjordes 2015,
tex 2021
"27 AUGUSTI 2021
Saab får tilläggsbeställning för ubåt A26 till Sverige

Saab har idag fått en tilläggsbeställning från Försvarets materielverk (FMV) för att fortsätta utvecklingen och produktionen samt utöka förmågan av de två A26 ubåtar av Blekingeklass som tidigare beställts för Sverige. Ordervärdet är 5,2 miljarder SEK och leverans av de två ubåtarna sker 2027 och 2028."
https://www.saab.com/sv/newsroom/press-releases/2021/saab-far-tillaggsbestallning-for-ubat-a26-till-sverige

Dessutom har man gjort Halvtids Modifiering av Gotlandsubåtarna de senaste 3-4 åren.... Varje ubåt har uppgraderats på land på varvet har tagit mer än ett år.
Senast redigerad av perry2 2026-06-29 kl. 19:54.
Citera
2026-06-29, 19:38
Medlem
perry2s avatar
Saab has today signed a contract with the Polish State Treasury Armaments Agency and received an order for the production and delivery of three A26-type submarines. The contract also encompasses a weapon package and a training- and support package. The order value corresponds to approximately SEK 47 billion. Saab will deliver continuously with the final deliveries scheduled during 2038.

Källa https://www.navalnews.com/naval-news/2026/06/saab-receives-order-for-three-a26-submarines-for-poland/
---------

DET SVENSKA FÖRSVARET

”Gigantisk” polsk ubåtsaffär skapar tusentals jobb
https://www.tn.se/naringsliv/48390/gigantisk-polsk-ubatsaffar-skapar-tusentals-jobb/

Saab behöver rekrytera
Saab, vars affärsområde Saab Naval i dagsläget sysselsätter drygt 2 500 personer, bekräftar att affären leder till stora rekryteringsbehov.

”Vi har redan under flera år vuxit kraftigt och ser fortsatt behov av att rekrytera nya medarbetare”, skriver Ulrika Langels, pressansvarig på Saab, i ett mejl till TT.

”Tack vare affären med Polen kommer vi kunna nyanställa ett antal hundra nya medarbetare”, tillägger hon.

I Lund och Helsingborg handlar det främst om ett behov av fler ingenjörer, medan produktionen i Karlskrona och Landskrona främst behöver plåtslagare, svetsare, mekaniker och elektriker – men även där en del ingenjörer.
Senast redigerad av perry2 2026-06-29 kl. 19:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in