2026-06-28, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Ett oansvarigt korkat luder borde förstå att idka samlag är samtycke. Om hon inte vill bli mamma änn skulle hon inte lagt sig i sängs å börja med. Är det djurparkherrens fel om jag klättrar deras stängsel och kastar mig i lejonhägnet? Något unns av ansvar borde kvinnobarnen ändo ha.
Skulle vara försiktig med att kalla andra för korkade när du inte kan stava eller skriva korrekta meningar. Hon är definitivt mycket smartare än dig. Herregud gå om skolan och bli aldrig förälder och dejta aldrig så slipper vi i åtminstone läsa på flashback om hur du våldtagit eller dödat en kvinna.
Citera
2026-06-28, 14:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ingen eftersom mannen enligt lag kommer att få betala underhåll. Han borde ha skyddat sig själv istället för att tro att han kan kontrollera vad en kvinna gör när hon blir gravid.

Vad tänker du kring en man som blir dömd till våldtäkt i 3 år och får betala skadestånd på 230.000 kr till en kvinna och får sitt liv mer eller mindre förstört för att han har använt kondom vid ett samlag?
Hur skulle du känna för den mannen?
Citera
2026-06-28, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Om det är precis så illa, att hon inte kan ha några andra alternativ, så får hon ju ta lite ansvar och verkligen kontrollera att kondomen är på.
Men nu hade hon flera gånger redan accepterat att köra utan kondom..
Det är hans ansvar att inte ljuga för henne
Citera
2026-06-28, 14:51
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Skulle vara försiktig med att kalla andra för korkade när du inte kan stava eller skriva korrekta meningar. Hon är definitivt mycket smartare än dig. Herregud gå om skolan och bli aldrig förälder och dejta aldrig så slipper vi i åtminstone läsa på flashback om hur du våldtagit eller dödat en kvinna.

Vad tänker du kring en man som blir dömd till våldtäkt i 3 år och får betala skadestånd på 230.000 kr till en kvinna och får sitt liv mer eller mindre förstört för att han har använt kondom vid ett samlag?
Citera
2026-06-28, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du drar väldigt märkliga slutsatser.

Är överenskommelsen "jag suger gärna av dig, men vill inte att du kommer i min mun". Så finns inte samtycke för mannen att komma i munnen. Gör han det ändå = våldtäkt. Svårare än så är det inte.

"Jag slickar dig gärna men vill inte att du fiser"

Jag ser fram emot att höra varför det är mycket trevligare att få en stinkande mökare i ansiktet än en sats i munnen.
Citera
2026-06-28, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
"Jag slickar dig gärna men vill inte att du fiser"

Jag ser fram emot att höra varför det är mycket trevligare att få en stinkande mökare i ansiktet än en sats i munnen.

Fisandet i ansiktet är inte en sexuell handling. Och kan inte ses som våldtäkt, även om fisen släpps av under sexakten.
Citera
2026-06-28, 15:01
Medlem
Citat:
Jämförelsen med fall när mannen kommer i en kvinnas vagina utan hennes samtycke. Är ju om en kvinna skulle kunna spruta en mans penis full av sina ägg, mot hans vilja (och riskera att han blir oönskat gravid och måste ta ställning till abort/inte abort och kanske vara gravid och föda, med alla risker det då hade inneburit för hans kropp liv och hälsa). Det är väl där jämförelsen bör ligga. Vilket är en biologiskt omöjlig sak.
Nej, jag jämför med att kvinnan suger av en man och får satsen i munnen. Här finns ingen graviditetsrisk. Detta ansåg du vara våldtäkt om inte samtycke finns.

Så då antar jag du tycker att det är våldtäkt om en tjej skickar en ovälkommen fontänorgasm i ansiktet på killen när han slickar?
Citera
2026-06-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman

Ingen skulle få fängelse för att ha använt kondom. Så ditt scenario är bara konstigt.
Citera
2026-06-28, 15:04
Medlem
Citat:
Fisandet i ansiktet är inte en sexuell handling. Och kan inte ses som våldtäkt, även om fisen släpps av under sexakten.

Jaså det säger du? Det är inte precis min tesmak men smaken är passande nog precis som baken.
Citera
2026-06-28, 15:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ingen skulle få fängelse för att ha använt kondom. Så ditt scenario är bara konstigt.

Så du menar att brutet samtycke inte = våldtäkt? Användandet av kondom innebar att samtycke till samlag inte fanns enligt ert resonemang.
Citera
2026-06-28, 15:07
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Nej det är det inte. Kondom är en av få saker som skyddar mot både graviditet och könssjukdomar. Visst femidom finns men det finns inte på varenda seven eleven och varje butik. Dessutom kan inte alla tjejer ha preventivmedel av olika orsaker

Det var mycket svaga skäl. Generellt är det möjligt för en mycket stor majoritet av kvinnor att använda preventivmedel, i lika mån som män om behovet är så stort får väl kvinnan ta reda på vad femidom är och beställa det i tid. När det finns att tillgå är det ett icke-skäl att det kan vara lite bökigt att beställa. Det kan inte vara något skäl att slippa allt ansvar.

Om man kommer överens om preventivmedel är väl det en bra sak, men det är en helt annan sak att det skall bli den ena partens sak hur den andra skyddar sig när båda har möjligheten.

Jag kan bara dra slutsatsen att du av ideologiska eller personliga skäl föredrar att män skall ha allt för bådas sexualitet och att lagen skall utgå från det istället för en jämställd och lika syn på sex.
Citera
2026-06-28, 15:08
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaffaettliv2005
Ditt inlägg visar ju på extrem okunskap och föråldrat tänk på vad som händer med någon oavsett kön som blir utsatt för en våldtäkt. Jag tycker att dela ditt inlägg visar på att du behöver läsa på lite innan du skriver såna här inlägg och förlöjligar extremt många som råkat ut för en våldtäkt. Testa läs på om frozing fright, här är en länk där du kan läsa på https://www.rfsu.se/yrkesverksamma/metodbanken/frozen-fright/

Jag är mycket väl medveten om att sexuellt våld och tvång ha väldigt många skepnader. Det jag ställer mig emot är att samtliga dessa av någon anledning ska rymmas inom begreppet (och straffskalan) våldtäkt. Detta är helt skevt, våldtäkt ska - både för offren som utsatts samt förövarna - vara exklusivt för när offret tydligt gör våldsamt motstånd men förövaren genomför samlaget (alltså inte ta på någons bröst utan penetrerande samlag) ändå.

Jag menar absolut inte att alla andra saker på skalan av sexuellt våld skulle vara fria från straff. Det kan även vara så att kondomvägraren bör få ett straff, om han t.ex hade en STD eller kvinnan blev med barn. Om inte tycker jag det bör stanna vid olämpligt beteende i just det fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in