Citat:
Ursprungligen postat av
Siden-Carlsson
Att Strindberg hatade kvinnor är en ren myt. Däremot tvekade inte att ta till väldigt starka ord om han kände sig förrådd, sviken eller bara tyckte folk var dumma i huvudet i största allmänhet (nbågot han kände rätt ofta, överkänslig som han var). Mest känd är kanske Strindbergsfejden där han gick hårt åt bl a von Heidenstam. Där säger han saker hundra gånger värre än än allt han sagt om sina exfruar. Jag tror hans "kvinnohat" har att göra med att det var just kvinnor han sa sitt hjärtas mening om ... Han har ju inte kallats kungahatare efter Strindbergsfejden. Han har skrivit både lovsånger och mindra smickrande stycken om kvinnor, han har skrivit konungadramer och talat ut om de kungligas förfall i fejden. HAN SA BARA VAD HAN TYCKTE. HAN HATADE INTE KVINNOR.
/ Min eld är den största i hela Sverige.
I volymen med brevväxlingen (Modernista) med Heidenstam använder Strindberg själv epitetet "qvinnohatare" om sig själv. Och Heidenstam "kvinnohatare" om Strindberg.
Citat:
Ursprungligen postat av
henrythehorse
Det är något speciellt med Spöksonaten, tycker jag. Litteraturvetare plockar ju alltid fram drömspelet när de skall visa Strindis bästa dramatik, men jag tycker att den står sig slätt mot Spöksonaten.
Sedan har jag inte läst 22 volymer brev, men jag har läst brevväxlingen med Heidenstam, och den är synnerligen läsvärd. Heidenstam är ung och opublicerad första gången han skriver till Strindberg, och hans brev är väl närmast ett beundrarbrev. Sedan kan man följa hur deras relation utvecklas på ett otroligt intimt sätt. Intimt och grovt. De båda skalderna drar sig inte för att skriva om sina sexualliv, magproblem och grova drömmar om diverse kvinnor (och ibland varandra).
För övrigt tycker jag nog att man kan låta bli Hemsöborna om det är Strindberg man vill åt.
Mycket bra tips med att läsa brefväxlingen mellan Strindberg och Heidenstam. Intressant om deras personer, villkor som författare, syn på sin samtid (ofta på kontinenten) - politik och litteratur. Språket är kul. Jag får ibland intrycket att de tävlar med varandra i formuleringar och språkmust.
Slutade Strindberg och Heidenstam skriva till varandra? Blev de ovänner? Varför? Jag känner till att de rykte ihop i Strindbergsfejden, 1910-. Men hände det något dem emellan långt tidigare? De sista två breven i Modernistas volym är ett brev med en dikt av H till S på S:s 50-årsdag 1899 och ett påföljande artigt tackbrev av S. Dessförinnan var den sista växlingen 1890.