2007-03-12, 16:39
Medlem
woodsboros avatar
Gillar nog Fröken Julie bäst och på andra plats kommer nog Röda Rummet.
Citera
2007-03-13, 23:51
Medlem
Det är något speciellt med Spöksonaten, tycker jag. Litteraturvetare plockar ju alltid fram drömspelet när de skall visa Strindis bästa dramatik, men jag tycker att den står sig slätt mot Spöksonaten.

Sedan har jag inte läst 22 volymer brev, men jag har läst brevväxlingen med Heidenstam, och den är synnerligen läsvärd. Heidenstam är ung och opublicerad första gången han skriver till Strindberg, och hans brev är väl närmast ett beundrarbrev. Sedan kan man följa hur deras relation utvecklas på ett otroligt intimt sätt. Intimt och grovt. De båda skalderna drar sig inte för att skriva om sina sexualliv, magproblem och grova drömmar om diverse kvinnor (och ibland varandra).

För övrigt tycker jag nog att man kan låta bli Hemsöborna om det är Strindberg man vill åt.
Citera
2007-12-17, 23:02
Medlem
Är det bara jag som tycker att dom första 4 kapitlena eller så i Röda rummet uppvisar en fantastisk skrivarkonst, medans resten av boken i stora drag är fullkomligt ointeressant?
Citera
2007-12-18, 12:39
Medlem
amaltheamannens avatar
Märkligt att ingen i denna bildade skara nämner Dödsdansen. En ren läsfest!
Oavbrutet rolig och hemsk. Antagligen den pjäs som influerat flest: Alltfrån Eugene o Neill till Albee och Ionesco till Pinter och naturligtvis Norèn.
citat ur minnet: "-Jag har inga vänner, har aldrig haft. Sparka och slå så länge mekaniken håller det är min filosofi! -Du är rolig att höra på. -Men du tror inte att det är så? -Nej det gör jag inte. -Men det är så iallafall!".
Eller "-Men Edgar, varför knuffade du henne i sjön? -Det föreföll sig helt naturligt, när hon stod där vid bryggan, att hon skulle i! -Men det är konstigt!
-Ja, visst är det!"
Andra läskalas är "Kamraterna" (En riktigt antifeministisk historia. Lite dum, men så rakt ur en känsla att man måste gilla honom.) , den omnämnda "Ett drömspel" som är så rik. Innehåller allt möjligt. Inte särskilt djup, men drastisk, dråplig, vacker. "Fröken Julie" känns lite uttjatad, men har man inte läst eller sett den så har man något framför sig!
I prosan som jag är mindre förtrogen med tycker jag att "En dåres försvarstal" har en nerv som går igenom. Galet subjektiv så att det slår över
och man förstår henne. "En blå bok" kan man ströläsa i och hitta fyndiga formuleringar, roliga infall.
T.ex.
Citera
2007-12-18, 17:30
Medlem
Ballfagers avatar
Strindberg-boxen

Undrar vad denna box kan ha i sitt sköte:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100116718
Citera
2008-02-04, 13:48
Medlem
August Strindberg

Vilken av August Strindbergs ord är mest populära hos er? Jag tycker om följande: Jag är ställd under observation, därför att jag misstänkas vara klok (Stora landsvägen).
Citera
2008-02-04, 16:07
Medlem
Jag har flera, här kommer några:

"Har underklassen inga andra medel än rösträtt? Revolution!"

"Vad är ekonomi? En vetenskap uppfunnen av överklassen för att komma åt frukten av underklassens arbete."

"Är man skyldig visa aktning för lagarne? Ja, när de bli aktning värda."

"Kvinnohatare är varje sund man innerst i sitt hjärta; och kvinnodyrkare är alla förskruvade män."

"När man är tjugo år, har man löst världsgåtan, vid trettio börjar man tänka över den, och vid fyrtio finner man den olöslig."

"Näst efter barn och hundar är musik det djävligaste jag vet."

"Vad är man skyldig sitt fosterland? Ingenting!"

Stenhårda ord!
Citera
2008-02-04, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananaJack
Stenhårda ord!
det är sannerligen sant
Citera
2008-02-04, 20:38
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaJack
"Näst efter barn och hundar är musik det djävligaste jag vet."
Var har du fått citatet ifrån? Jag vägrar tro att det är Strindbergs ord.
För att citera Strindberg:
"Jag ville ha ett utbrott, jag ville höra musik, något av de stora, av den största som lidit hela livet...jag längtade efter Beethoven särskilt, och jag började väcka till liv i mitt öra den sista satsen i Månskenssonaten som för mig blivit det högsta uttrycket av mänsklighetens suckan efter befrielse, och som icke någon dikt i ord kunnat uppnå!"

"På aftonen ensam hemma; på slaget 8 ringde det på dörrn; en flicka kom med en lagerkrans med tre rosor av anonym och inskrift 'Sanning', 'Ljus', 'Frigörelse'. Jag gick genast med den till Beethovenhuvudet på kakelugnen, då jag har honom att tacka för så mycket."

"Barn är det roligaste som finns"

"Jag har alltid hållit av barn"

Däremot tyckte han inte om hundar:

"Jag avskyr hundar, dessa de fegas beskyddare, som inte ha mod att själva bita ifrån sig, om någon anfaller dem"

Strindbergcitat för feministerna:
"Jag är endast teoretisk kvinnohatare."
Citera
2008-02-09, 00:17
Medlem
Klangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Var har du fått citatet ifrån? Jag vägrar tro att det är Strindbergs ord.
För att citera Strindberg:
"Jag ville ha ett utbrott, jag ville höra musik, något av de stora, av den största som lidit hela livet...jag längtade efter Beethoven särskilt, och jag började väcka till liv i mitt öra den sista satsen i Månskenssonaten som för mig blivit det högsta uttrycket av mänsklighetens suckan efter befrielse, och som icke någon dikt i ord kunnat uppnå!"

"På aftonen ensam hemma; på slaget 8 ringde det på dörrn; en flicka kom med en lagerkrans med tre rosor av anonym och inskrift 'Sanning', 'Ljus', 'Frigörelse'. Jag gick genast med den till Beethovenhuvudet på kakelugnen, då jag har honom att tacka för så mycket."

"Barn är det roligaste som finns"

"Jag har alltid hållit av barn"

Däremot tyckte han inte om hundar:

"Jag avskyr hundar, dessa de fegas beskyddare, som inte ha mod att själva bita ifrån sig, om någon anfaller dem"

Strindbergcitat för feministerna:
"Jag är endast teoretisk kvinnohatare."

Jag har hört och läst att det skulle vara blommor, musik och små barn han inte kände vidare aktning för.
Karln kanske dristade sig till ett skämt?
Fast mer troligt är väl att citatet är taget ur luften.
Citera
2008-02-09, 11:30
Medlem
Eremitens avatar
"I han makten, jag har ordet, jag har ordet i min makt."
Citera
2008-02-18, 21:18
Medlem
Pointsmans avatar
Tråden verkar vara på väg att dö så vad sägs om ett sidospår? Vad var så bra med Strindberg enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in