Hm. Strindbergs intresse för växter (och därmed blommor) är väldokumenterat. Ex. på naturvetenskapliga skrifter av Strindbergs penna och andra produktioner med växtrelaterade avsnitt eller motiv är "Blomstersmålningar och djurstycken", "Skildringar av naturen", "Sylva Sylvarum", "Jardin des Plantes", de blå böckerna o.s.v. I stort sett samtliga prosaverk innehåller dessutom massor av mer eller mindre berömda stycken natur- och miljöskildringar - under Strindbergs naturalistiska period givetvis ibland extremt detaljerade.
Strindberg spelade vidare bl.a. gitarr (det finns ju ett välkänt fotografi från Gersau 1886 med Strindberg och detta instrument) och älskade enligt otaliga uppgifter och minnesanteckningar att sjunga. Han var under senare delen av livet väldigt förtjust i kompositörer som Beethoven och arrangerade under sin tid i Blå tornet speciella Beethoven-aftnar med ett gäng musicerande vänner som han kallade "Beethoven-gubbarna" (om jag minns rätt). Vid dessa sammankomster trakterades ofta piano, om än inte av Strindberg själv.
Det finns avslutningsvis bland mycket annat massor av brev där August skrivit om hur svårt det var att arbeta utan barnskrik o.s.v. runt omkring under de perioder som han bodde och verkade ensam. Han var f.ö. oerhört noga med att höra av sig i samband med barnens födelsedagar och skickade under lång tid mängder av hälsningar och lägesrapporter till sin österrikiska dotter Kerstin.
Se bland annat sista stycket:
http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/print.jsp?&a=193476
Jag kan inte fatta varifrån det där citatet härstammar och hur det har uppkommit. Att det är konstruerat är i alla händelser uppenbart. Har emellertid FÖR MIG att Strindberg någon gång skrev om den ryslige Ibsen som till och med "hatar musik, barn och blommor", eller något åt det hållet.