Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-01, 17:04
  #169
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Hemsöborna är ju skitjobbig med alla båt- och sjötermer. Om man inte är specialintresserad av vattenlivet är den helt oläsbar.

Hemsöborna är i mitt tycke den roligaste humoresken i svensk litteratur.
Läser den som sommarlektyr med jämna mellanrum.
Det underbara språket är som poesi i mina öron, med sina exakta målande beskrivningar. Själva syntesen av svensk sommar.
Citera
2018-07-01, 21:40
  #170
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Hemsöborna är i mitt tycke den roligaste humoresken i svensk litteratur.
Läser den som sommarlektyr med jämna mellanrum.
Det underbara språket är som poesi i mina öron, med sina exakta målande beskrivningar. Själva syntesen av svensk sommar.

Ja smaken är delad. Hemsöborna avskydde jag. Boken fick mig att associera till någon dålig svartvit 40-talsfilm man sett på tv för länge sen, med komedi och melodram i klumpig blandning. Och en klämmig dialekt pratar de också. Inte undra på att Kymmendö-borna hatade Strindberg efteråt, jag förstår precis hur de kände.

Men Hemsöborna är ju onekligen en av de svenska klassikerna, jag får nog ge den en chans till en vacker dag.
Citera
2018-07-02, 01:19
  #171
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Om det är just lättsamt och lättläst du är ute efter, då är det "Inferno" du bör läsa.

Den är ju skriven i dagboksform och därmed mycket lättläst.
Dessutom är den lite rolig på sina håll.
Den ställer inga större krav på läsaren allt.

Dessutom är den kort.

Egentligen så Bör man ha läst "Inferno" som svensk medborgare.
Den borde finnas med i varje svensks kulturella bakgrund.

Lättläst, det kan jag köpa. Men lättsamt? Nja. Då finns det bättre saker att satsa på. De elaka Uppsalanovellerna Från Fjärdingen och Svartbäcken är uppfriskande läsning, liksom Det nya riket och Giftas. Men egentligen är det ju dramatiken som är bäst, om man inte drar sig för att läsa den. Framförallt Fordringsägare och Ett drömspel.

Gör man anspråk på att vara någotsånär allmänbildad bör man förstås ha läst Inferno, men jag skulle inte råda någon att börja med den, den kan skrämma bort potentiella Strindbergsläsare för livet.
Citera
2018-07-02, 16:46
  #172
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Men egentligen är det ju dramatiken som är bäst, om man inte drar sig för att läsa den. Framförallt Fordringsägare och Ett drömspel.
Visst är det så. Hans internationella rykte vilar ju enbart på att vara en av de stora förnyarna av det europeiska dramat, tillsammans med Ibsen bl.a.
Citera
2018-12-10, 09:21
  #173
Medlem
Strindberg hade verkligen många konstiga föreställningar och hangups - och då handlar det inte bara om guldmakeriet, hans "språkforskning" på äldre dar eller hans rabiata inställning till kvinnor. En av mina favoriter är hans uppfattning, efter att hans ex-fru Harriet Bosse 1902 hade flyttat till en egen lägenhet, att han nu var avskuren från besök på Djurgården eftersom Harriet kunde spionera på honom och se när han passerade bron.

Det här är en godbit. Alltså: Strindberg bodde under dessa år, 1898-1908, på Karlavägen nära Gärdet (i ett numera rivet hus). Harriet hade hyrt en våning med utsikt över bron ut mot Djurgården, och Strindberg tycks ha tänkt sig att han inte kunde bege sig till Djurgården utan att riskera att bli observerad av sitt ex (och kanske utsatt för någon sorts magiska formler?). Båda ex-makarna hade våningar som låg en bit upp i respektive hus. Räknade August på allvar med att Harriet normalt skulle stå och spana ner på gatan för att identifiera vilka som gick förbi? Och om han ville vara riktigt säker på att inte bli sedd uppifrån så hade han ju f ö kunnat ta en hästdroska, den tidens taxi.

Vad som var så olämpligt med att åka över till Skansen eller Hasselbacken ter sig f ö som ett lika stort mysterium. Man får kanske säga att det hela är ett exempel på Strindbergs förmåga att suggerera sig själv för att etablera problem, där inga fanns.
Citera
2023-03-30, 09:14
  #174
Medlem
Jag har hört att Heidenstam och Strindberg frekventerade stadens två statliga bordeller och då var sin och att de båda höll på sitt hemmalag så att säga, stämmer det?

Jag är mycket intresserad av den delen av psykologin bakom de båda och vad det har för kulturella implikationer.
Citera
2023-03-30, 15:30
  #175
Medlem
NoTruces avatar
Varför finns inte Strimpans samlade verk i pocket? Det här är fan något regeringen borde prioritera, när man snackar om kulturkanon och allt. Augusts ord måste finnas allmänheten lätt tillgängliga!
Citera
2023-03-30, 16:40
  #176
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Varför finns inte Strimpans samlade verk i pocket? Det här är fan något regeringen borde prioritera, när man snackar om kulturkanon och allt. Augusts ord måste finnas allmänheten lätt tillgängliga!

De finns i alla fall att ladda ner som e-böcker i Litteraturbanken.
https://litteraturbanken.se/f%C3%B6r...ndbergA/titlar
Citera
2023-03-31, 17:34
  #177
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
De finns i alla fall att ladda ner som e-böcker i Litteraturbanken.
https://litteraturbanken.se/f%C3%B6r...ndbergA/titlar

Tur är väl det! Men man vill ändå ha honom stående i hyllan också.
Citera
2023-04-01, 05:00
  #178
Medlem
Aaarghhhs avatar
röda rummet, just saying
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback