2026-06-27, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granasen
För att klara körkortskravet måste man klara av att läsa motsvarande rad 0,5 på en standardiserad syntavla. Det är inte stor text så klarar hon det ser hon inte så dåligt att hon borde kunna se grannens hund eller inte ha behöva fråga Ida om det finns sniglar i landet. Undrar vad hon menar med 50% synskärpa?

Undrar också exakt det. Den bild hon la upp ”såhär ser det ut när man ser 30%” är ju flum. Synnedsättning kan ju vara extremt olika och är sällan bara suddigt, men kan vara det. Men liksom 30% av vad? Inte synfältet antar jag för då ser det inte ut som på bilden hon visade.

Klarar man 0,5 ser man definitivt grannens hundvalp 😂 Sniglar beror väl mer på hur ens synfel är, om saker flyter ihop, man inte ser färger bra så det blir en sörja av samma färger osv. Men en hundvalp ser man om så bara konturerna.
Min morfar är nästan helt blind, ser bara skuggor och ljusa fält. Ser inte ansikten, ansiktsuttryck eller sånt. Men han ser våra djur… Han kanske inte alltid ser skillnad på katterna och minsta hunden men han ser att de finns där. Så illa ser inte Ellie för då kan man verkligen inte köra utan att köra av vägen efter några hundra meter 😅
Citera
2026-06-27, 06:19
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltmamma26
Hon snackar om ren mat från grunden? Hon står och gör våfflor från ett paket. Massa skit i det. Hur lätt som helst att göra själv. Tar 5 minuter att göra smeten.
Tänkte detsamma! Bokstavligen klippet efter hon gjort paket-våfflor som hon säger detta. Men våfflorna kanske inte var till Ellie och då är det ju skitsamma för henne om familj och vänner äter skit. Trots att det är så lätt att röra ihop en våffelsmet!
Citera
2026-06-27, 07:44
Medlem
askungens avatar
Har ni tänkt på att Mellon rör armarna konstigt när han går?
Är detta typiskt vid autism eller något tics bara? Har aldrig sett på mina barn eller barn i min närhet.
Citera
2026-06-27, 08:01
Medlem
Jag har hornhinne dystrofi på ett öga. En grumling på begränsat ställe i hornhinnan. Samt att hornhinnan är svullen. Ser cirka 0,4 eller 40% på det och BÖR inte köra bil innan behandlingen ger resultat på svullnaden enligt min ögonläkare i annan region. Och detta är på ett öga. Har fullgod syn på det andra.
Att Ellie skulle få köra bil med 30 och 50% utan korrigering är så dumt att man blir mörkrädd.
Att dessutom köra runt med andras barn i bilen…..
Citera
2026-06-27, 08:47
Medlem
askungens avatar
Såg nu en vlogg från ett år. Där promenerar hon, Mellon och Linas barn till en coop-butik. Då har hon inte behövt att åka bil för att handla ens. Bara hennes köp-beroende som behövt stillas och därmed köra bil med hennes kassa syn...hon skulle väl hämta en lina för att hon och Stina skulle börja löpträna.
Citera
2026-06-27, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tindra13
Har kollat gamla vloggar igen. Vilken tragisk förvandling. Visserligen med lite av det hon är idag men annars en snygg, glad och rel pos tjej
med många vänner.

Hon har inte en enda som bryr sig om henne och inte ens den där äckliga karlslusken kan el ens vill hjälpa henne för han utnyttjar hellre. Fy farao !

Håller med dig. Sen flytten har hon tappat det helt! Tror att S och hon tar fram de sämsta egenskaperna hos varandra. Hon blir en bossig besserwisser och han blir bara lamare.
Citera
2026-06-27, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askungen
Såg nu en vlogg från ett år. Där promenerar hon, Mellon och Linas barn till en coop-butik. Då har hon inte behövt att åka bil för att handla ens. Bara hennes köp-beroende som behövt stillas och därmed köra bil med hennes kassa syn...hon skulle väl hämta en lina för att hon och Stina skulle börja löpträna.

Nån här skrev att hon bor på landet så då behöver man ju bilen. Men Ellie bor ändå nära allt i byn typ, hon kan gå till förskolan, till affären är det en 10–5 min, och det finns en liten badplats de kan gå till också. De har buss knappt ens 2 min från huset så de kan åka buss och handla (om man ska handla mycket liksom).
Citera
2026-06-27, 10:25
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Nån här skrev att hon bor på landet så då behöver man ju bilen. Men Ellie bor ändå nära allt i byn typ, hon kan gå till förskolan, till affären är det en 10–5 min, och det finns en liten badplats de kan gå till också. De har buss knappt ens 2 min från huset så de kan åka buss och handla (om man ska handla mycket liksom).
Precis. Hon bor ju inte mitt ute i skogen. Hon är bara lat och korkad.
Citera
2026-06-27, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Var typ 2 st som skrivit på ett tidigare inlägg om hur hon kan/hur det går att köra bil när hon ser så dåligt. Inga svar såklart. Kanske är kommentarerna raderade nu också.

Men 99% bara applåderar och hejar på hennes galenskaper. Hemskt. Är det inte hennes uppenbara manier som hejas på så är det nu också att hon kör omkring och knappt ser. Frustrerande att se hur många som antagligen skulle låta sina närstående göra samma sak och därmed bidra till livsfara för andra människor.
Vänta det kommer en reels om det snart. Så fort någon ifrågasätter hennes och skriver en elak fråga. Då ska hon verkligen visa att hon bryr sig mindre....
Men hon bryrs sig väldigt mycket eftersom hon gör reels😉😉

Hon vill att vi ska vara snälla men det är inte hon .jag är ett fettonich skulle inte visa mig som henne. Visst alla gör som dom vill
Citera
2026-06-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Nej hon får inte köra. Hon är för blåst för att förstå vad lagen säger. Man kan tipsa polisen på nätet. Har precis gjort det. Hur sjutton kan hennes kompis tillåta att köra hennes barn. Sen har hon bokat lokal för bröllop. 200 gäster tar lokalen. Ja det lär ju inte bli billigt. Dessutom vid giftermål får hon ju Stefans skulder på köpet. Good for him 👌
Har dom så många vänner och släkt?
Citera
2026-06-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckolina55
Har dom så många vänner och släkt?
Ellie har sina barn som enda släkt. Föräldrarna är döda. Syskonen har hon ingen kontakt med. Hon har en moster men de har ingen kontakt. Lina och hennes ungar är Ellies enda vän.

Oklart om Stefan får bjuda sina ungar och föräldrar. De får kanske komma. Men äta lite mat är de väl inte värda. De får väl ta med sig egen mat. Så de hade ju kunnat vara hemma i trädgården med catering.
Citera
2026-06-27, 11:51
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltmamma26
Hon snackar om ren mat från grunden? Hon står och gör våfflor från ett paket. Massa skit i det. Hur lätt som helst att göra själv. Tar 5 minuter att göra smeten.
Dessutom kalkon med en massa nitrit varje morgon. Nej hon äter inte ren mat. Inte jag heller men jag har heller inte påstått det. Däremot undviker jag pålägg charkuterier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in