2026-06-26, 14:51
  #25
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Fakta i frågan: Förväntad livslängd per kontinent:
Oceania 79.1 years
Europe 79.1 years
Americas 77.3 years
Asia 74.6 years
Africa 63.8 years

Asien är stort. Hör talar vi om ÖSTASIATER som hukar, inte om afghaner och papuaner.

Medellivslängd i:

Hongkong 85 år
Japan 84 år
Sydkorea 84 år
Macao 83 år
Kina 78 år
Citera
2026-06-26, 15:02
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronbefallningsman
Asien är stort. Hör talar vi om ÖSTASIATER som hukar, inte om afghaner och papuaner.

Medellivslängd i:

Hongkong 85 år
Japan 84 år
Sydkorea 84 år
Macao 83 år
Kina 78 år

En sökning visar att det är vanligt förekommande åtminstone i dessa länder:

Kina
Sydkorea
Japan
Tawan
Vietnam
Thailand
Indonesien
Filipinerna
Malaisien
Indien
Pakistan
Bangladesh

Det täcker väl åtminstone 95% av Asiens befolkning. Frestelsen att cherry-picka det som stödjer ens egen ståndpunkt är en dålig vana. Fast åtminstone "får man alltid rätt". Alltid något.
Citera
2026-06-26, 15:05
  #27
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
En sökning visar att det är vanligt förekommande åtminstone i dessa länder:

Kina
Sydkorea
Japan
Tawan
Vietnam
Thailand
Indonesien
Filipinerna
Malaisien
Indien
Pakistan
Bangladesh

Det täcker väl åtminstone 95% av Asiens befolkning. Frestelsen att cherry-picka det som stödjer ens egen ståndpunkt är en dålig vana. Fast åtminstone "får man alltid rätt". Alltid något.

Men hur vill du korrelera huksittande till detta? varför dra upp medellivslängd i detta sammanhang, då det UPPENBART är helt andra faktorer som påverkar den? Som fattigdom, rökning, usel sjukvård.
Citera
2026-06-26, 15:09
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronbefallningsman
Men hur vill du korrelera huksittande till detta? varför dra upp medellivslängd i detta sammanhang, då det UPPENBART är helt andra faktorer som påverkar den? Som fattigdom, rökning, usel sjukvård.
Läs tråden.
Citera
2026-06-26, 16:02
  #29
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Enligt AI,

Att sitta på huk är mycket bra för hälsan och tillhör människans ursprungliga rörelsemönster. Det förbättrar rörligheten i höfter, knän och vrister, stärker bål och ben, och hjälper matsmältningen eftersom tarmen hamnar i en mer naturlig vinkel.Fördelar med huksittandeÖkad rörlighet: Stretchar effektivt fotleder, vadmuskler, ländrygg och höftböjare.Bättre hållning: Minskar spänningar i nedre delen av ryggen.Styrka: Aktiverar och stärker sätesmusklerna och musklerna runt knäna.Bättre maghälsa: Underlättar tarmtömning och stimulerar matsmältningssystemet

Människan verkar vara skapt för att sitta på huk. Om det stämner så kan man ju fundera över varför stolen uppfanns.
Citera
2026-06-26, 16:48
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Att sitta på huk är människans mest naturliga position precis som du skriver.

Såg en dokumentär om det. Men gissar att du skriver för döva öron.
Vadå, "mest naturliga"? Enligt vem? Ligga borde väl vara naturligt, 1/3 av dagen, stå och gå (jaga och samla) likaså. Sitta (möjligen på huk) är naturligt under vila, men även grottstensmänniskorna kunde väl lika väl sitta på röven som på huk? Visst, fosterställning är ju på huk på sätt och vis, "naturligt" i livmodern.
Citera
2026-06-26, 18:17
  #31
Medlem
Bassplays avatar
Det finns ingenstans att sitta där dom kommer ifrån, eller åtminstonde tillräckligt många platser.

Det är för skitigt för att sitta på marken.

Ryssar gör det också
Citera
2026-06-26, 18:30
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Bekvämt. Många vuxna är så stela idag att dom inte ens kan sitta på huk. Titta på hur barn rör sig och hur dom ofta plockar upp saker från marken eller bara ”är”. Inte ovanligt dom sitter på huk.
Enda gången man ser barn ute är ju när de svischar förbi på sina elscotrar/elsparkcyklar.
Framförallt barn borde röra sig mycket mera, barnen blir bara fetare för varje generation, kan dom ens sitta på huk längre?

Annars on Topic, i Asien är det hög luftfuktighet och ofta mycket varmt, jag tror att de vädrar rumpan när de sitter på huk helt enkelt...
__________________
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-06-26 kl. 18:33.
Citera
2026-06-26, 20:41
  #33
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Vadå, "mest naturliga"? Enligt vem? Ligga borde väl vara naturligt, 1/3 av dagen, stå och gå (jaga och samla) likaså. Sitta (möjligen på huk) är naturligt under vila, men även grottstensmänniskorna kunde väl lika väl sitta på röven som på huk? Visst, fosterställning är ju på huk på sätt och vis, "naturligt" i livmodern.
Du ser även små barn sitta på huk av sig själva.
Citera
2026-06-26, 20:54
  #34
Medlem
LupusLupuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Människan verkar vara skapt för att sitta på huk. Om det stämner så kan man ju fundera över varför stolen uppfanns.

Därför att människan blev fet och osund och tappade bort ursprunget att röra sig i naturen och att pausa var som helst där två fötter fick plats.

För egen del så sitter jag ofta på huk fast jag är över 60 år. Har jag stått still länge och fiskat eller jobbat och liknande så är det otroligt skönt att ta en kvart eller så på huk och dra ut muskler och senor.
Om jag smyger på vilt i skogen så är en halvtimme på huk inga problem, utan en otroligt vilsam ställning.

Människan är som art i stort fysiskt förfall.
Det är illa när folk inte längre kan använda sin kropp som den är skapt.
Och att det blir ståhej över att alla inte är fördärvade.
Citera
2026-06-26, 22:07
  #35
Medlem
Asiater har helt andra förutsättningar för huksittande. De har överlag rörligare höft- och fotleder medan vi här på andra sidan är lite mer bastant byggda. Vi har alltså bättre förutsättningar för styrka men sämre hållning och rörlighet. De kan sitta med hälarna i golvet och baklåret vilandes mot underbenet.

Däremot tycker jag inte det ska vara jobbigt för en frisk och aktiv människa att sitta på huk balanserandes på framfoten. 10 minuter ska man väl klara ändå.
Citera
2026-06-26, 23:49
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Asiater har helt andra förutsättningar för huksittande. De har överlag rörligare höft- och fotleder medan vi här på andra sidan är lite mer bastant byggda. Vi har alltså bättre förutsättningar för styrka men sämre hållning och rörlighet. De kan sitta med hälarna i golvet och baklåret vilandes mot underbenet.

Nej, det handlar om att de aldrig slutar sitta på huk vilket vi här i väst slutar med det vid tidig ålder. Har du aldrig sett en vit unge sitta på huk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in