Igår, 09:24
  #1
Medlem
Har noterat att personer i Östasien - framför allt Kina, Korea och Hong Kong - ofta sitter på huk ute på gator och torg. Inte sällan med en cigarett i handen. Vadan detta beteende? Det ser man sällan i andra delar av världen.

Jag hade en historielärare på gymnasiet som sade att man ska sitta på huk oftare, att det är bra för kropp och hälsa. Det är kanske detta som ostasiaterna har upptäckt. Är det något som lärs ut inom den traditionella kinesiska medicinen?
Citera
Igår, 09:27
  #2
Medlem
DenverAirports avatar
Det är bekvämt att sitta?
Citera
Igår, 09:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Det är bekvämt att sitta?

Bekvämt att sitta, ja, men inte på huk på väl?
Citera
Igår, 09:38
  #4
Medlem
GiveMeHeads avatar
Enligt AI,

Att sitta på huk är mycket bra för hälsan och tillhör människans ursprungliga rörelsemönster. Det förbättrar rörligheten i höfter, knän och vrister, stärker bål och ben, och hjälper matsmältningen eftersom tarmen hamnar i en mer naturlig vinkel.Fördelar med huksittandeÖkad rörlighet: Stretchar effektivt fotleder, vadmuskler, ländrygg och höftböjare.Bättre hållning: Minskar spänningar i nedre delen av ryggen.Styrka: Aktiverar och stärker sätesmusklerna och musklerna runt knäna.Bättre maghälsa: Underlättar tarmtömning och stimulerar matsmältningssystemet
Citera
Igår, 09:41
  #5
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Enligt AI,

Att sitta på huk är mycket bra för hälsan och tillhör människans ursprungliga rörelsemönster. Det förbättrar rörligheten i höfter, knän och vrister, stärker bål och ben, och hjälper matsmältningen eftersom tarmen hamnar i en mer naturlig vinkel.Fördelar med huksittandeÖkad rörlighet: Stretchar effektivt fotleder, vadmuskler, ländrygg och höftböjare.Bättre hållning: Minskar spänningar i nedre delen av ryggen.Styrka: Aktiverar och stärker sätesmusklerna och musklerna runt knäna.Bättre maghälsa: Underlättar tarmtömning och stimulerar matsmältningssystemet
Att sitta på huk är människans mest naturliga position precis som du skriver.

Såg en dokumentär om det. Men gissar att du skriver för döva öron.
Citera
Igår, 09:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Har noterat att personer i Östasien - framför allt Kina, Korea och Hong Kong - ofta sitter på huk ute på gator och torg. Inte sällan med en cigarett i handen.


Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Enligt AI,

Att sitta på huk är mycket bra för hälsan och tillhör människans ursprungliga rörelsemönster. Det förbättrar rörligheten i höfter, knän och vrister, stärker bål och ben, och hjälper matsmältningen eftersom tarmen hamnar i en mer naturlig vinkel.Fördelar med huksittandeÖkad rörlighet: Stretchar effektivt fotleder, vadmuskler, ländrygg och höftböjare.Bättre hållning: Minskar spänningar i nedre delen av ryggen.Styrka: Aktiverar och stärker sätesmusklerna och musklerna runt knäna.Bättre maghälsa: Underlättar tarmtömning och stimulerar matsmältningssystemet

Trots alla ovanstående hälsofördelar har folk i Asien världens kortaste livslängd, undantaget Afrika.
Så då måste det väl vara cigarettens fel?

PS! Är inte den enkla och uppenbara förklaringen att dom inte har en stol eller stubbe till hands, och att alla plana ytor är för smutsiga eller blöta?
Citera
Igår, 09:52
  #7
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Trots alla ovanstående hälsofördelar har folk i Asien världens kortaste livslängd, undantaget Afrika.
Så då måste det väl vara cigarettens fel?

PS! Är inte den enkla och uppenbara förklaringen att dom inte har en stol eller stubbe till hands, och att alla plana ytor är för smutsiga eller blöta?

Hong Kong och misstänker att TS syftar på Sydkorea, är medellivslängden ca 85 år. Rätt hyffsat ändå trots cigaretterna.
Citera
Igår, 09:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan

PS! Är inte den enkla och uppenbara förklaringen att dom inte har en stol eller stubbe till hands, och att alla plana ytor är för smutsiga eller blöta?

Kan mycket väl vara så, men är det bara de i hela världen som inte har en pall att sitta på?
Citera
Igår, 09:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Hong Kong och misstänker att TS syftar på Sydkorea, är medellivslängden ca 85 år. Rätt hyffsat ändå trots cigaretterna.

Såg faktiskt nyligen en video från Nordkorea och i den såg man en man sitta på huk, så jag skrev medvetet Korea utan att syfta på ett av länderna.
Citera
Igår, 09:58
  #10
Medlem
utforskarens avatar
Det är en bra och helt korrekt spaning. Jag funderar på om även sydamerikaner tillhör detta gebit, men jag är inte alls säker på det.

Det borde kunna ge ökade problem med hemorrojder också, iallafall om man redan har sådana.
Citera
Igår, 09:59
  #11
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Har noterat att personer i Östasien - framför allt Kina, Korea och Hong Kong - ofta sitter på huk ute på gator och torg. Inte sällan med en cigarett i handen. Vadan detta beteende? Det ser man sällan i andra delar av världen.

Jag hade en historielärare på gymnasiet som sade att man ska sitta på huk oftare, att det är bra för kropp och hälsa. Det är kanske detta som ostasiaterna har upptäckt. Är det något som lärs ut inom den traditionella kinesiska medicinen?

Det är toaletterna. De har helt enkelt övat på att sitta så sen barn när du ville ha en längre paus på skithuset.
Citera
Igår, 10:04
  #12
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Det borde kunna ge ökade problem med hemorrojder också, iallafall om man redan har sådana.

Jasså? Inte tvärtom då, då det underlättar tarmtömning och man inte sitter på en stol som trycker ihop baken?

Här får anus andas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in