2026-06-26, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Kan mycket väl vara så, men är det bara de i hela världen som inte har en pall att sitta på?

Det beror väl på var man är?
Här är en välkänd "svensk" som sitter på huk, just för att han inte har en stol tillhands.
https://akamai.vgc.no/v2/images/ca609b4a-b105-4cf7-9938-1e448e79535a?format=auto&w=580&s=9cdcdf01e07fbf2ae 8cce82f59569d71d11b4661

När jag gjorde lumpen satt ofta mina befäl på huk när dom hade genomgång ute i terrängen. Av samma anledning.
Citera
2026-06-26, 10:58
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Asiater och afrikaner torkar sig inte på et bra sätt efter att de tömt tarmen. Det är ett viktigt skäl till att de ogärna sitter på skinkorna, för att undvika smetet helt enkelt.
Citera
2026-06-26, 11:11
Medlem
halaltarzans avatar
När jag var liten satte jag mig i alla fall alltid på huk när jag var skitnödig. Kanske finns andra anledningar också?
Citera
2026-06-26, 11:14
Medlem
Bra för kroppen och framförallt: De KAN göra det
Citera
2026-06-26, 11:52
Avslutad
Bekvämt. Många vuxna är så stela idag att dom inte ens kan sitta på huk. Titta på hur barn rör sig och hur dom ofta plockar upp saker från marken eller bara ”är”. Inte ovanligt dom sitter på huk.
Citera
2026-06-26, 12:09
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Trots alla ovanstående hälsofördelar har folk i Asien världens kortaste livslängd, undantaget Afrika.
Så då måste det väl vara cigarettens fel?

PS! Är inte den enkla och uppenbara förklaringen att dom inte har en stol eller stubbe till hands, och att alla plana ytor är för smutsiga eller blöta?
Varför skriva i ämnen man kan inget om? Scandinaver, medelhavet och Okinawa har de längst levande människorna (sedan pendlar det vem som blir äldst från era året till det andra).

Alla dina inlägg är ungefär lika okunniga.

Märker du inte det själv?
Citera
2026-06-26, 12:22
Medlem
Det finns ju ”slavic squat” också, väldigt vanligt i Ryssland och delar av Östeuropa, det är väldigt likt det du beskriver i Östasien, varför man väljer att sitta så vetefan, det är en väldigt obekväm ställning, i.a.f. för mig som inte är van och lite stel i kroppen.
Citera
2026-06-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analytiker1975
Det finns ju ”slavic squat” också, väldigt vanligt i Ryssland och delar av Östeuropa, det är väldigt likt det du beskriver i Östasien, varför man väljer att sitta så vetefan, det är en väldigt obekväm ställning, i.a.f. för mig som inte är van och lite stel i kroppen.

I alla länder utom östasien klassas det som tortyr att tvingas sitta i denna vansinnigt smärtsamma
position.
Citera
2026-06-26, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
I alla länder utom östasien klassas det som tortyr att tvingas sitta i denna vansinnigt smärtsamma
position.

Nja, har sett människor i Östeuropa, Afrika och Indien, tillsynes bara sitta bekvämt och slappa med skinkorna på hälsenorna.

För en normal västerlänning är det tortyr ja, men i stora delar av världen verkar det vara en helt normal ställning att vila i.
Citera
2026-06-26, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Varför skriva i ämnen man kan inget om? Scandinaver, medelhavet och Okinawa har de längst levande människorna (sedan pendlar det vem som blir äldst från era året till det andra).

Alla dina inlägg är ungefär lika okunniga.

Märker du inte det själv?
Oj, vad pinsamt!
Du listar upp disparata och utvalda enheter med livslängder som sticker ut. Det gör du i kommentar till mitt inlägg om vilka världsdelar som har längst livslängd.
Det är som feministernas intersektionalitet: Du plockar det som passar och presenterar det som en internationell standard, definierad av dig.
Och om inte det hjälper så kryddar man med några förolämpningar och nedvärderande invektiv.

Fakta i frågan: Förväntad livslängd per kontinent:
Oceania 79.1 years
Europe 79.1 years
Americas 77.3 years
Asia 74.6 years
Africa 63.8 years
https://ourworldindata.org/life-expectancy

Och som sagt: Asien har den näst-kortaste förväntade livslängden, efter Afrika.
Citera
2026-06-26, 14:25
Medlem
mikkelbergs avatar
Testar man det, förstår man att man borde göra det mer ofta.
Citera
2026-06-26, 14:49
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analytiker1975
Nja, har sett människor i Östeuropa, Afrika och Indien, tillsynes bara sitta bekvämt och slappa med skinkorna på hälsenorna.

För en normal västerlänning är det tortyr ja, men i stora delar av världen verkar det vara en helt normal ställning att vila i.
Jag tycker det är skönt och kan sitta timmar så.
Jag har förvisso karelskt påbrå

Är inte fotsulorna mot marken är man spion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in