Säg vad du egentligen menar: att du inte litar på forskning eller vetenskap, utan hellre litar på din känsla över hur världen fungerar. För klimatkrisen är knappast något som politiker eller MSM har hittat på eller dragit upp från ingenstans, den är något som forskare har varnat för sedan många år tillbaka.
(Fast jag vet inte hur man rent känslomässigt kan undgå att märka den här värmen, och registrera att den känns rätt så jäklig.)
Det är alltså inte politikernas påhitt, det är den övervägande majoriteten av världens samlade forskare inom klimatrelaterade discipliner som tillsammans har "hittat på" detta, och över många decennier tillbaka.
Idén att klimatkrisen är ett påhitt verkar kanske rimlig så länge man inte tänker så noga. Men om man tänker efter, vad som faktiskt krävs för att den skulle vara det, så förstår man att det måste betyda att tusentals forskare, över många generationer, länder och vetenskapliga discipliner lyckats lura världen, för något skumt syfte, och det i 50+ år (eventuellt längre beroende på när man räknar att klimathotet först uppmärksammades). Tillsammans ska alla dessa inte bara ha svikit sina ideal och karriärers mål att bedriva faktisk forskning för att föra den mänskliga kunskapen framåt, utan dessutom ingå i en stor konspiration att ljuga, begå brott och producera fejkforskning. En gigantisk konspiration med stora personliga och professionella kostnader för de inblandade.
En amerikansk forskare funderade lite på frågan om konspirationers robusthet, och hur sannolikheten att de kollapsar påverkas av antalet medkonspiratörer. (Detta gjordes i samband med Covid har jag för mig, då gissningsvis för att användas som argument mot antivaxers idé att covid var en stor konspiration.)
Det är ju känt, som en sorts common wisdom, att när antalet inblandade i en sammansvärjning ökar så ökar också risken för att någon av dem sviker eller tjallar.
Men han beslutade sig för att faktiskt räkna på det. Han kom fram till att en konspiration med över tusen inblandade kommer kollapsa mer eller mindre omedelbart, och att de är matematiskt ohållbara över någon tid alls.
https://www.thescienceexplorer.com/mathematically-speaking-conspiracies-couldnt-be-kept-quiet-878
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0147905
Att klimathotet skulle vara ett påhitt verkar alltså inte särskilt troligt alls, om man tänker efter lite.