2026-06-26, 22:41
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killitorgrillit
Det kommer bli något varmare under de kommande 2-3 tusen åren. Men sen vänder det för att om ca 15.000 år bli ny istid här uppe i norr.
Ptecis som det varit sen urminnes tider.
Inget konstigt alls.
Skrämselpropagandan omsätter många miljarder årligen.

Jag förstår inte varför du blir rädd.

Själv är jag mer så att jag kollar av att mina äldre föräldrar har det OK, ger mina djur den extra omvårdnad de behöver i värmen samt ställer ut dricksvatten till de vilda djuren i området.
Citera
2026-06-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Tror på klimatförändringarna men det är mycket prat och ingen verkstad.

Ja det är varmt i EU.

Här var det 24C MAX idag. Varmast blir Söndag med 27C sedan Måndag-Fredag 21C igen.

Ja, södra Sverige

Så en varmare dag. åh vi kommer dööööh assåå

Normal sommar. 2018 var mycket värre i Sverige.

Så ser man på TV mammor som gråter att deras 10 mille villor i Skåne inte är "anpassade för värmen". Tänk på lilla Vilgot.
I Lund var det minst över 26 grader av vad jag såg (säkert högre) och det utlovas 32 grader i morgon. Någonstans säkert runt 35 grader. Min AC går ivf dygnet runt. Betonghus är som en termos och håller värmen när de väl blivit uppvärmda.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Vem bryr sig om vad som händer om 15 000 år? Vi lever i runt Max 100 år från nyfödda, oftast mindre, så det är vad som händer här och nu och möjligen våra barns och barnbarns framtid vi kan bry oss om.
Ok....du får satsa på AC, fläktar och kanske en pool?
För det blir svårt att bogsera jorden lite längre bort från solen.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Vad har varit falskt? Har du nåt exempel?

Ja att exempelvis Aftonbladet benämner en varm sommardag som "dödshetta". Att de hela tiden försöker skapa en bild av den analkande klimatkatastrofen. Syftet är väl att locka okunniga, oroliga väljare till MP så Aftonbladet kan få sossarnas stöd (och deras pengar) ännu en gång.
Citera
2026-06-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Jorden har växlat mellan att vara kokhet till istid fram och tillbaka ända sen begynnelsen... Att det går upp och ner är .... just det, du gissade rätt: NORMALT!
Att det finns en normal variation även mellan extremer, betyder inte att alla varianter är lämpliga och behagliga för oss människor. Jag är tex glad för att jag inte lever under istiden.

Nu har vi förutom den normala variationen en mänskligt driven klimatförändring med hjälp av växthusgaser till det varmare. Vilket bla innebär varmare medeltemperatur och extremare värmeböljor.
Citera
2026-06-26, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Säg vad du egentligen menar: att du inte litar på forskning eller vetenskap, utan hellre litar på din känsla över hur världen fungerar. För klimatkrisen är knappast något som politiker eller MSM har hittat på eller dragit upp från ingenstans, den är något som forskare har varnat för sedan många år tillbaka.

(Fast jag vet inte hur man rent känslomässigt kan undgå att märka den här värmen, och registrera att den känns rätt så jäklig.)

Det är alltså inte politikernas påhitt, det är den övervägande majoriteten av världens samlade forskare inom klimatrelaterade discipliner som tillsammans har "hittat på" detta, och över många decennier tillbaka.

Idén att klimatkrisen är ett påhitt verkar kanske rimlig så länge man inte tänker så noga. Men om man tänker efter, vad som faktiskt krävs för att den skulle vara det, så förstår man att det måste betyda att tusentals forskare, över många generationer, länder och vetenskapliga discipliner lyckats lura världen, för något skumt syfte, och det i 50+ år (eventuellt längre beroende på när man räknar att klimathotet först uppmärksammades). Tillsammans ska alla dessa inte bara ha svikit sina ideal och karriärers mål att bedriva faktisk forskning för att föra den mänskliga kunskapen framåt, utan dessutom ingå i en stor konspiration att ljuga, begå brott och producera fejkforskning. En gigantisk konspiration med stora personliga och professionella kostnader för de inblandade.

En amerikansk forskare funderade lite på frågan om konspirationers robusthet, och hur sannolikheten att de kollapsar påverkas av antalet medkonspiratörer. (Detta gjordes i samband med Covid har jag för mig, då gissningsvis för att användas som argument mot antivaxers idé att covid var en stor konspiration.)

Det är ju känt, som en sorts common wisdom, att när antalet inblandade i en sammansvärjning ökar så ökar också risken för att någon av dem sviker eller tjallar.

Men han beslutade sig för att faktiskt räkna på det. Han kom fram till att en konspiration med över tusen inblandade kommer kollapsa mer eller mindre omedelbart, och att de är matematiskt ohållbara över någon tid alls.

https://www.thescienceexplorer.com/mathematically-speaking-conspiracies-couldnt-be-kept-quiet-878
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0147905

Att klimathotet skulle vara ett påhitt verkar alltså inte särskilt troligt alls, om man tänker efter lite.

Det har tyvärr blivit en trend det här med att förneka vetenskap och forskning. -"Forskning är fel för att jag säger det"
Citera
2026-06-26, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag förstår inte varför du blir rädd.

Själv är jag mer så att jag kollar av att mina äldre föräldrar har det OK, ger mina djur den extra omvårdnad de behöver i värmen samt ställer ut dricksvatten till de vilda djuren i området.
Varför skulle jag bli rädd?
Jag förklarade endast att skrämselpropagandan omsätter miljarder årligen.
Det är helt ok om vi kan minska utsläpp och minska på plast mm. Att vi städar våra hav och källsorterar. Det är bra.
Men jordens temperatur är inget vi kan påverka. Det är skillnaden.
Men alarmisterna har fått för sig att det är någon "klimatkris"..??
Citera
2026-06-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killitorgrillit
Ok....du får satsa på AC, fläktar och kanske en pool?
För det blir svårt att bogsera jorden lite längre bort från solen.

Precis så, nu måste vi se till att regeringar och kommuner förstår att vi måste sätta krav på AC i första hand i nybyggen och i andra hand, kanske några år senare även i befintliga hus.
Citera
2026-06-26, 22:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Det är som det är! Jag tyckte jag hade en del bra argument för länge sen när jag fortfarande var nåt som kan kallas för ettrig, och gillade att diskutera sån här skit. Men tiden springer ifrån lusten.

Det är en agenda, och det är en folkrörelse (som du redan räknat ut). Fanatiker helt enkelt. Jag är inte kunnig nog att svara på vartenda argument, och jag tycker inte allt är fel som trädkramarna säger. Men det blir så sjuka grejer med plastpåseskatt och skit, så jag väljer att luta mig tillbaks.

Småroligt dock att en avvaktande vår med ganska kyliga dygn inte nämns så ofta. Kom sommartempen som en febertopp på en 3åring? Är 25-30 (inte 35-40) onormalt d 26/6? Kanske...

Det är ju just det som är grejen. Temperaturer runt 30 grader i Sverige under högsommaren är inget extremt. Så har det alltid varit.

Vi hade temperaturer på över 40 grader i storstäderna runt Medelhavet redan på 80-talet också. Ingen skrek sig hes om någon "dödshetta" för det. Man konstaterade bara att det var varmt och tog sig ett dopp.
Citera
2026-06-26, 22:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Så vad du minns, dagens väder och morgondagens känner du motbevisar statistik? Stark öppning.

Finns ju statistik på det också. Läser man Aftonbladet får man nästan intrycket av att 30 grader på sommaren är extremt när det i själva verket är helt normala temperaturer för årstiden.
Citera
2026-06-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
I Lund var det minst över 26 grader av vad jag såg (säkert högre) och det utlovas 32 grader i morgon. Någonstans säkert runt 35 grader. Min AC går ivf dygnet runt. Betonghus är som en termos och håller värmen när de väl blivit uppvärmda.

Nu är det 18C här.

Öppna fönstren nu och på med fläkten. Kommer inte vara några problem. Också betonghus. Lägenheter brukar inte vara i trä vettu.

Kommer ha datorn på imon med 👍
Citera
2026-06-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är ju just det som är grejen. Temperaturer runt 30 grader i Sverige under högsommaren är inget extremt. Så har det alltid varit.

Vi hade temperaturer på över 40 grader i storstäderna runt Medelhavet redan på 80-talet också. Ingen skrek sig hes om någon "dödshetta" för det. Man konstaterade bara att det var varmt och tog sig ett dopp.

Skillnaden är att runt medelhavet är det standard med AC i boenden, det är i princip bara de som bor i villa som bekostar det själva som har det i Sverige och de allra flesta verkar ha det i min väldigt ovetenskapliga undersökning bland de jag känner som bor i villa.
Mer eller mindre alla har värmepump som också fungerar som AC.

Men hyreshus och bostadsrättföreningar har det inte. Det säger ju klart och tydligt en sak, att när folk har köpt sitt eget hus som de själva styr helt över så väljer nästan alla (i alla fall i södra sverige) att ha någon form av ac eller värmepump med AC.

Så folk vill ju ha det, men får det inte om de bor i en lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in