2026-06-26, 22:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Lösningen på denna värmebölja är så klart att ni ger politikerna mer pengar.

Ja delvis. Klimatförändringarna kommer att kosta enorma summor att förebygga de kommande 100 åren.
Citera
2026-06-26, 22:05
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
30-35 har de varit idag. Rövsvett deluxe mannen!

Instämmer. Tuttsvett här. Landet är ju långt.
Citera
2026-06-26, 22:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Tänk vad lite politiker- och MSM-hjärntvätt gör med folk. Det är en helt vanlig sommar.

I bland annat Frankrike och England så har det varit värmerekord för maj och juni så där har det inte varit en ”vanlig sommar”.
Citera
2026-06-26, 22:08
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja delvis. Klimatförändringarna kommer att kosta enorma summor att förebygga de kommande 100 åren.

Och kostnaden om vi misslyckas, blir ofantligt mycket större.

Hundratals miljoner klimatmigranter till Europa, kommer förvandla Europa till Indien.
Citera
2026-06-26, 22:09
Medlem
Tror på klimatförändringarna men det är mycket prat och ingen verkstad.

Ja det är varmt i EU.

Här var det 24C MAX idag. Varmast blir Söndag med 27C sedan Måndag-Fredag 21C igen.

Ja, södra Sverige

Så en varmare dag. åh vi kommer dööööh assåå

Normal sommar. 2018 var mycket värre i Sverige.

Så ser man på TV mammor som gråter att deras 10 mille villor i Skåne inte är "anpassade för värmen". Tänk på lilla Vilgot.
Citera
2026-06-26, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Och kostnaden om vi misslyckas, blir ofantligt mycket större.

Hundratals miljoner klimatmigranter till Europa, kommer förvandla Europa till Indien.

Bara att sätta in lite MK 15 Phalanx vid gränserna.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I bland annat Frankrike och England så har det varit värmerekord för maj och juni så där har det inte varit en ”vanlig sommar”.

Men jag bor i Sverige och kommer jämföra där jag bor.

Igen jag tror på klimatförändringar men media gillar negativa nyheter för det ger klick.

Så vad ska du göra med informationen att det är 40C i Paris?

Köpa fläkt (haft sedan 2007 när jag var 16)? (kommer det fram att du är boomer som flyger till thailand, har pool och bil då jävlar ska du hålla käft)

AC?

"klimatanpassa huset"?

Sluta beställa online?

Kör aldrig bli mer? Flyg aldrig mer? (Jag gör båda dessa redan. Åker kollektivt endast. Så jag ska fan inte lida för er. Har gjort mitt.)

Igen, här är det max 24C idag, 27C söndag. Helt normalt än så länge. 2018 däremot var helt galet!
Senast redigerad av MidSommarVinter 2026-06-26 kl. 22:19.
Citera
2026-06-26, 22:19
Medlem
Men det blir det ju varje sommar
Och blixthalka på vintern
Citera
2026-06-26, 22:28
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Jorden har växlat mellan att vara kokhet till istid fram och tillbaka ända sen begynnelsen... Att det går upp och ner är .... just det, du gissade rätt: NORMALT!
Citera
2026-06-26, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Sedan när är det helt normalt att det är över 30 grader flera dagar i rad? Ni får tro vad ni vill om klimatförändring, men jag minns att det var så en enda sommar på 70-talet, efter det så har det inte varit så förrän efter kanske 2010.

Svenskar klagar ju inte på värmen, att de vågar klaga är ett tecken på att det faktiskt är varmare.

Och att det är helt normalt att det är 40 grader i Frankrike, det köper jag faktiskt inte.

Det är klart att är man född 2008 så minns man inte så mycket annat. Då känns detta helt vanligt.
Det kommer bli något varmare under de kommande 2-3 tusen åren. Men sen vänder det för att om ca 15.000 år bli ny istid här uppe i norr.
Ptecis som det varit sen urminnes tider.
Inget konstigt alls.
Skrämselpropagandan omsätter många miljarder årligen.
Citera
2026-06-26, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Jag skaffade mig en portabel ac på 2500W 2019, den gick dygnet runt i några dagar under värmeböljorna, stora fönster i västerläge(massiv solinstrålning). Några hundra kWh/år, från april till och med september.
Här i Norrland har jag klarat mig utan ac, nätterna är svala, förra årets värmebölja hanterades med lätthet.
Numera installeras ac i nybyggen för äldre, ibland även skolor, men de flesta befintliga hus har det inte. Ungefär 700 personer dog p.g.a. värmeböljan 2018, Ringhals stängde pga höga temperaturer i havsvattnet.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2018/ringhals-2-stanger-i-vantan-pa-lagre-havsvattentemperatur

Mindre energiförbrukning på vintern ersätts av högre dito på sommaren, men köldknäpparna försvinner inte, de blir färre. Det blir att dimensionera för riktiga kalla dagar och för nedklyning som tidsigare inte behövdes. Våra hus är välisolerade för vårt vinterklimat, ingen hit på sommaren då de blir som termosar.
Mupphögern förstår inte hur teknik och samhälle fungerar, de har fastnat i tomtesagorna.
Fast det är klart högern stödjer alla rufflande fastighetsägare som inte vill göra ett skit med sina kåkar.
Det finns ett lagkrav max +28°C inomhus idag, många bostäder behöver byggas om, där klämmer skon, högern offrar folkets hälsa för profitörernas skull.

Det fetmarkerade. Det är lite väl hög gräns kan jag tycka. 28 grader är sjukt hög temperatur inne. Skulle jag få välja så vill jag ha 21 grader inne på sommaren. Börjar tycka det är riktigt jobbigt när det når 25 inne och nu som idag hade jag 27,-nånting inne så nära 28 grader. Misstänker att det går över 28 imorn då det ska bli rekordvarmt i min region imorn.

Som sagt, problemet med att ha så varmt och när det är ännu varmare ute är att man kan inte vädra, man kan inte öppna fönster för att få kyla för det är flera grader varmare ute, så det hjälper liksom inte. Allt som hjälper är en AC och därför tycker jag att hyresbolag och bostadsrättsföreningar borde börjar installera det i bostäderna, i alla fall i södra Sverige, för allt från 26c och uppåt inomhus är för mig oacceptabelt.

Nu är det också nära nog tropiskt dygn där jag bor där temperaturen knappt går under 20 c på natten ens.
Citera
2026-06-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killitorgrillit
Det kommer bli något varmare under de kommande 2-3 tusen åren. Men sen vänder det för att om ca 15.000 år bli ny istid här uppe i norr.
Ptecis som det varit sen urminnes tider.
Inget konstigt alls.
Skrämselpropagandan omsätter många miljarder årligen.

Vem bryr sig om vad som händer om 15 000 år? Vi lever i runt Max 100 år från nyfödda, oftast mindre, så det är vad som händer här och nu och möjligen våra barns och barnbarns framtid vi kan bry oss om.
Citera
2026-06-26, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Säg vad du egentligen menar: att du inte litar på forskning eller vetenskap, utan hellre litar på din känsla över hur världen fungerar. För klimatkrisen är knappast något som politiker eller MSM har hittat på eller dragit upp från ingenstans, den är något som forskare har varnat för sedan många år tillbaka.

(Fast jag vet inte hur man rent känslomässigt kan undgå att märka den här värmen, och registrera att den känns rätt så jäklig.)

Det är alltså inte politikernas påhitt, det är den övervägande majoriteten av världens samlade forskare inom klimatrelaterade discipliner som tillsammans har "hittat på" detta, och över många decennier tillbaka.

Idén att klimatkrisen är ett påhitt verkar kanske rimlig så länge man inte tänker så noga. Men om man tänker efter, vad som faktiskt krävs för att den skulle vara det, så förstår man att det måste betyda att tusentals forskare, över många generationer, länder och vetenskapliga discipliner lyckats lura världen, för något skumt syfte, och det i 50+ år (eventuellt längre beroende på när man räknar att klimathotet först uppmärksammades). Tillsammans ska alla dessa inte bara ha svikit sina ideal och karriärers mål att bedriva faktisk forskning för att föra den mänskliga kunskapen framåt, utan dessutom ingå i en stor konspiration att ljuga, begå brott och producera fejkforskning. En gigantisk konspiration med stora personliga och professionella kostnader för de inblandade.

En amerikansk forskare funderade lite på frågan om konspirationers robusthet, och hur sannolikheten att de kollapsar påverkas av antalet medkonspiratörer. (Detta gjordes i samband med Covid har jag för mig, då gissningsvis för att användas som argument mot antivaxers idé att covid var en stor konspiration.)

Det är ju känt, som en sorts common wisdom, att när antalet inblandade i en sammansvärjning ökar så ökar också risken för att någon av dem sviker eller tjallar.

Men han beslutade sig för att faktiskt räkna på det. Han kom fram till att en konspiration med över tusen inblandade kommer kollapsa mer eller mindre omedelbart, och att de är matematiskt ohållbara över någon tid alls.

https://www.thescienceexplorer.com/mathematically-speaking-conspiracies-couldnt-be-kept-quiet-878
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0147905

Att klimathotet skulle vara ett påhitt verkar alltså inte särskilt troligt alls, om man tänker efter lite.
Forskarna redovisar hur temperaturen varit historiskt, så långt det nu är möjligt.
Jordens temperatur går i cykler.
För ca 11.000 år sedan kunde vi inte bo här i Sverige. Hela landet var täckt med is. Nu har temperaturen succesivt ökat vilket gör att vi kan bo här.
Man tror att det vänder mot ny istid redan om några tusen år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in