2026-06-26, 22:56
Medlem
exoticspices avatar
Vilken extremhetta är det? För jag känner den inte. 25 grader, lite skön blåst och mulet emellanåt. Perfekt sommarväder.

Det är som när det varnas för snöfall med kraftiga vindar. Det vill säga, varningar för normalt vinterväder.

Alltid överdrivet för att skrämma upp folk.
Citera
2026-06-26, 22:57
Bannlyst
Det var otroligt varmt i Sverige år 1947.
Ren extremvärme skrev man när jag googlade.
Även år 1955 och 1959 var det mycket varma och torra somrar.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.smhi.se/kunskapsbanken/hydrologi/historiska-torrperioder/1959---varm-sommar-och-mycket-laga-nivaer-till-hosten&ved=2ahUKEwiJ9LyF5aWVAxWrHhAIHSo-AhgQFnoECBgQAQ&usg=AOvVaw1MPzaVXDBreOwfjdKc8q3P
Citera
2026-06-26, 22:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Hur vet du att det är enormt överdrivet?

2 grader varmare genomsnittlig global temperatur, på ett par decennier, hur menar du att det är eeeenormt överdrivet? Hur är konsekvenserna som avancerade datamodeller visar, eeeenormt överdrivna?

Eller går du mest på känsla? De befarade konsekvenserna är så skrämmande, att du väljer att förneka dom trots att du inte ens bryr dig om siffror eller den vetenskap som används?

Du förstår väl att OM klimatet blir värre, så kommer det leda till en migration från områden på jorden som blir för heta eller hamnar under vatten, och alla kommer resa mot Europa. Hundratals miljoner kommer hit. Det kommer få allvarliga konsekvenser. Bättre minska utsläpp, så de kan bo kvar hemma, tycker jag.

Bullshit. Vi har migrationslagar och de upphävs inte bara för att du eller någon annan är missnöjd över vädret.
Citera
2026-06-26, 23:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Bor på bästkusten (gbg) och idag toppade temperaturen på 27-28 grader och alarmen kring 35 grader kändes avlägset, var är det nånstans?
Visst, nånstans i ”byhåla” kommer det att bli 35 grader….i tre dagar, sen pissväder med 17 grader igen!

Precis. Jag har vistats på platser med över 40 grader i skuggen och visst är det varmt. Man får sätta sig i skuggan, dricka mycket och ta det chill. Att hålla på att larma om vanlig svensk somnarvärme om 30+ grader känns superlöjligt kan jag tycka.
Citera
2026-06-26, 23:01
Medlem
Ähh, extremvärme...
Skulle ju bli ca 30C varmt här i västra sverige idag, det blev väl ca 25C bara.
Inatt var det bara ca 9C.
Citera
2026-06-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja att exempelvis Aftonbladet benämner en varm sommardag som "dödshetta". Att de hela tiden försöker skapa en bild av den analkande klimatkatastrofen. Syftet är väl att locka okunniga, oroliga väljare till MP så Aftonbladet kan få sossarnas stöd (och deras pengar) ännu en gång.

Jaja du menar apropå att 200 pers i spanien strök med i värmerelaterade dödsfall? Det är väl bokstavligen dödshetta? Eller syftar du på nåt annat?

Den samlade forskningen skapar en bild av annalkande klimatkatastrof så knappast konstigt om media rapporterar det och knappast osant.
Citera
2026-06-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Nu är det 18C här.

Öppna fönstren nu och på med fläkten. Kommer inte vara några problem. Också betonghus. Lägenheter brukar inte vara i trä vettu.

Kommer ha datorn på imon med 👍
Det hjälper inte att vädra när hela huset är ett värmeelement. Dessutom är det 21,7 grader ute här nu. Jag har svalare inne än ute. I går så provade jag att stänga AC på natten några timmar men då steg värmen direkt här. Satte på den innan jag gick och la mig.
Citera
2026-06-26, 23:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elpianot
Ja, det har varit extremvärme i Europa med temperaturer på 40 grader i länder som Frankrike och Tyskland. Nu är samma värme på väg upp mot Sverige. Känns det jobbigt? Är nog säkert värre för de som dött i hettan.

Nej, inte det minsta jobbigt. Under ett antal år har jag aktivt sökt mig till värmen sommartid. Trivs som fisken i vattnet när vi har 35-38 grader varmt. Trots att jag är ursvensk har jag svårare för kylan.
Citera
2026-06-26, 23:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Skillnaden är att runt medelhavet är det standard med AC i boenden, det är i princip bara de som bor i villa som bekostar det själva som har det i Sverige och de allra flesta verkar ha det i min väldigt ovetenskapliga undersökning bland de jag känner som bor i villa.
Mer eller mindre alla har värmepump som också fungerar som AC.

Men hyreshus och bostadsrättföreningar har det inte. Det säger ju klart och tydligt en sak, att när folk har köpt sitt eget hus som de själva styr helt över så väljer nästan alla (i alla fall i södra sverige) att ha någon form av ac eller värmepump med AC.

Så folk vill ju ha det, men får det inte om de bor i en lägenhet.

Finns portabla aggregat med en slang man kan sticka ut genom fönstret.
Citera
2026-06-26, 23:13
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Det är alltid samma sak vid första värmen. Extrem superdupervärme på hela 29 grader. "Ta skydd, dricka vätskeersättning, lägger i fosterställning i en källare om ni har någon"
Citera
2026-06-26, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Vilken extremhetta är det? För jag känner den inte. 25 grader, lite skön blåst och mulet emellanåt. Perfekt sommarväder.

Det är som när det varnas för snöfall med kraftiga vindar. Det vill säga, varningar för normalt vinterväder.

Alltid överdrivet för att skrämma upp folk.

Varit över 30c där jag bor senaste dagarna, ska bli 35 imorn.
Citera
2026-06-26, 23:15
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Jaja du menar apropå att 200 pers i spanien strök med i värmerelaterade dödsfall? Det är väl bokstavligen dödshetta? Eller syftar du på nåt annat?

Den samlade forskningen skapar en bild av annalkande klimatkatastrof så knappast konstigt om media rapporterar det och knappast osant.

Vad är ett värmerelaterat dödsfall? Att folk drunknar? Man säger inte kylrelaterat dödsfall om någon halkar och slår huvudet i isen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in