2026-06-26, 18:31
  #1
Medlem
IMBILDENs avatar
Bor i Stockholm och här har det varit cirka 23-24 grader och lite växlnande molnighet idag den 26 juni.

Ändå fylls tidningar och SVT om artiklar om extremvärme i Sverige och det varnas för att det kan bli 30 grader varmt i helgen.

Vet inte om det bara är mig det är fel på, men jag ser verkligen inte att det är något onormalt. Någon/några veckor på sommaren med cirka 30 grader brukar vi ju alltid ha. Så har det varit så länge jag kan minnas.

Känns som MP och Daniel Hellden desperat försöker göra vanligt svensk sommarväder till politik. Hela MPs livsnerv består ju i att intala svenska folket att en varm sommardag innebär jordens undergång. Det är ju helt sjukt hur detta målas upp som någon slags katastrof.

En annan sak. Förr i tiden presenterades alltid en karta med medeltemperaturer där det gick att se om det var kallare, varmare eller normalt för den kommande 5-dygnsprognosen. Det har man helt slutat med. Tydligen visade inte statistiken "rätt" saker. Är det inte ruttet?
Citera
2026-06-26, 18:40
  #2
Medlem
Jo detta har varit en fullkomligt normal sommar.

På tal om väderleksrapporterna så har de även börjat visa kartan i en alarmistisk röd färg när det är typ 20 grader.
Citera
2026-06-26, 18:42
  #3
Medlem
Bassplays avatar
30-35 har de varit idag. Rövsvett deluxe mannen!
Citera
2026-06-26, 18:46
  #4
Medlem
zombie-nations avatar
Sedan när är det helt normalt att det är över 30 grader flera dagar i rad? Ni får tro vad ni vill om klimatförändring, men jag minns att det var så en enda sommar på 70-talet, efter det så har det inte varit så förrän efter kanske 2010.

Svenskar klagar ju inte på värmen, att de vågar klaga är ett tecken på att det faktiskt är varmare.

Och att det är helt normalt att det är 40 grader i Frankrike, det köper jag faktiskt inte.

Det är klart att är man född 2008 så minns man inte så mycket annat. Då känns detta helt vanligt.
Citera
2026-06-26, 18:48
  #5
Medlem
JustTrollings avatar
Bara för att just du råkar ha kallt just idag just i Stockholm, betyder inte att det inte är varmt.

Östergötland, Kalmar, Småland, Jönköping, Skåne, o.s.v. är 30 grader idag. Förväntas 32-34 grader imorgon.
Citera
2026-06-26, 18:48
  #6
Medlem
Lite som det här med extremvänstern så är det bra mycket varmare söderut och svenskar bli lätt panikslagna när något tar er ut det ni är vana vid.
Citera
2026-06-26, 18:48
  #7
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
30-35 har de varit idag. Rövsvett deluxe mannen!

Längre söderut? Whats the big deal? Inget onormalt alls.

Sen kör de sina rapporter om "katastrofvärme" nerifrån medelhavet om cirka 40 grader.
Det vet jag att vi hade redan på 80-talet i Grekland, Spanien etc. Man tyckte bara det var skönt på stranden.
Citera
2026-06-26, 18:53
  #8
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Nu har det börjats pratats om att normer för hur hus skall byggas skall ändras så att husen klara att hålla temp under 26 grader, alltid. Gött mos! Klart att det skall bli ännu dyrare att bygga hus, målet alltid vara under 26 grader under årets max 4 varma dagar måste upprätthållas!.

Jag säger bara: transferiatet! Bort med alla idioter i byråkratin!
Citera
2026-06-26, 18:55
  #9
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Sedan när är det helt normalt att det är över 30 grader flera dagar i rad? Ni får tro vad ni vill om klimatförändring, men jag minns att det var så en enda sommar på 70-talet, efter det så har det inte varit så förrän efter kanske 2010.

Svenskar klagar ju inte på värmen, att de vågar klaga är ett tecken på att det faktiskt är varmare.

Och att det är helt normalt att det är 40 grader i Frankrike, det köper jag faktiskt inte.

Det är klart att är man född 2008 så minns man inte så mycket annat. Då känns detta helt vanligt.

1975 var en riktig kanonsommar, men är lite för ung för att minnas. Däremot minns jag sommaren 1994. Regnade knappt någonting på hela sommaren och vi hade temperaturer runt 30 grader hela sommaren i Stockholm.

Men visst är man född 2008 minns man förstås inte det nej. Man minns väl knappt 2018 heller då det också var varmare än normalt. Den här sommaren 2026 har jag inte upplevt någon värmebölja alls. Ska bli skapligt i helgen, men redan på tisdag betydligt kallare och ostadigare.
Citera
2026-06-26, 18:55
  #10
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Sedan när är det helt normalt att det är över 30 grader flera dagar i rad? Ni får tro vad ni vill om klimatförändring, men jag minns att det var så en enda sommar på 70-talet, efter det så har det inte varit så förrän efter kanske 2010.

Svenskar klagar ju inte på värmen, att de vågar klaga är ett tecken på att det faktiskt är varmare.

Och att det är helt normalt att det är 40 grader i Frankrike, det köper jag faktiskt inte.

Det är klart att är man född 2008 så minns man inte så mycket annat. Då känns detta helt vanligt.

https://en.wikipedia.org/wiki/1473_heat_and_drought_in_Europe

1473 hade Europa en värmebölja som varade i 14 månader…

https://en.wikipedia.org/wiki/The_year-round_heat_and_drought_of_1540_in_Europe

1540 hade Europa en värmebölja som varade i 11 månader…

1743 hade Beijing i Kina 44.4 °C i juli… moderna "extremtemperaturer" når knappt över 41 °C…

https://en.wikipedia.org/wiki/1757_heatwave

1757 hade Paris en snitttemperatur om 25 °C

Det måste ha varit storföretagens fel.
Citera
2026-06-26, 18:56
  #11
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
1975 var en riktig kanonsommar, men är lite för ung för att minnas.

76, Wimbledon, Björn Borg. Sol hela sommaren.
Citera
2026-06-26, 18:57
  #12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Bara för att just du råkar ha kallt just idag just i Stockholm, betyder inte att det inte är varmt.

Östergötland, Kalmar, Småland, Jönköping, Skåne, o.s.v. är 30 grader idag. Förväntas 32-34 grader imorgon.

Är väl inget konstigt att det är lite drygt 30 grader en vacker högsommardag i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in