Bor i Stockholm och här har det varit cirka 23-24 grader och lite växlnande molnighet idag den 26 juni.
Ändå fylls tidningar och SVT om artiklar om extremvärme i Sverige och det varnas för att det kan bli 30 grader varmt i helgen.
Vet inte om det bara är mig det är fel på, men jag ser verkligen inte att det är något onormalt. Någon/några veckor på sommaren med cirka 30 grader brukar vi ju alltid ha. Så har det varit så länge jag kan minnas.
Känns som MP och Daniel Hellden desperat försöker göra vanligt svensk sommarväder till politik. Hela MPs livsnerv består ju i att intala svenska folket att en varm sommardag innebär jordens undergång. Det är ju helt sjukt hur detta målas upp som någon slags katastrof.
En annan sak. Förr i tiden presenterades alltid en karta med medeltemperaturer där det gick att se om det var kallare, varmare eller normalt för den kommande 5-dygnsprognosen. Det har man helt slutat med. Tydligen visade inte statistiken "rätt" saker. Är det inte ruttet?
Sedan när är det helt normalt att det är över 30 grader flera dagar i rad? Ni får tro vad ni vill om klimatförändring, men jag minns att det var så en enda sommar på 70-talet, efter det så har det inte varit så förrän efter kanske 2010.
Svenskar klagar ju inte på värmen, att de vågar klaga är ett tecken på att det faktiskt är varmare.
Och att det är helt normalt att det är 40 grader i Frankrike, det köper jag faktiskt inte.
Det är klart att är man född 2008 så minns man inte så mycket annat. Då känns detta helt vanligt.
Längre söderut? Whats the big deal? Inget onormalt alls.
Sen kör de sina rapporter om "katastrofvärme" nerifrån medelhavet om cirka 40 grader.
Det vet jag att vi hade redan på 80-talet i Grekland, Spanien etc. Man tyckte bara det var skönt på stranden.
Nu har det börjats pratats om att normer för hur hus skall byggas skall ändras så att husen klara att hålla temp under 26 grader, alltid. Gött mos! Klart att det skall bli ännu dyrare att bygga hus, målet alltid vara under 26 grader under årets max 4 varma dagar måste upprätthållas!.
Jag säger bara: transferiatet! Bort med alla idioter i byråkratin!
Sedan när är det helt normalt att det är över 30 grader flera dagar i rad? Ni får tro vad ni vill om klimatförändring, men jag minns att det var så en enda sommar på 70-talet, efter det så har det inte varit så förrän efter kanske 2010.
Svenskar klagar ju inte på värmen, att de vågar klaga är ett tecken på att det faktiskt är varmare.
Och att det är helt normalt att det är 40 grader i Frankrike, det köper jag faktiskt inte.
Det är klart att är man född 2008 så minns man inte så mycket annat. Då känns detta helt vanligt.
1975 var en riktig kanonsommar, men är lite för ung för att minnas. Däremot minns jag sommaren 1994. Regnade knappt någonting på hela sommaren och vi hade temperaturer runt 30 grader hela sommaren i Stockholm.
Men visst är man född 2008 minns man förstås inte det nej. Man minns väl knappt 2018 heller då det också var varmare än normalt. Den här sommaren 2026 har jag inte upplevt någon värmebölja alls. Ska bli skapligt i helgen, men redan på tisdag betydligt kallare och ostadigare.
Sedan när är det helt normalt att det är över 30 grader flera dagar i rad? Ni får tro vad ni vill om klimatförändring, men jag minns att det var så en enda sommar på 70-talet, efter det så har det inte varit så förrän efter kanske 2010.
Svenskar klagar ju inte på värmen, att de vågar klaga är ett tecken på att det faktiskt är varmare.
Och att det är helt normalt att det är 40 grader i Frankrike, det köper jag faktiskt inte.
Det är klart att är man född 2008 så minns man inte så mycket annat. Då känns detta helt vanligt.