2026-06-23, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraSlinky
Man hör inte mycket om villatak-solcellernas förträfflighet numera? Och de grannar som såg så malligt självbelåtna ut när de sattes upp ser surare ut än innan tycker jag? Ja ja.
Vad finns att säga liksom? Har haft i 9 år och det rullar fortfarande på. Det är inget man tänker på så där jättemycket. En del tror ju att elen är gratis bara för att den närmar sig noll kronor, men man betalar ju energiskatt, avgift för överföring och moms, så del elen man slipper köpa är värd en hel del ändå.
Värmer pool och varmvatten samt hinner ladda bilen innan kvällen på egen energi.
Citera
2026-06-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraSlinky
Man hör inte mycket om villatak-solcellernas förträfflighet numera? Och de grannar som såg så malligt självbelåtna ut när de sattes upp ser surare ut än innan tycker jag? Ja ja.
Dessa dagar kan dom vara belåtna. Värmebölja i Europa som driver upp elpriset när alla kör AC på max.
Det driver upp priset i Sverige också mitt på dagen, så solpanelsägarna får bra betalt dessa dagar.
Citera
2026-06-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Dessa dagar kan dom vara belåtna. Värmebölja i Europa som driver upp elpriset när alla kör AC på max.
Det driver upp priset i Sverige också mitt på dagen, så solpanelsägarna får bra betalt dessa dagar.
235 öre nu och solen lyser än..
Citera
2026-06-23, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja, jag har hittills tyckt att solceller inte har verkat lönsamt men fortsätter det så här att man får betala vinterpriser även på somrarna så lär det betala av sig ganska snabbt.
Citera
2026-06-23, 20:12
Medlem
Solceller och batteri på 30 kw är väl rätt schysst om du har pool, elbil och AC?
Citera
2026-06-24, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ja, jag har hittills tyckt att solceller inte har verkat lönsamt men fortsätter det så här att man får betala vinterpriser även på somrarna så lär det betala av sig ganska snabbt.
Det är ju just det att man inte vet exakt vad som händer under dom 25 år eller mer som solcellerna ligger på taket. Därför har man ju pengar i lite allt möjligt, som aktier, fonder, bankkonto eller solcell. Men när det kommer perioder med fasansfulla priser så rullar det in pengar fortare än man tror och framförallt värdet på den el man faktiskt slipper att köpa blir högt. Oavsett om elen är gratis så betalar man ju ändå överföringsavgift, skatt och moms.
Citera
2026-06-24, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Solceller och batteri på 30 kw är väl rätt schysst om du har pool, elbil och AC?
Om det svaret var till mig så behöver jag i så fall byta växelriktare och det kan vara intressant när den nuvarande går sönder
Citera
2026-06-24, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Solpaneler har fallit i pris, för en given maxeffekt. Och det lär nog fortsätta i någon takt.
Men det har gjort att panelerna numera kostar mindre än arbetat att montera dom. Blir troligen en avklingande priserosion på totalkostnaden framöver. Avskrivningstiderna har nog kortats ned, men kan nog fortfarande vara en hel del år.

Sedan beror det på vilken kalkylränta man räknar med.
Ena ytterligheten är att man lånar.
Andra är att man tar pengar man har på banken.

Sedan kan man göra en mer komplicerad investering med batterier där man sparar elen och låter bli att köpa när det är dyrt. Köper man batterierna i utlandet för 1000 kr/kWh så förbättras affären betydligt.

Men elpriserna nu beror på en värmebölja i Europa som driver upp elpris pga extrem användning av AC. Det kan man inte räkna med består.
Citera
2026-06-26, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Om det svaret var till mig så behöver jag i så fall byta växelriktare och det kan vara intressant när den nuvarande går sönder

Haha osäker vem jag skrev till egentligen.

Tycker diskussionen blir pajjig när personer njuter av andra människors "misär" och "besvikelse".

Därför vill jag nyansera diskussionen med att solpaneler i kombination med batteri är en bra idé. Framförallt om du har pool, elbil och AC
Citera
2026-06-26, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Haha osäker vem jag skrev till egentligen.

Tycker diskussionen blir pajjig när personer njuter av andra människors "misär" och "besvikelse".

Därför vill jag nyansera diskussionen med att solpaneler i kombination med batteri är en bra idé. Framförallt om du har pool, elbil och AC
Ja med tanke på hur stora skillnaderna är i pris över dygnet så bör det gå ihop. Det absolut bästa är ju dock om man kan styra förbrukning när solen lyser, som min pool värms bara dagtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in