Citat:
Ursprungligen postat av
senapsillen
Vad finns att säga liksom? Har haft i 9 år och det rullar fortfarande på. Det är inget man tänker på så där jättemycket. En del tror ju att elen är gratis bara för att den närmar sig noll kronor, men man betalar ju energiskatt, avgift för överföring och moms, så del elen man slipper köpa är värd en hel del ändå.
Värmer pool och varmvatten samt hinner ladda bilen innan kvällen på egen energi.
Ja - många missar överföring och energiskatt.
Jag har haft solceller i ungefär ett år och hade höga förhoppningar och verkligheten har överträffat förhoppningarna.
Hade tur med priset - fick ett bra pris och precis innan Skatteverket skärpte reglerna för grön teknik-avdrag (växelriktare får inte räknas till batteriinstallationen vid installation).
Jag betalade 85.000 kr för 8 kw solceller och 8 kWh batteri och det är perfekt för mig då jag har fjärrvärme.
Vi använder inte stora mängder el - runt 500 kWh i månaden - men med solceller och batteri så köper jag bara runt 20-30 kWh per månad - resten kommer direkt från solcellerna eller via batteriet (som laddats av solcellerna).
Innan låg elräkningen (med nät, överföring, energiskatt osv) på runt 1500 kr i månaden. Nu ligger den på runt 0 kronor Mars till Oktober. Sen sparar man lite på vintern när man kan ladda batteriet när elen kostar 40 öre och använda när den ligger på 150-200 öre - allt sköts givetvis automatiskt.
Det är bara att räkna - 85.000 i investering - runt 12.000 kr i besparing per år = avkastning på runt 14%.
Om jag river ner anläggningen på 10-årsdagen och kastar den (garantin är på 10 år för batteriet) så har jag ändå sparat 35.000 kronor men anläggningen kommer förmodligen hålla mycket längre än så.
I början var det kul att sitta och stirra på appen men sen slutar man bry sig - det sköter sig själv och man märker bara att elräkningen försvinner.
Om jag närmaste åren skaffar elbil så blir kalkylen ännu bättre. Då kan bilen stå inkopplad och laddas "gratis" Mars - Oktober (är bara på kontoret 2-3 dagar i veckan).