2026-06-26, 10:28
Medlem
Blaskas avatar
Finns inget värre än någon gröngöling som tror de kan jobbet bättre. Gör jobbet bara och få betalt. Gå sedan vidare i livet och jobba någonstans där du trivs. Allting måste inte alltid vara på dina villkor.
Citera
2026-06-26, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Finns inget värre än någon gröngöling som tror de kan jobbet bättre. Gör jobbet bara och få betalt. Gå sedan vidare i livet och jobba någonstans där du trivs. Allting måste inte alltid vara på dina villkor.
Jodå det finns värre saker och det är kvinnor 50+ som är trötta på jobbet, de är en fara för vårdtagarna och kan lätt skada de. Har sett det flera gånger och sett folk få sparken för att de har skadat vårdtagaren eller varit hårdhänta mot de.

Själv tycker jag om när det kommer yngre folk med idéer och förbättringar men alla gör ju inte detta tyvärr och det är oftast de som har varit på jobbet under för lång tid som vägrar lyssna på de yngre.
Citera
2026-06-26, 10:42
Medlem
Dbloodss avatar
Kanske skiljer mycket på arbetsplatser och inom branscher. Men alla provanställda, sommarjobbare senaste 1-3 åren hos oss i t ex industrin från sk. Generation Z ryker ganska fort. De ställer orimliga krav, allt kretsar runt dem och hur dem mår. Allt skall ifrågasättas uppåt.
Citera
2026-06-26, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Jag är 40+ och sitter på mer kompetens än någon av gnällfiorna som varit på samma arbetsplats i +30 år, många jobbar fel och vägrar ta emot tips hur arbetet kan göras smidigare och bättre. Sen är det uteslutande kvinnor som är 50+ och trötta på jobbet som vägrar att ta emot idéer och förslag.

Jag själv borde egentligen studera vidare antingen till SSK eller läkare då jag är överkvalificerad för jobbet men orkar inte sätta mig i skolbänken igen.

Först bygger man upp sin status och respekt i gruppen. Sedan kommer man med förslag.
Citera
2026-06-26, 11:14
Medlem
Dessvärre finns det många personer som av någon anledning beter sig på det sättet du beskriver. Stött på minst en på varje arbetsplats jag varit på.

Min syn på saken är att sådana personer är väldigt svåra att göra någonting åt utan det man kan göra är att:

1. Strunta i dom i den mån det går och lägg fokus på andra

2. Vara genuint nyfiken, ställa öppna frågor och lyssna

Oavsett hur du gör så kör vidare på din fina personlighet. I slutändan brukar det vara svårt att vara otrevlig mot en trevlig person. Framförallt framför andra. Jag väljer ofta alternativ 2.

Vidare så kan det var känsligt att komma med idéer och tips på en ny arbetsplats, dock verkar du ju ha gjort ett gott intryck och dessutom löst en akut situation som alla uppskattade så tror egentligen inte att det är några problem.
Citera
2026-06-26, 11:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Så är det när man är ny från en utbildning. Man kommer full av entusiasm och kunskap och trycks genast ner av de gamla haggorna på arbetsplatsen som ingår med tapeterna från 1985. Hur man gör och beter sig sitter i väggarna och bygger inte på bästa och nyaste kunskap.

Även TS kommer att slipas ner och bli en grå massa.

Alla arbetsplatser är inte så och man kan byta jobb. Det är väl stor brist på USKor så gör det.
Citera
2026-06-26, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Jodå det finns värre saker och det är kvinnor 50+ som är trötta på jobbet, de är en fara för vårdtagarna och kan lätt skada de. Har sett det flera gånger och sett folk få sparken för att de har skadat vårdtagaren eller varit hårdhänta mot de.

Själv tycker jag om när det kommer yngre folk med idéer och förbättringar men alla gör ju inte detta tyvärr och det är oftast de som har varit på jobbet under för lång tid som vägrar lyssna på de yngre.

Jag sommarjobbade inom vården för 20 år sedan och jag kände likadant direkt. Dom flesta var idioter och gjorde allt 10 gånger värre för sig själva och vårdtagarna. Jag hade ingen större erfarenhet förutom att jag utbildades i sjukvård i lumpen och att jag hade lyssnat på vad de faktiskt sa under introduktionsutbildningen. Men ändå märkte jag direkt att många på boendet jobbade helt idiotiskt och ville absolut inte ändra på något. Sedan dess när jag läser artiklar om när personalen i vården klagar på arbetet, stressen och skaderisken och liknande i media så har jag inser jag nu att det kommer aldrig bli bättre eftersom ingen vill ändra på något egentligen, de vill bara att problemen magiska ska försvinna.

Citat:
Ursprungligen postat av Exploreuranus
Så du extremt ödmjuk säger då?
Ändå är du värsta experten redan som 20 åring?

Vad sägs om att du kniper igen ditt lilla kakhål på arbetsplatsen och låter alla dina kollegor jobba så som de själva vill.

Du har lång väg att gå och att leka expert på en arbetsplats kommer göra fin väg hård och guppig.

Det är väl inte ts som är värsta experten utan nivån i gruppen som är extremt låg.

Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
TS är ung och håller på att lära sig att det finns en rangordning här i världen. Snart flyttar hon ifrån päronens fina hus och får även känna på den ekonomiska rangordningen.

Sån där rangordning som bara har uppstått socialt utan några meriter är något av det mest destruktiva som finns och måste motarbetas hela tiden.
Citera
2026-06-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betapred
Det där bygger på ett antagande som inte stämmer. Jag har aldrig gått runt och sagt att jag "kommer från sjukhusmiljö" eller försökt framhäva mig själv. Det enda tillfället jag nämnde det var för min handledare när vi gick igenom min bakgrund, och då var de här två kollegorna inte ens närvarande.

Jag har aldrig sagt att jag är bättre än någon annan. Däremot har jag ett annat arbetssätt och reagerar när jag ser sådant som belastar kroppen i onödan eller kan påverka patientsäkerheten. Det är en stor skillnad.

Om någon väljer att tolka det som att jag ser ner på dem så får det stå för dem, men det är inte något jag har sagt eller signalerat. Man ska kunna diskutera arbetssätt utan att det blir en prestige eller prestigefråga om vem som "är finare".

Jag och en annan undersköterska är dom ända undersköterskorna på avdelningen för att poängtera ditt antagande. Resterande 8 på avdelningen är vårdbiträden som säkert jobbat mellan 20-40 år…
Inget fel i vad du säger ,men ska du skriva journaler nu eller så småningom så lär dig skillnaden på ända och enda!
Citera
2026-06-26, 12:10
Medlem
Luriosans avatar
Tips från coachen: jobba aldrig ute på golvet inom äldreomsorgen. Jag har alltid jobbat inom LSS och för det mesta haft trevliga kollegor som varit måna om att ingen ska skada sig. Gick ett intro på ett äldreboende innan jag tackade för mig.

Nu vet jag inte vad det är du har föreslagit och om du fått en förklaring till varför de arbetar på ett visst sätt.

Som utbildad undersköterska kan man alltid få en timanställning på något annat ställe oavsett tid på året. Byt arbetsplats om du själv känner att du inte vill vara där.
Citera
2026-06-26, 12:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
Jobbar de på ett ålderdomshem så har de redan gjort tusentals lyft. Låt dem jobba som de vill.

Du som nyutexaminerad sjuksköterska vill vara nitisk och följa protokoll och göra karriär medans de som springer runt på golvet bara vill komma igenom dagen.

Kort och gott, detta.
Citera
2026-06-26, 12:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Kanske skiljer mycket på arbetsplatser och inom branscher. Men alla provanställda, sommarjobbare senaste 1-3 åren hos oss i t ex industrin från sk. Generation Z ryker ganska fort. De ställer orimliga krav, allt kretsar runt dem och hur dem mår. Allt skall ifrågasättas uppåt.

Så ni har inte anställt NÅGON de senaste tre åren??? How's that working out for you?
Citera
2026-06-26, 14:23
Medlem
Du har skrivit 39 inlägg på flashback varav 34 inom erotik där du verkar vara väldigt intresserad av sex. Kan det vara så att detta lyser genom på din arbetsplats? Man bör inte vara sexuellt utåtagerande på en arbetsplats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in