Citat:
Ursprungligen postat av
MickelMan
Låt mig gissa, det är två kvinnor i 50-års åldern som inte vill ha dig där. De vill inte ha förändringar utan vill göra på sitt sätt som de alltid har gjort även om deras sätt är så mycket sämre.
Har själv blivit utfryst och att komma med idéer till kvinnor i 50-års åldern bör man inte göra för det tas inte väl emot, den yngre personalen är lättare att komma med idéer till och de lyssnar gärna på ens tips.
Har jobbat på flertalet med ställen och är väldigt kompetent men att komma med idéer till kvinnor i 50-års åldern gör jag inte igen för de vill ändå inte ta del av dessa.
Det är exakt så!!!
Det är just den inställningen jag aldrig kommer förstå. Vård är ett yrke som ständigt utvecklas. Nya riktlinjer, ny forskning, nya hjälpmedel och nya arbetssätt tas fram för att öka patientsäkerheten och minska belastningsskador hos personalen.
Om man slutar vara mottaglig för utveckling bara för att "vi har alltid gjort så här", då stagnerar man både som yrkesperson och som verksamhet. Erfarenhet är ovärderlig, men erfarenhet utan vilja att utvecklas blir till slut bara gamla vanor.
Jag förväntar mig inte att någon ska ändra sitt arbetssätt bara för att jag säger något. Men att vägra ens lyssna eller diskutera förbättringar är, enligt mig, raka motsatsen till ett professionellt förhållningssätt.
I vården borde fokus alltid ligga på frågan: *"Blir det här bättre för patienten och bättre för personalen?"
* Om svaret är ja, då borde prestigen lämnas utanför. Det är så vården utvecklas – inte genom att den som är ny tystas ner, utan genom att man är villig att lära av varandra, oavsett ålder eller antal år i yrket.