2026-06-26, 07:36
Medlem
Merwinnas avatar
Om det bara är ett sommarjobb kan du kanske stå ut de där veckorna som är kvar, eller? Sedan fortsätter du studera i höst, och som sjuksköterska kommer du att ha helt andra möjligheter än de där kärringarna. Och sedan håller du dig borta från kommunala jobb och boenden överhuvudtaget, och arbetar för regionen i stället eller kanske på en privat läkarmottagning. Men absolut inte på något boende.

Det du beskriver är vanligt, för övrigt. Jag arbetade i äldrevården som ung, och mitt första jobb blev en chock. Det som man lärt sig under utbildningen tillämpades inte. Lyftanordningar fanns, men "tog för lång tid" att använda, så man fick lyfta med kroppen i alla fall. Personalen åt de boendes mat (varje morgon började man med att äta frukost på arbetstid) - det var naturligtvis förbjudet. Som ny var det en jättesvår situation: skulle man göra som alla andra och flyta in i arbetslaget, eller "leka do-goody" och vara den enda som följer reglerna? Och i så fall bli väldigt impopulär på en gång?

Larm ignorerades, de boende sågs som besvärliga när de ville ha hjälp. Man gjorde skillnad på dem som hade anhöriga som kom och såg till dem, och dom som inte hade det. Det var viktigt att få upp och göra i ordning dem som hade en son eller dotter som plötsligt kunde titta in, de som inte hade det prioriterades lägre.

Det är tyvärr många undersköterskor och biträden, särskilt på boenden, som inte borde arbeta med människor överhuvudtaget. Men de ser inga alternativ. Det är även mycket bitterhet och avundsjuka involverat.

Slutsats: man ska skaffa barn och hålla sig väl med dem, det är en garanti för ålderdomen. Men bäst är att dö knall och fall, innan man måste in på ett äldreboende.
Senast redigerad av Merwinna 2026-06-26 kl. 08:15.
Citera
2026-06-26, 07:47
Medlem
Jobbar de på ett ålderdomshem så har de redan gjort tusentals lyft. Låt dem jobba som de vill.

Du som nyutexaminerad sjuksköterska vill vara nitisk och följa protokoll och göra karriär medans de som springer runt på golvet bara vill komma igenom dagen.
Senast redigerad av Skattebetalaren23 2026-06-26 kl. 07:51.
Citera
2026-06-26, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betapred
Jag behöver höra hur andra ser på det här.

Jag är 20 år, utbildad undersköterska och studerar vidare till ssk. Under sommaren jobbar jag extra på ett äldreboende, men i vanliga fall kommer jag från sjukhusmiljö, bland annat en akutavdelning.

Jag märker redan efter ett par pass att kulturen skiljer sig enormt. Jag försöker komma med förslag kring ergonomi, patientsäkerhet och arbetssätt som jag vet fungerar från sjukhuset. Inte för att "leka chef", utan för att jag själv inte kan jobba på ett sätt där ryggen håller på att gå sönder efter två pass. Självklart är jag ingen kärring som kommer med kritik, jag är extremt ödmjuk på sättet jag utrycker mig på. Jag ställer frågan först och kommer med förslag MEN detta tas så jääääävla fel. Hjälp?!?!?

Problemet är att två kollegor verkar ha bestämt sig för att de inte vill ha mig där. När jag säger att jag kan VISA ett enklare eller mer ergonomiskt sätt att göra något får jag svar som: "Nej nej nej, det där är bara mer jobb. Du gör det svårare än vad det redan är." ”Nej, vi har gjort såhär från början”

För några dagar sedan fick vi dessutom ett akut tillstånd under min intro. Jag märkte att mina kollegor vart stressade av situationen och gick in i ett chock tillstånd. Jag gick in och hjälpte till eftersom jag har erfarenhet från akutsjukvård och kände mig trygg i det. Jag tog alltså på mig ledarrollen och gav var och en av oss en uppgift och allt gick supersmidigt. Efteråt var flera kollegor väldigt tacksamma, och jag har fått höra att några till och med skrivit till chef och koordinator och bett dem ge mig fler pass och tycker verkligen om mig och jag känner likadant när det gäller dom. (Jag har själv valt att bara jobba timmar eftersom jag studerar).

Samtidigt verkar de här två personerna verkligen inte vilja ha kvar mig, just på grund av hur jag arbetar. Jag försöker inte vara besserwisser. Jag försöker bara jobba på ett sätt som känns säkert för både de boende och för min egen kropp. Men jag börjar undra om jag borde hålla tyst och anpassa mig, eller om det faktiskt är värt att stå på sig?

Hur hade ni gjort? Är det vanligt att man blir motarbetad när man kommer från sjukhus till äldreomsorgen?! Jag har pratat med koordinator om att få byta avdelning då jag vägrar att arbeta osund på det viset som de gör. Men nu har mina andra kollegor försökt att få mig att stanna kvar på den avledningen och försökt förklara att dessa två kvinnor bara är så i personligheten och att jag inte ska ta det personligt.

Det är så himla jobbigt, vet inte vad jag ska göra. Blir ledsen när jag inte får prata till punkt och blir avbruten jämnt. Jag är en jättekänslig tjej rent personlighetsmässigt och ödmjuk i själen, så jag klarar inte av att se boendena lida och behandlas illa bara för att två tanter inte orkar göra det lilla extra.

Har man inget snällt att säga på denna tråd, så snälla skippa att lägga en onödig kommentar här inne. Jag vill bara höra tankar, få råd om hur jag ska gå till väga och byta ett par ord.

Tack i förhand.

Tycker inte du känns ett dugg ödmjuk, snarare tvärtom!
Citera
2026-06-26, 07:56
Medlem
godboys avatar
Citat:

Jag är 20 år, utbildad undersköterska och studerar vidare till ssk. Under sommaren jobbar jag extra på ett äldreboende, men i vanliga fall kommer jag från sjukhusmiljö, bland annat en akutavdelning.

Jag märker redan efter ett par pass att kulturen skiljer sig enormt. Jag försöker komma med förslag kring ergonomi, patientsäkerhet och arbetssätt som jag vet fungerar från sjukhuset. Inte för att "leka chef", utan för att jag själv inte kan jobba på ett sätt där ryggen håller på att gå sönder efter två pass. Självklart är jag ingen kärring som kommer med kritik, jag är extremt ödmjuk på sättet jag utrycker mig på. Jag ställer frågan först och kommer med förslag MEN detta tas så jääääävla fel. Hjälp?!?!?

Problemet är att två kollegor verkar ha bestämt sig för att de inte vill ha mig där. När jag säger att jag kan VISA ett enklare eller mer ergonomiskt sätt att göra något får jag svar som: "Nej nej nej, det där är bara mer jobb. Du gör det svårare än vad det redan är." ”Nej, vi har gjort såhär från början”

För några dagar sedan fick vi dessutom ett akut tillstånd under min intro. Jag märkte att mina kollegor vart stressade av situationen och gick in i ett chock tillstånd. Jag gick in och hjälpte till eftersom jag har erfarenhet från akutsjukvård och kände mig trygg i det. Jag tog alltså på mig ledarrollen och gav var och en av oss en uppgift och allt gick supersmidigt. Efteråt var flera kollegor väldigt tacksamma, och jag har fått höra att några till och med skrivit till chef och koordinator och bett dem ge mig fler pass och tycker verkligen om mig och jag känner likadant när det gäller dom. (Jag har själv valt att bara jobba timmar eftersom jag studerar).

Samtidigt verkar de här två personerna verkligen inte vilja ha kvar mig, just på grund av hur jag arbetar. Jag försöker inte vara besserwisser. Jag försöker bara jobba på ett sätt som känns säkert för både de boende och för min egen kropp. Men jag börjar undra om jag borde hålla tyst och anpassa mig, eller om det faktiskt är värt att stå på sig?

Hur hade ni gjort? Är det vanligt att man blir motarbetad när man kommer från sjukhus till äldreomsorgen?! Jag har pratat med koordinator om att få byta avdelning då jag vägrar att arbeta osund på det viset som de gör. Men nu har mina andra kollegor försökt att få mig att stanna kvar på den avledningen och försökt förklara att dessa två kvinnor bara är så i personligheten och att jag inte ska ta det personligt.

Det är så himla jobbigt, vet inte vad jag ska göra. Blir ledsen när jag inte får prata till punkt och blir avbruten jämnt. Jag är en jättekänslig tjej rent personlighetsmässigt och ödmjuk i själen, så jag klarar inte av att se boendena lida och behandlas illa bara för att två tanter inte orkar göra det lilla extra.

Har man inget snällt att säga på denna tråd, så snälla skippa att lägga en onödig kommentar här inne. Jag vill bara höra tankar, få råd om hur jag ska gå till väga och byta ett par ord.

Tack i förhand.
Jag har gått samma väg som TS, i alla fall på ett ungefär. Jag var dock närmare trettio då jag började läsa till syrra, jobbade på äldreboende delvis under studietiden. Rätt kul var det då tyckte jag. Nedan ska jag nämna några punkter som du kommer träffa på och redan träffat på:

- Äldre undersköterskor kommer ofta se en kollega som läser vidare till sjuksköterska som ett hot och tycka att du ska inte tro att du är något.

- När man kommer som ny så får man lära sig att hålla käft i början även om man ser att man kan arbeta annorlunda. Det funkar inte att komma dag ett med massa förändringsföslag.

- Se till att lära känna de du jobbar med lite, sen kan du med lite finlir börja med idéer till förändringar.

- Kom inte som ny o tro att du vet bäst.

Jag har jobbar många år som sjuksköterska, och idag jobbar jag både kliniskt men i huvudsak med just utveckling och innovation. Nu handlar det i o f mycket om AI teknik och hur framtidens röntgenteknik kommer se ut. Jag reser mycket i Europa och har kontakt med andra universitet o kliniker. Jag ha dessutom bra betalt.

Så om du lär dig hantera kollegor och chefer socialt och klarar det mellanmänskliga interaktionerna, så kan du gå långt. Så mitt tips är tagga ner lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Exploreuranus
Så du extremt ödmjuk säger då?
Ändå är du värsta experten redan som 20 åring?

Vad sägs om att du kniper igen ditt lilla kakhål på arbetsplatsen och låter alla dina kollegor jobba så som de själva vill.

Du har lång väg att gå och att leka expert på en arbetsplats kommer göra fin väg hård och guppig.
Lite så ja.
Citera
2026-06-26, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det där är vanligt när det kommer någon nykomling och ska ändra på saker. Spelar ingen roll vilken bransch det är.

Precis såhär är det.
Och till TS. Se till att göra jobbet på det sätt som du blir instruerad. Vill du ändra på något så presentera det som en förbättring av vad de gör idag. Även om du har rätt i sak så kommer du aldrig kunna övertyga någon annan som redan bestämt sig. Så det bästa du kan göra är att se detta som erfarenhet att använda inför framtiden där du har ett kvitto på att du arbetat på olika sätt och sett de faktiska nackdelar/fördelar av respektive arbetssätt.
Citera
2026-06-26, 08:47
Medlem
Självklart om du visar ett bättre arbetssätt så har de ingenting att klaga över
Citera
2026-06-26, 08:58
Medlem
Citat:
Arbetsmoral har jag gott om… det är därför jag bryr mig om att göra ett bra jobb. Sluta misstolka allt.
Finns de som inte gillar detta.
De två som fryser ut dig kan du tyvärr inte göra så mycket åt, de har bestämt sig att du ska bort. Du kan försöka ta upp det med dina chefer men jag gissar att det enbart kommer innebära att du inte får några pass alls och därmed försvinner ändå. Jobbig sits helt enkelt.

Skydda dig själv, gör rätt och se till att spara ryggen och andra extremiteter. De ska hålla ett tag till. Påpeka vid arbetsmoment där ni har ökad risk för kroppsskador att så här gör man för att minska risken, osv. Klagar någon kan du alltid dra personsäkerhetskortet, dock finns det hög risk att du därmed flaggas som arbetsovillig eller samarbetsproblematisk av chef och därmed inte får några fler pass...

Det gäller därmed att kunna prata med rätt chef på rätt sätt, annars är det nog kört men jag tror det är det oavsett, tyvärr. Lycka till.
Citera
2026-06-26, 09:22
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Stoppa nu.

Du har inte varit så länge i arbetslivet att du hunnit lära dig de dolda reglerna.
Men här bjuder jag på två.

Det är aldrig förslagen I sig, det är vem som kommer med förslagen som spelar roll. Alltid.

Vikarien ryker om den skapar friktion, spelar ingen roll om den gjort rätt eller fel, arbetsgivaren väljer alltid en enklaste vägen
Citera
2026-06-26, 09:45
Medlem
Citat:

Tack i förhand.

Tråkig inställning från många i tråden. Tyvärr tror jag att det fenomen du beskriver är rätt vanligt. Inom svensk sjukvård dröjer det väldigt länge innan nya (evidensbeprövade) arbetsmetoder eller metoder implementeras. Ofta för att äldre som gick sin utbildning för 20 år sen inte orkar eller vill uppdatera sig. Sen kommer det in nån ny ung person som är nyexad eller pluggar och har allting färskt och förväntar sig att få använda ergonomiska och patientsäkra arbetsmetoder osv. Då blir det krock.

Däremot har många i tråden rätt i att även hur rätt du än har, och även om du är ödmjuk i ditt framförande, så kan du inte komma in och ändra på saker på ett sommarjobb. Troligtvis är dessa äldre kvinnor provocerade av dig. Du är ung och utbildar dig och de har varit fast på samma arbetsplats hela livet och har inga ambitioner om att göra ett bättre jobb. Det provocerar.

Jag tror du behöver lära dig att välja dina strider. Sen förstår jag att du inte vill slita på ryggen i onödan. Den ska hålla ett helt liv. Men till en annan gång tror jag det är bättre om du drar en vit lögn till dessa kvinnor du jobbar med. Skyll på ryggproblem och att du har fått särskilda ordinationer från läkare eller fysioterapeut i hur du behöver lyfta. Fråga om de skulle kunna tänka sig att hjälpa dig med detta så att du slipper få ont.
Citera
2026-06-26, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Låt mig gissa, det är två kvinnor i 50-års åldern som inte vill ha dig där. De vill inte ha förändringar utan vill göra på sitt sätt som de alltid har gjort även om deras sätt är så mycket sämre.

Har själv blivit utfryst och att komma med idéer till kvinnor i 50-års åldern bör man inte göra för det tas inte väl emot, den yngre personalen är lättare att komma med idéer till och de lyssnar gärna på ens tips.

Har jobbat på flertalet med ställen och är väldigt kompetent men att komma med idéer till kvinnor i 50-års åldern gör jag inte igen för de vill ändå inte ta del av dessa.

Som ung förstår du inte hur det är att vara äldre. Är du 25 och försöker komma med råd till någon som är dubbla din ålder så har de redan hört och sett allting tusen gånger om, men det förstår inte du för att du är ung.

Social kompetens är viktigare än att försöka komma med råd eller förändra en arbetsplats man precis börjat jobba på och dessutom kanske inte ska befinna sig så länge på.
Citera
2026-06-26, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Som ung förstår du inte hur det är att vara äldre. Är du 25 och försöker komma med råd till någon som är dubbla din ålder så har de redan hört och sett allting tusen gånger om, men det förstår inte du för att du är ung.

Social kompetens är viktigare än att försöka komma med råd eller förändra en arbetsplats man precis börjat jobba på och dessutom kanske inte ska befinna sig så länge på.
Jag är 40+ och sitter på mer kompetens än någon av gnällfiorna som varit på samma arbetsplats i +30 år, många jobbar fel och vägrar ta emot tips hur arbetet kan göras smidigare och bättre. Sen är det uteslutande kvinnor som är 50+ och trötta på jobbet som vägrar att ta emot idéer och förslag.

Jag själv borde egentligen studera vidare antingen till SSK eller läkare då jag är överkvalificerad för jobbet men orkar inte sätta mig i skolbänken igen.
Citera
2026-06-26, 10:10
Medlem
LKKINGENs avatar
Nu är inte undersköterska någon elit utbildning men kan ju vara att du är den med högst utbildning bland dina kollegor och du ska minsann inte tro att du är något.
Det är inte precis intellektian som jobbar på dylik ställen och språkförbistringen kan vara total, så ser det samhället ut som vi röstat fram och till hösten med MP i regeringen så kommer vi få ämne en miljon tillresta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in