Igår, 21:58
  #1
Medlem
Jag behöver höra hur andra ser på det här.

Jag är 20 år, utbildad undersköterska och studerar vidare till ssk. Under sommaren jobbar jag extra på ett äldreboende, men i vanliga fall kommer jag från sjukhusmiljö, bland annat en akutavdelning.

Jag märker redan efter ett par pass att kulturen skiljer sig enormt. Jag försöker komma med förslag kring ergonomi, patientsäkerhet och arbetssätt som jag vet fungerar från sjukhuset. Inte för att "leka chef", utan för att jag själv inte kan jobba på ett sätt där ryggen håller på att gå sönder efter två pass. Självklart är jag ingen kärring som kommer med kritik, jag är extremt ödmjuk på sättet jag utrycker mig på. Jag ställer frågan först och kommer med förslag MEN detta tas så jääääävla fel. Hjälp?!?!?

Problemet är att två kollegor verkar ha bestämt sig för att de inte vill ha mig där. När jag säger att jag kan VISA ett enklare eller mer ergonomiskt sätt att göra något får jag svar som: "Nej nej nej, det där är bara mer jobb. Du gör det svårare än vad det redan är." ”Nej, vi har gjort såhär från början”

För några dagar sedan fick vi dessutom ett akut tillstånd under min intro. Jag märkte att mina kollegor vart stressade av situationen och gick in i ett chock tillstånd. Jag gick in och hjälpte till eftersom jag har erfarenhet från akutsjukvård och kände mig trygg i det. Jag tog alltså på mig ledarrollen och gav var och en av oss en uppgift och allt gick supersmidigt. Efteråt var flera kollegor väldigt tacksamma, och jag har fått höra att några till och med skrivit till chef och koordinator och bett dem ge mig fler pass och tycker verkligen om mig och jag känner likadant när det gäller dom. (Jag har själv valt att bara jobba timmar eftersom jag studerar).

Samtidigt verkar de här två personerna verkligen inte vilja ha kvar mig, just på grund av hur jag arbetar. Jag försöker inte vara besserwisser. Jag försöker bara jobba på ett sätt som känns säkert för både de boende och för min egen kropp. Men jag börjar undra om jag borde hålla tyst och anpassa mig, eller om det faktiskt är värt att stå på sig?

Hur hade ni gjort? Är det vanligt att man blir motarbetad när man kommer från sjukhus till äldreomsorgen?! Jag har pratat med koordinator om att få byta avdelning då jag vägrar att arbeta osund på det viset som de gör. Men nu har mina andra kollegor försökt att få mig att stanna kvar på den avledningen och försökt förklara att dessa två kvinnor bara är så i personligheten och att jag inte ska ta det personligt.

Det är så himla jobbigt, vet inte vad jag ska göra. Blir ledsen när jag inte får prata till punkt och blir avbruten jämnt. Jag är en jättekänslig tjej rent personlighetsmässigt och ödmjuk i själen, så jag klarar inte av att se boendena lida och behandlas illa bara för att två tanter inte orkar göra det lilla extra.

Har man inget snällt att säga på denna tråd, så snälla skippa att lägga en onödig kommentar här inne. Jag vill bara höra tankar, få råd om hur jag ska gå till väga och byta ett par ord.

Tack i förhand.
Citera
Igår, 22:34
  #2
Medlem
Det där är vanligt när det kommer någon nykomling och ska ändra på saker. Spelar ingen roll vilken bransch det är.
Citera
Igår, 22:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betapred
Jag behöver höra hur andra ser på det här.

Jag är 20 år, utbildad undersköterska och studerar vidare till ssk. Under sommaren jobbar jag extra på ett äldreboende, men i vanliga fall kommer jag från sjukhusmiljö, bland annat en akutavdelning.

Jag märker redan efter ett par pass att kulturen skiljer sig enormt. Jag försöker komma med förslag kring ergonomi, patientsäkerhet och arbetssätt som jag vet fungerar från sjukhuset. Inte för att "leka chef", utan för att jag själv inte kan jobba på ett sätt där ryggen håller på att gå sönder efter två pass. Självklart är jag ingen kärring som kommer med kritik, jag är extremt ödmjuk på sättet jag utrycker mig på. Jag ställer frågan först och kommer med förslag MEN detta tas så jääääävla fel. Hjälp?!?!?

Problemet är att två kollegor verkar ha bestämt sig för att de inte vill ha mig där. När jag säger att jag kan VISA ett enklare eller mer ergonomiskt sätt att göra något får jag svar som: "Nej nej nej, det där är bara mer jobb. Du gör det svårare än vad det redan är." ”Nej, vi har gjort såhär från början”

För några dagar sedan fick vi dessutom ett akut tillstånd under min intro. Jag märkte att mina kollegor vart stressade av situationen och gick in i ett chock tillstånd. Jag gick in och hjälpte till eftersom jag har erfarenhet från akutsjukvård och kände mig trygg i det. Jag tog alltså på mig ledarrollen och gav var och en av oss en uppgift och allt gick supersmidigt. Efteråt var flera kollegor väldigt tacksamma, och jag har fått höra att några till och med skrivit till chef och koordinator och bett dem ge mig fler pass och tycker verkligen om mig och jag känner likadant när det gäller dom. (Jag har själv valt att bara jobba timmar eftersom jag studerar).

Samtidigt verkar de här två personerna verkligen inte vilja ha kvar mig, just på grund av hur jag arbetar. Jag försöker inte vara besserwisser. Jag försöker bara jobba på ett sätt som känns säkert för både de boende och för min egen kropp. Men jag börjar undra om jag borde hålla tyst och anpassa mig, eller om det faktiskt är värt att stå på sig?

Hur hade ni gjort? Är det vanligt att man blir motarbetad när man kommer från sjukhus till äldreomsorgen?! Jag har pratat med koordinator om att få byta avdelning då jag vägrar att arbeta osund på det viset som de gör. Men nu har mina andra kollegor försökt att få mig att stanna kvar på den avledningen och försökt förklara att dessa två kvinnor bara är så i personligheten och att jag inte ska ta det personligt.

Det är så himla jobbigt, vet inte vad jag ska göra. Blir ledsen när jag inte får prata till punkt och blir avbruten jämnt. Jag är en jättekänslig tjej rent personlighetsmässigt och ödmjuk i själen, så jag klarar inte av att se boendena lida och behandlas illa bara för att två tanter inte orkar göra det lilla extra.

Har man inget snällt att säga på denna tråd, så snälla skippa att lägga en onödig kommentar här inne. Jag vill bara höra tankar, få råd om hur jag ska gå till väga och byta ett par ord.

Tack i förhand.


Håll käft och gör jobbet bara. Om du inte står ut, säg upp dig. Den bistra sanningen.
Citera
Igår, 23:02
  #4
Medlem
pn222jws avatar
Dom är nog avundsjuka. Försök att se det som är bra med deras långsiktiga arbetsinsatser, du försvinner i augusti - men dom blir kvar.
Citera
Igår, 23:04
  #5
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betapred
Jag är 20 år, utbildad undersköterska och studerar vidare till ssk. Under sommaren jobbar jag extra på ett äldreboende, men i vanliga fall kommer jag från sjukhusmiljö, bland annat en akutavdelning.
--
För några dagar sedan fick vi dessutom ett akut tillstånd under min intro. Jag märkte att mina kollegor vart stressade av situationen och gick in i ett chock tillstånd. Jag gick in och hjälpte till eftersom jag har erfarenhet från akutsjukvård och kände mig trygg i det. Jag tog alltså på mig ledarrollen och gav var och en av oss en uppgift och allt gick supersmidigt. Efteråt var flera kollegor väldigt tacksamma
--
Det är så himla jobbigt, vet inte vad jag ska göra. Blir ledsen när jag inte får prata till punkt och blir avbruten jämnt. Jag är en jättekänslig tjej rent personlighetsmässigt och ödmjuk i själen, så jag klarar inte av att se boendena lida och behandlas illa bara för att två tanter inte orkar göra det lilla extra.
--
Har man inget snällt att säga på denna tråd, så snälla skippa att lägga en onödig kommentar här inne. Jag vill bara höra tankar, få råd om hur jag ska gå till väga och byta ett par ord.

Tack i förhand.


Du kan helt enkelt bara ha haft oturen att hamna på en arbetsplats med ett osunt socialt arbetsklimat sas. På ett utav mina första jobb (detta var btw inte inom vården och har heller ingen erfarenhet därifrån) så anmärkte en äldre kollega privat till mig - "det var lite synd att du fick just DEN arbetsledaren". Jag hade dock faktiskt inte så jättestora problem med den arbetsledaren förutom att han ställde ganska höga krav generellt sett - i övrigt och privat var han en helt OK person som det gick att resonera logiskt med. Men i och med att han satte höga krav så insåg jag oxå att jag absolut inte var lämpad inom det yrket i någon längre tid. Du förefaller ju dock vara väldigt lämpad för just ditt yrke så mitt förslag rent generellt är som följer. Om du INTE ser några tendenser till förbättringar inom 1 år på en problematisk arbetsplats likt den du är på nu - sök dig till en annan arbetsgivare eller då ev en annan avdelning. Det är INTE värt att i längden bli halvt galen (samt riskera utbrändhet) på sin egen arbetsplats pga ett socialt skitklimat, problematiska kollegor, svåra arbetsledare/chefer m m. Det finns nog fler här inne som har ungefär samma råd till någon i din situation.
__________________
Senast redigerad av JohnnySamhall Igår kl. 23:16.
Citera
Igår, 23:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betapred
Jag behöver höra hur andra ser på det här.

Jag är 20 år, utbildad undersköterska och studerar vidare till ssk. Under sommaren jobbar jag extra på ett äldreboende, men i vanliga fall kommer jag från sjukhusmiljö, bland annat en akutavdelning.

Jag märker redan efter ett par pass att kulturen skiljer sig enormt. Jag försöker komma med förslag kring ergonomi, patientsäkerhet och arbetssätt som jag vet fungerar från sjukhuset. Inte för att "leka chef", utan för att jag själv inte kan jobba på ett sätt där ryggen håller på att gå sönder efter två pass. Självklart är jag ingen kärring som kommer med kritik, jag är extremt ödmjuk på sättet jag utrycker mig på. Jag ställer frågan först och kommer med förslag MEN detta tas så jääääävla fel. Hjälp?!?!?

Problemet är att två kollegor verkar ha bestämt sig för att de inte vill ha mig där. När jag säger att jag kan VISA ett enklare eller mer ergonomiskt sätt att göra något får jag svar som: "Nej nej nej, det där är bara mer jobb. Du gör det svårare än vad det redan är." ”Nej, vi har gjort såhär från början”

För några dagar sedan fick vi dessutom ett akut tillstånd under min intro. Jag märkte att mina kollegor vart stressade av situationen och gick in i ett chock tillstånd. Jag gick in och hjälpte till eftersom jag har erfarenhet från akutsjukvård och kände mig trygg i det. Jag tog alltså på mig ledarrollen och gav var och en av oss en uppgift och allt gick supersmidigt. Efteråt var flera kollegor väldigt tacksamma, och jag har fått höra att några till och med skrivit till chef och koordinator och bett dem ge mig fler pass och tycker verkligen om mig och jag känner likadant när det gäller dom. (Jag har själv valt att bara jobba timmar eftersom jag studerar).

Samtidigt verkar de här två personerna verkligen inte vilja ha kvar mig, just på grund av hur jag arbetar. Jag försöker inte vara besserwisser. Jag försöker bara jobba på ett sätt som känns säkert för både de boende och för min egen kropp. Men jag börjar undra om jag borde hålla tyst och anpassa mig, eller om det faktiskt är värt att stå på sig?

Hur hade ni gjort? Är det vanligt att man blir motarbetad när man kommer från sjukhus till äldreomsorgen?! Jag har pratat med koordinator om att få byta avdelning då jag vägrar att arbeta osund på det viset som de gör. Men nu har mina andra kollegor försökt att få mig att stanna kvar på den avledningen och försökt förklara att dessa två kvinnor bara är så i personligheten och att jag inte ska ta det personligt.

Det är så himla jobbigt, vet inte vad jag ska göra. Blir ledsen när jag inte får prata till punkt och blir avbruten jämnt. Jag är en jättekänslig tjej rent personlighetsmässigt och ödmjuk i själen, så jag klarar inte av att se boendena lida och behandlas illa bara för att två tanter inte orkar göra det lilla extra.

Har man inget snällt att säga på denna tråd, så snälla skippa att lägga en onödig kommentar här inne. Jag vill bara höra tankar, få råd om hur jag ska gå till väga och byta ett par ord.

Tack i förhand.

Du behöver nog lyssna av stämningen lite. Kanske har du poängterat lite för mycket att du "kommer från sjukhusmiljö" för att du typ har praktiserat där några månader. Du är undersköterska - precis som de undersköterskor du jobbar med. Men du verkar tycka att du är lite finare och bättre?
Citera
Igår, 23:24
  #7
Medlem
Låt mig gissa, det är två kvinnor i 50-års åldern som inte vill ha dig där. De vill inte ha förändringar utan vill göra på sitt sätt som de alltid har gjort även om deras sätt är så mycket sämre.

Har själv blivit utfryst och att komma med idéer till kvinnor i 50-års åldern bör man inte göra för det tas inte väl emot, den yngre personalen är lättare att komma med idéer till och de lyssnar gärna på ens tips.

Har jobbat på flertalet med ställen och är väldigt kompetent men att komma med idéer till kvinnor i 50-års åldern gör jag inte igen för de vill ändå inte ta del av dessa.
Citera
Igår, 23:37
  #8
Medlem
TS är ung och håller på att lära sig att det finns en rangordning här i världen. Snart flyttar hon ifrån päronens fina hus och får även känna på den ekonomiska rangordningen.
Citera
Igår, 23:46
  #9
Medlem
Kom aldrig in som ny och ung och börja tala om hur det ska vara. Spelar ingen roll hur rätt du har, du kommer bli illa omtyckt. Ligg lågt i början, läs av rutiner, oskrivna regler och stämningen. Kom sedan sakta med förslag till rätt personer och se hur det går. Oftast går det bra om du tar det soft, om inte; byt arbetsplats för dom kommer aldrig ändra sig. (Det här är inget hokuspokus, det ligger i människans natur att vara skeptiska mot nya människor och nya rutiner, det var så vi överlevde för mååånga år sedan på savannen eller vart vi nu levde.)
Citera
Igår, 23:47
  #10
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
mitt råd är att bita ihop och göra jobbet och sen söka dig till en arbetsplats där du passar bättre som tex akuten där din kunskap och arbetsvilja uppskattas- sura bittra tanter på äldreboenden bli bara sura när ungtuppar kommer och ska visa sg bättre än dom.
Citera
Igår, 23:58
  #11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Låter som att du försöker slåss mot väderkvarnarna som i detta fall kallas ”så har vi alltid gjort och det funkar mentaliteten”.

Jag slåss mot liknande problem i en helt annan bransch och jag håller på att söka nytt jobb för företaget och de anställda kommer aldrig ändra på sig.
Vi gör samma fel om och om igen och kommer göra på samma sätt imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in