2026-06-25, 16:25
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Sten Andersson i samma dokumentär:

"Jag fick ju -86, -87 en ganska ingående skildring utav en grupp vars medlemmar, där några namngavs, med ganska framskjutna positioner inom Säpo, som själva hade bestämt sig för att verka vid sidan om Säpos ledning, för att införskaffa information om framförallt Olof Palme. Han var på något sätt i deras ögon ond i sig och borde övervakas. De hade naturligtvis inte det minsta skäl att göra det, inte det minsta."

"Den här gruppen, var den förankrad i Säpos ledning?"

"Enligt uppgift inte".

...

"Den här informationsinhämtningen, skedde den med hjälp av folk utanför Säpo?"

"Enligt uppgift ja. Dem här grupperna och personerna har ju ofta nätverk utanför den egna organisationen och det innehåller ju ofta folk med samma politiska uppfattningen som en själv."

"Det är ju oerhört svårt att komma åt dem, jag tänkte ju på det när jag fick namnen uppgivna. Bör jag agera på ett speciellt sätt, men hur gör man? Det är inte så lätt att komma åt en sån organisation, de kommer ju förneka allt, ledningen känner inte till det och de engagerade kommer neka."

Vilka var de personer med framskjutna inom Säpo som namngavs för Sten Andersson? Var Robert S en av dem?
Citera
2026-06-25, 17:27
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vilka var de personer med framskjutna inom Säpo som namngavs för Sten Andersson? Var Robert S en av dem?

Stig Johansson, Robert Stangesjö och en tredje okänd för oss. Viktigt att poängtera att gruppen inte nödvändigtvis var begränsad till tre, utan Sten Andersson hade fått tre namn som exempel.

Det finns en uppgift om att själva inhämtningsprocessen/övervakningen skulle ha outsourcats exempelvis till Åke Eks grupp vilket kan passa. Dels kan det passa med källa "Björn" ovan men framförallt kan det passa då den nämnda Säpo-trion var ganska högt uppsatta och därmed kanske inte ville sköta den mer praktiska inhämtningen själva. Det kan ha ansetts som ett grovjobb (särskilt en iskall fredagkväll), där ledningen var mer intresserad av resultatet än själva processen. Här är vi ju inne på den så kallade U-kedjan, informationen skickas uppåt/framåt som en stafettpinne.

Jag ser hela förloppet framför mig här. Ledarskapet inom Säpo litar inte på ledarskapet inom SAP (Palme & Schori med flera) och inhämtar mot dem på egen hand bakom kulisserna, vilket är över gränsen i Sverige (som Sten Andersson kommenterar). Man trappar upp det ännu mer inför Moskvaresan och obekväm arbetstid tar den externa gruppen över. Den innehåller personer/inslag som är långt över gränsen ideologiskt och inne på författningshot själva. Dessa har tillgång till ej spårbara vapen, är på ett sanktionerat uppdrag och befinner sig nu alldeles intill den oskyddade Palme som mitt i natten går förbi en nedsläckt gränd. Katastrofen är ett faktum.

Mordet skickar bollen rakt tillbaka till dem som placerat gruppen där från första början. Mörkläggningen drar igång där det första man måste göra är att överleva den rent akuta fasen och se till att gruppen undkommer. Det görs genom att ta kontrollen över SBCs insats. Det andra steget är att tillsätta Hans Holmér och aktersegla utredare som Arne Irvell med flera.

Det bör inte ses som ett aktivt godkännande och deltagande i mordet utan görs i syfte att dölja ett bittert misstag och ett bananskal man helt sonika inte tänkte på när man lade upp spaningsarbetet. Idag är det en smutsig hemlighet från Kalla kriget och inget man pratar högt om.
Senast redigerad av H24 2026-06-25 kl. 18:13.
Citera
2026-06-25, 17:36
Medlem
H24s avatar
För ett exempel på fenomenet mörkläggning av myndigheter i en demokrati kan jag rekommendera Mr Bates vs The Post Office. Finns även som P3 Dokumentär, "Den brittiska postskandalen och de oskyldigt dömda".

Det brittiska Postverket hade ett tekniskt fel i sitt IT-system som orsakade oförklarliga kassadiffar hos franchisetagare. Dessa tvingades täcka differensen med eget kapital och blev i vissa fall dömda för stöld.

Det var en kamp på många år innan man faktiskt kunde påvisa att IT-systemet mycket riktigt gjorde felräkningar och att det aldrig hade saknats några pengar. Åtskilliga självmord kan kopplas till drevet som gick mot franchisetagarna, som anklagades för att stjäla pensionspengar på små orter, dömdes till fängelse, ruinerades och slutade hos Kronofogden.

Trots att man hade fått signaler internt om att det skulle kunna ligga något i teorierna om det buggande IT-systemet var Postverkets ledning benhårda i att undvika nya utredningar och analyser. Dem såg inte värdet i att "gräva upp" eventuella misstag från det förflutna. Organisationens prio blev att skydda sig själv, snarare än att sanningssöka med risken att hitta något mycket obehagligt.
Senast redigerad av H24 2026-06-25 kl. 17:59.
Citera
2026-06-25, 18:38
Medlem
I den här filmen fortsätter jag titta på intervjuer med poliser som befann sig på Sabbatsberg, denna gång Åke Rimborn. Jag ställer några enligt mig viktiga frågor i slutet av filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=MqEQ6QMASqc
Citera
2026-06-25, 19:42
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
De allra största flertalet av dessa poliser var väl mer eller mindre knutna till Hans Holmer som f d baseballpoliser på VD1 Norrmalm.

Om vi inte tittar lite uppåt direkt i befälsordningen så kommer vi att fortsätta springa vilse i den labyrint av vittnen och detta oändliga kartläggande som ju har gjorts så mycket på gatunivån. Vi letar fotsoldaterna på denna nivå endast.

Vad menade egentligen Hans Holmer med : "Om sanningen om Palmemordet kommer fram kommer det att skaka Sverige i sina grundvalar" ?

Detta sade han redan 1986 och vidhöll att han sagt detta även för Konstitutionsutskottet men ville inte vidare utveckla vad detta handlade om då han sade att " jag tror inte tiden medger att beskriva...".

Hans Holmer som var politisk fixare åt det Socialdemokratiska partiet och var det troget. Att han tar över hela mordutredningen direkt som Länspolischef och endast jurist i botten och utser sig både till spaningsledare och förundersökningsledare direkt och tar kommandot över hela utredningen. Åsidosätter också landets bästa mordutredare.

Hans Holmer hävdade att han var i Borlänge på Scandic Hotell för att sova över där inför Vasaloppet och laddat upp med kost. Men varför bara åka 22 mil och sedan då ha väldigt långt kvar till Sälen inför starten på Söndagen. Han hade då som Anders Jallai sade fått stiga upp mitt i natten och köra mot sälen...eller skulle han sova över en natt till närmare Sälen...? Nej, helsnurrigt.

Sven Ane`r hade frågat hotellet om Hans Holmer bott där och enligt Ane`r så kunde hotellet inte hitta någon Holmer alls sin historik...Det skall också varit helt fel datum gällande den hotellnatt som Holmer/polisen skickat in som handlingar till Granskningskommissionen. Om det är på detta sätt så är det inget godtagbart alibi.

Rolf Dahlgren, Holmers chaufför hade kontaktat den moderate riksdagsmannen Jerry Martinger om att han körde runt Holmer på mordnatten i Stockholm och rullat förbi brottsplatsen strax efter det inträffat.

Om Hans Holmer ljuger om att han var i Borlänge när han i själva verket var i Stockholm och om detta stämmer är nästa fråga varför agerar han på detta sätt ?

Han stod Palme nära och gav Lisbeth Palme särbehandling efter detta dåd och hon som det motvilliga vittnet. Långa "förhör" med henne utan anteckningar och inspelningar... Lisbeth Palme som är säker på att det var en utländsk konspiration av något slag, "Ustasha" bl a och sedan helt säker på att hon det var Christer Pettersson hon såg skjuta Olof.

Det finns inte en chans i helvete att hon hade blivit beskjuten med en kraftfull revolver som en 357 magnum på nära håll som bara "touchat hennes rygg". Absolut total lögn kan jag säga direkt för att sannolikheten för att detta skall inträffa och hon skall också kunna hoppa omkring hysterisk på brottsplatsen dessutom är helt omöjlig. NEJ, det hände inte. Lisbeth var heller aldrig med på en enda rekonstruktion på brottsplatsen som både vittne och "brottsoffer"...Mycket märkligt. Detta är ju bara ett axplock kring cirkusen med henne som vi vet.

Hans Holmérs chaufför Göran Callervik var livvakt. Callervik valde de andra. Först Per Jörlin, senare Per-Ola Karlsson, Kenneth Wikström och Sten Warmland. Holmér ville inte ha Säpos eller Stockholmspolisens ordinarie livvakter.

Rolf Dahlgren slutade som Holmérs chaufför i januari 1986. Dahlgren arbetade med ungdomsgäng i tunnelbanan vid tiden för mordet, även på övertid. Som framgick i granskningskommissionens rapport 1999 och i numera offentliga spaningsuppslag.

Att Holmér övernattade i Borlänge med Åsa Kylén (som båda var gifta på var sitt håll) bevisades 1990. Som också framgår i numera offentliga spaningsuppslag.

Lisbeths skada omhändertogs av undersköterskan Lena Östeman på Sabbatsbergs sjukhus, som framgår i förhöret och TV-intervjun med henne. Lena svarade när Claes Bystedt i Länsalarmeringscentralen ringde och förvarnade 23.28 (som hörs på LAC-bandet).

"Under samtalets gång satt Östeman och kramade fru Palme. Plötsligt sa fru Palme; 'Det svider på ryggen'. Östeman tittade då bak på Lisbeth Palmes rygg och såg då två hảl i Lisbeth Palmes kappa. Lisbeth Palme tog därefter av sig sina kläder och Östeman konstaterade då att Lisbeth Palme hade en sårskada på ryggen. Östeman beskriver skadans läge som att det låg mellan skulderbladen mitt på ryggen. Det var en skada liknande ett piskrapp eller en brännskada. Det var inte något rinnande blod, vilket det inte heller är från en eventuell brännskada. Vidare beskriver Östeman skadan såsom varande cirka 20 centimeter lång, löpande från vänster sida på ryggen mot höger. Skadan var bredare på ryggens vänstra sida och avsmalnande mot höger. Vidare säger Östeman att sårskadan var cirka 3 - 5 millimeter djup. Östeman antar att det fortfarande idag finns en ärrbildning efter den skada som uppkommit på ryggen" (A13812-1).
Citera
2026-06-25, 20:38
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Här kommer en dekonstruktion av Lars Borgnäs två källor "inom systemet", som enligt honom gett en samstämmig berättelse om MOP, och vad varje punkt skulle kunna betyda.

Felrekryteringen: GM. En extremist som borde fastnat i screeningen och inte jobbat inom samhällsviktig verksamhet.

Den ansvariga gruppen: Walkie/talkie-männen. En spaningsgrupp inom Säpo eller en annan underrättelseverksamhet, eventuellt kopplade till Stay Behind. Syftet var att förfölja OP, officiellt för att erbjuda fjärrskydd och spana i närområdet, inofficiellt för att kunna hitta kompromat som sedan kan användas för att flytta på honom.

Ett sätt som inte gick att förutse: Det finns en större slump-faktor någonstans i förloppet. OP hade överlevt bara han hade tagit taxi hem eller gått tillsammans med Mårten och Ingrid.

Filmen på mordet: Övervakningen var utrustade med kameror i syfte att kunna samla material/bevis mot OP och eventuella personer han möter eller tar kontakt med. En av dem är igång då OP passerar exempelvis restauranger och personer på gatan. Drömmen är om man kan fånga exempelvis en brush-drop (när man lämnar över något snabbt påväg åt varsitt håll). Istället fångar dem mordet. Alternativt ÖV-kameran vid Arbetsförmedlingen.

Männen på Klarabergsgatan ("han skulle ju inte döda honom"): Medlemmar i den "ansvariga gruppen" som inte var införstådda med vad GM och eventuella medhjälpare planerade. Skulle "han" göra någonting annat egentligen, exempelvis spana på ingången mot restaurang Bohemia?

Vittnet som städades undan: En narkotikaspanare som kvardröjt i området mot instruktioner och sett GM? Denna narkotikaspanare blir sedermera nyckelvittnet i den hemliga utredningen. Han ses av Yvonne Nieminen när han flyr på David Bagares gata.

Felrekryteringar görs varje vecka. Statsministern mördas inte varje vecka.

Walkie-talkie-männen måste ha varit ovanligt klantiga. Ingen av dem syntes längs paret Palmes färdväg under färden. Däremot på många andra ställen. Långt från paret Palmes färdväg. Även långt före och efter biobesöket. De gick kanske vilse?

Mannen på Klarabergsgatan sa till sitt sällskap "han skulle ju inte döda honom", inte "han skulle ju inte döda Palme". Kan man dra någon slutsats av det? Knappast. Varför hörde vittnet inte av sig till polisen 1987, 1988 eller 1989? Vittnet kan verka hur trovärdigt som helst idag. Hör man inte av sig till polisen förrän ett tiotal år senare (via mail) och inte reagerar när man inte får svar är man inte längre lika tillförlitlig.

Narkotikaspanaren Ove Persson körde förbi mordplatsen en kvart före mordet. Av kända skäl (som framgår i förhören). Krinsp Thure Nässén var inte alltid trovärdig. Det visade han vid andra tillfällen.
Citera
2026-06-25, 20:49
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Mannen på Klarabergsgatan sa till sitt sällskap "han skulle ju inte döda honom", inte "han skulle ju inte döda Palme". Kan man dra någon slutsats av det? Knappast.

Skedde det fler mord samma kväll?

Citat:
Mannen på Klarabergsgatan sa till sitt sällskap "han skulle ju inte döda honom", inte "han skulle ju inte döda Palme". Kan man dra någon slutsats av det? Knappast. Varför hörde vittnet inte av sig till polisen 1987, 1988 eller 1989? Vittnet kan verka hur trovärdigt som helst idag. Hör man inte av sig till polisen förrän ett tiotal år senare (via mail) och inte reagerar när man inte får svar är man inte längre lika tillförlitlig.

Du är säkert bättre än mig på formalian men i mitt dokument står datumet 1986-03-02. Stöds också av att vittnet skriver i det längre tipset hon skickade in:

"Jag ringde in till den tipstelefonen som stod i TV och berättade om vår upplevelse till en polis Söndagen 1986-03-02 mars."
Citera
2026-06-25, 20:50
Medlem
Lebels avatar
Citat:
"Björns" berättelse från Mannen, mordet, mysteriet kan även passas in här.

"Jag kom för ett antal år sen in i en hemlig svensk motståndsrörelse, tänkt att vara en sista försvarslinje om Sverige skulle anfallas. De personer som ingick skulle helst ha militär bakgrund, jägarsoldater eller reservofficerare, och framförallt vara hängivna anti-kommunister - moraliska soldater som det kallades. Rörelsen stod Hemvärnet nära men det fanns även medlemmar inom Polisen. Jag fick aldrig överblick över hela rörelsen, det var det inte många som hade. Man var indelade i små grupper som skulle ha så lite kontakt med varandra som möjligt. Det fanns en hel del vapen, även oregistrerade som inte kunde spåras.

I fredstid sysslade rörelsen med att samla information om opålitliga personer, säkerhetsrisker... Det kunde vara både spaning, övervakning och avlyssning. Rörelsen bytte information med folk inom Säpo på ett informellt sätt, delar gick också vidare till utlandet. Hatet mot Palme var otroligt intensivt, han sågs som en förrädare, dels för sin flathet gentemot Ryssland men även för sitt stöd för exempelvis Yasir Arafat. Jag vet helt säkert att man i perioder övervakade Palme, men även ett antal andra Socialdemokratiska politiker man såg som opålitliga.

Den övervakande gruppen bestod av 4 till 7 personer, man hade bra teknisk utrustning. Telefonavlyssning var inga problem, och jag tror det även förekom buggning. När man övervakade fysiskt hade man radiosamband. Jag var inte själv med om att övervaka Palme men jag vet att det gjordes. Inte kontinuerligt, men i perioder."

"Björns" historia är intressant, men svår (för att inte säga omöjlig) att bearbeta.

Om "Björn" ville göra nytta, varför lämnade han inte ett anonymt tips till polisen med fler detaljer?

Citat:
Stig Johansson, Robert Stangesjö och en tredje okänd för oss. Viktigt att poängtera att gruppen inte nödvändigtvis var begränsad till tre, utan Sten Andersson hade fått tre namn som exempel.

Det finns en uppgift om att själva inhämtningsprocessen/övervakningen skulle ha outsourcats exempelvis till Åke Eks grupp vilket kan passa. Dels kan det passa med källa "Björn" ovan men framförallt kan det passa då den nämnda Säpo-trion var ganska högt uppsatta och därmed kanske inte ville sköta den mer praktiska inhämtningen själva. Det kan ha ansetts som ett grovjobb (särskilt en iskall fredagkväll), där ledningen var mer intresserad av resultatet än själva processen. Här är vi ju inne på den så kallade U-kedjan, informationen skickas uppåt/framåt som en stafettpinne.

Jag ser hela förloppet framför mig här. Ledarskapet inom Säpo litar inte på ledarskapet inom SAP (Palme & Schori med flera) och inhämtar mot dem på egen hand bakom kulisserna, vilket är över gränsen i Sverige (som Sten Andersson kommenterar). Man trappar upp det ännu mer inför Moskvaresan och obekväm arbetstid tar den externa gruppen över. Den innehåller personer/inslag som är långt över gränsen ideologiskt och inne på författningshot själva. Dessa har tillgång till ej spårbara vapen, är på ett sanktionerat uppdrag och befinner sig nu alldeles intill den oskyddade Palme som mitt i natten går förbi en nedsläckt gränd. Katastrofen är ett faktum.

Mordet skickar bollen rakt tillbaka till dem som placerat gruppen där från första början. Mörkläggningen drar igång där det första man måste göra är att överleva den rent akuta fasen och se till att gruppen undkommer. Det görs genom att ta kontrollen över SBCs insats. Det andra steget är att tillsätta Hans Holmér och aktersegla utredare som Arne Irvell med flera.

Det bör inte ses som ett aktivt godkännande och deltagande i mordet utan görs i syfte att dölja ett bittert misstag och ett bananskal man helt sonika inte tänkte på när man lade upp spaningsarbetet. Idag är det en smutsig hemlighet från Kalla kriget och inget man pratar högt om.

Den första felkällan är Sten Anderssons uppgiftslämnare.

Hur säkra var namnen och hur säker var beskrivningen av vad de ägnade sig åt?

Att de granskade Olof Palme innebär inte att de hade för avsikt att skjuta honom.

Det var ingen från Säpo i SBC (polisens sambandscentral) de första tjugo minuterna. Sannolikt inte den första timmen. Sedan dök flera upp. Det finns inga bevis att någon på Säpo kände till mordet förrän Expressens Leif Brännström ringde radioexpeditören Tore Winberg i Säpos sambandscentral 23.40.
Citera
2026-06-25, 20:55
Medlem
H24s avatar
Citat:
"Björns" historia är intressant, men svår (för att inte säga omöjlig) att bearbeta.

Om "Björn" ville göra nytta, varför lämnade han inte ett anonymt tips till polisen med fler detaljer?

Därför att Björn inte är totalt naiv.
Citera
2026-06-25, 21:09
Medlem
Faderligs avatar
Bad AI gå igenom alla mordplatsvittnen, plus MP och några av de grandvittnen AI själv bedömde som troligare, och göra en bedömning om hur gm troligast såg ut. Fick det här svaret:

Man omkring 178–182 cm, 35–45 år, normal till lätt kraftig kroppsbyggnad med något breda axlar. Ansiktet är relativt markerat, med tydliga kindpartier, rak näsa, markerad haka/käkparti och en ganska kort hals eller uppdragna axlar. Flera vittnen reagerar på en intensiv eller stirrande blick. Håret verkar, när det syns, vara mörkt, men många observationer tyder på att han oftast bar en mörk stickad mössa, vilket gör hårfärgen osäker. Klädseln framstår oftast som en mörkblå till blåsvart vinterjacka eller längre ytterplagg, som i olika ljusförhållanden beskrivs antingen som en längre jacka eller en mörk rock.

Bad även om en bild på hur gm kan ha sett ut, utifrån denna beskrivning. Fick denna bild.https://ibb.co/SXh1fz0r
Citera
2026-06-25, 21:28
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Skedde det fler mord samma kväll?

Du är säkert bättre än mig på formalian men i mitt dokument står datumet 1986-03-02. Stöds också av att vittnet skriver i det längre tipset hon skickade in:

"Jag ringde in till den tipstelefonen som stod i TV och berättade om vår upplevelse till en polis Söndagen 1986-03-02 mars."

Berättigad fråga. Att döma av IM-listorna är svaret nej. Man kan dock tänka sig flera andra orsaker till männens samtal. T ex en diskussion om ett mord för ett år sedan. Eller en film som de såg för en månad sedan.

Att en av männen på Klarabergsgatan säger "han skulle ju inte döda honom" den 28 februari 1986 kl 23.24 eller 23.25 (enligt den odaterade redogörelsen som verkar ha gjorts någon gång på 10-talet) måste inte syfta på det mord som ägde rum 700 meter bort tre minuter tidigare.

Männen såg ut att vara av utländsk härkomst (även i tipset den 2 mars 1986).

Hur de sprang och vilket håll de kom från verkar osäkert.

Att de inte hade gått eller sprungit från mordplatsen 700 meter bort är säkert. Om de inte sprang snabbt hela vägen. Det hade väckt uppmärksamhet.
Citera
2026-06-25, 21:44
Medlem
H24s avatar
Citat:
Berättigad fråga. Att döma av IM-listorna är svaret nej. Man kan dock tänka sig flera andra orsaker till männens samtal. T ex en diskussion om ett mord för ett år sedan. Eller en film som de såg för en månad sedan.

Svaret är nej, inga fall av dödliga våld samma kväll. Ovanligt lugn kväll i övrigt faktiskt, eventuellt på grund av vädret.

Det måste varit en ruggig plot-twist

Citat:
Att en av männen på Klarabergsgatan säger "han skulle ju inte döda honom" den 28 februari 1986 kl 23.24 eller 23.25 (enligt den odaterade redogörelsen som verkar ha gjorts någon gång på 10-talet) måste inte syfta på det mord som ägde rum 700 meter bort tre minuter tidigare.

Vi tänker olika. För mig är 700 meter och tre minuter (det fetade) nära i tid och rum.

Citat:
Männen såg ut att vara av utländsk härkomst (även i tipset den 2 mars 1986).

Dem såg ut att vara av utländsk härkomst. De pratade rikssvenska. Således svenskar.

Citat:
Hur de sprang och vilket håll de kom från verkar osäkert.

Att de inte hade gått eller sprungit från mordplatsen 700 meter bort är säkert. Om de inte sprang snabbt hela vägen. Det hade väckt uppmärksamhet.

De kan ha varit grupperade någonstans strax norr om Sergels Torg i syfte att möta Palme och överta spaningen när han passerar runt 23:25. En minut efter mordet hör dem vad som händer vid Tunnelgatan på radion och drar på allt de kan mot närmaste fordon ett par hundra meter bort, där de observeras av vittnet. Kan stämma bra. Stressen vittnet beskriver är förståelig.
Senast redigerad av H24 2026-06-25 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in