Citat:
Ursprungligen postat av
H24
"Björns" berättelse från Mannen, mordet, mysteriet kan även passas in här.
"Jag kom för ett antal år sen in i en hemlig svensk motståndsrörelse, tänkt att vara en sista försvarslinje om Sverige skulle anfallas. De personer som ingick skulle helst ha militär bakgrund, jägarsoldater eller reservofficerare, och framförallt vara hängivna anti-kommunister - moraliska soldater som det kallades. Rörelsen stod Hemvärnet nära men det fanns även medlemmar inom Polisen. Jag fick aldrig överblick över hela rörelsen, det var det inte många som hade. Man var indelade i små grupper som skulle ha så lite kontakt med varandra som möjligt. Det fanns en hel del vapen, även oregistrerade som inte kunde spåras.
I fredstid sysslade rörelsen med att samla information om opålitliga personer, säkerhetsrisker... Det kunde vara både spaning, övervakning och avlyssning. Rörelsen bytte information med folk inom Säpo på ett informellt sätt, delar gick också vidare till utlandet. Hatet mot Palme var otroligt intensivt, han sågs som en förrädare, dels för sin flathet gentemot Ryssland men även för sitt stöd för exempelvis Yasir Arafat. Jag vet helt säkert att man i perioder övervakade Palme, men även ett antal andra Socialdemokratiska politiker man såg som opålitliga.
Den övervakande gruppen bestod av 4 till 7 personer, man hade bra teknisk utrustning. Telefonavlyssning var inga problem, och jag tror det även förekom buggning. När man övervakade fysiskt hade man radiosamband. Jag var inte själv med om att övervaka Palme men jag vet att det gjordes. Inte kontinuerligt, men i perioder."
Sten Andersson i samma dokumentär:
"Jag fick ju -86, -87 en ganska ingående skildring utav en grupp vars medlemmar, där några namngavs, med ganska framskjutna positioner inom Säpo, som själva hade bestämt sig för att verka vid sidan om Säpos ledning, för att införskaffa information om framförallt Olof Palme. Han var på något sätt i deras ögon ond i sig och borde övervakas. De hade naturligtvis inte det minsta skäl att göra det, inte det minsta."
"Den här gruppen, var den förankrad i Säpos ledning?"
"Enligt uppgift inte".
...
"Den här informationsinhämtningen, skedde den med hjälp av folk utanför Säpo?"
"Enligt uppgift ja. Dem här grupperna och personerna har ju ofta nätverk utanför den egna organisationen och det innehåller ju ofta folk med samma politiska uppfattningen som en själv."
"Det är ju oerhört svårt att komma åt dem, jag tänkte ju på det när jag fick namnen uppgivna. Bör jag agera på ett speciellt sätt, men hur gör man? Det är inte så lätt att komma åt en sån organisation, de kommer ju förneka allt, ledningen känner inte till det och de engagerade kommer neka."