2026-06-24, 12:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Den Mats H stötte på var troligen stjärnskottet Stefan Svensson som tjänstgjorde som kapten i FN-styrkan i Libanon.

Aha, den charmknutten. Tack.
Citera
2026-06-24, 12:26
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Aha, den charmknutten. Tack.

Är det någon som vet vad Stefan Svensson gör idag?
Citera
2026-06-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Han (68 år) är skriven på samma adress som sin moder (91 år) i Ystad
Citera
2026-06-24, 13:37
Medlem
Jag antar att inte alla i tråden har koll på Stefan Svensson.

Det finns en del vittnesförhör.

https://wpu.nu/wiki/Stefan_Svensson

https://wpu.nu/wiki/Uppslag7742-00
Senast redigerad av Sumer 2026-06-24 kl. 13:39.
Citera
2026-06-24, 13:52
Medlem
bartrams avatar
Citat:

Han bytte namn efter sin dom i början av 00-talet men skall enligt AI-fråga har exponerats 2024 av Dumpen efter att ha försökt komma i kontakt med unga flickor. Ränderna tycks aldrig gå ur----
Citera
2026-06-24, 14:05
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Han bytte namn efter sin dom i början av 00-talet men skall enligt AI-fråga har exponerats 2024 av Dumpen efter att ha försökt komma i kontakt med unga flickor. Ränderna tycks aldrig gå ur----

Ja, där ser man. Det är en del snedseglare inom denna grupp överlag.

Det hade varit intressant att få fram mer historia om Sveriges system med säkerhetsklassificering. Hur det fungerar idag är ju välkänt (säkerhetsklass 1-3) men mer hur processen växte fram politiskt och på processnivå.

Hade det inte varit intressant om man kunde se en plötslig uppåtväxling i rutinerna strax efter 1986?
Senast redigerad av H24 2026-06-24 kl. 14:10.
Citera
2026-06-25, 00:36
Medlem
H24s avatar
Citat:
Här kommer en dekonstruktion av Lars Borgnäs två källor "inom systemet", som enligt honom gett en samstämmig berättelse om MOP, och vad varje punkt skulle kunna betyda.

Mordet på Olof Palme skedde på ett sätt som inte gick att förutse. Bakgrunden var att det hade skett en felrekrytering i den ansvariga gruppen. Mordvapnet var inte en Smith & Wesson, utan en Ruger Blackhawk. Det finns en film på mordet. Ett centralt vittne "städades undan". Mordet är löst sedan våren 1986 i en förutsättningslös utredning/analys som inte delgavs PU. "Allt klarlades".

Felrekryteringen: GM. En extremist som borde fastnat i screeningen och inte jobbat inom samhällsviktig verksamhet.

Den ansvariga gruppen: Walkie/talkie-männen. En spaningsgrupp inom Säpo eller en annan underrättelseverksamhet, eventuellt kopplade till Stay Behind. Syftet var att förfölja OP, officiellt för att erbjuda fjärrskydd och spana i närområdet, inofficiellt för att kunna hitta kompromat som sedan kan användas för att flytta på honom.

Ett sätt som inte gick att förutse: Det finns en större slump-faktor någonstans i förloppet. OP hade överlevt bara han hade tagit taxi hem eller gått tillsammans med Mårten och Ingrid.

Filmen på mordet: Övervakningen var utrustade med kameror i syfte att kunna samla material/bevis mot OP och eventuella personer han möter eller tar kontakt med. En av dem är igång då OP passerar exempelvis restauranger och personer på gatan. Drömmen är om man kan fånga exempelvis en brush-drop (när man lämnar över något snabbt påväg åt varsitt håll). Istället fångar dem mordet. Alternativt ÖV-kameran vid Arbetsförmedlingen.

Männen på Klarabergsgatan ("han skulle ju inte döda honom"): Medlemmar i den "ansvariga gruppen" som inte var införstådda med vad GM och eventuella medhjälpare planerade. Skulle "han" göra någonting annat egentligen, exempelvis spana på ingången mot restaurang Bohemia?

Vittnet som städades undan: En narkotikaspanare som kvardröjt i området mot instruktioner och sett GM? Denna narkotikaspanare blir sedermera nyckelvittnet i den hemliga utredningen. Han ses av Yvonne Nieminen när han flyr på David Bagares gata.

"Björns" berättelse från Mannen, mordet, mysteriet kan även passas in här.

"Jag kom för ett antal år sen in i en hemlig svensk motståndsrörelse, tänkt att vara en sista försvarslinje om Sverige skulle anfallas. De personer som ingick skulle helst ha militär bakgrund, jägarsoldater eller reservofficerare, och framförallt vara hängivna anti-kommunister - moraliska soldater som det kallades. Rörelsen stod Hemvärnet nära men det fanns även medlemmar inom Polisen. Jag fick aldrig överblick över hela rörelsen, det var det inte många som hade. Man var indelade i små grupper som skulle ha så lite kontakt med varandra som möjligt. Det fanns en hel del vapen, även oregistrerade som inte kunde spåras.

I fredstid sysslade rörelsen med att samla information om opålitliga personer, säkerhetsrisker... Det kunde vara både spaning, övervakning och avlyssning. Rörelsen bytte information med folk inom Säpo på ett informellt sätt, delar gick också vidare till utlandet. Hatet mot Palme var otroligt intensivt, han sågs som en förrädare, dels för sin flathet gentemot Ryssland men även för sitt stöd för exempelvis Yasir Arafat. Jag vet helt säkert att man i perioder övervakade Palme, men även ett antal andra Socialdemokratiska politiker man såg som opålitliga.

Den övervakande gruppen bestod av 4 till 7 personer, man hade bra teknisk utrustning. Telefonavlyssning var inga problem, och jag tror det även förekom buggning. När man övervakade fysiskt hade man radiosamband. Jag var inte själv med om att övervaka Palme men jag vet att det gjordes. Inte kontinuerligt, men i perioder."
Citera
2026-06-25, 00:38
Medlem
IB03s avatar
De allra största flertalet av dessa poliser var väl mer eller mindre knutna till Hans Holmer som f d baseballpoliser på VD1 Norrmalm.

Om vi inte tittar lite uppåt direkt i befälsordningen så kommer vi att fortsätta springa vilse i den labyrint av vittnen och detta oändliga kartläggande som ju har gjorts så mycket på gatunivån. Vi letar fotsoldaterna på denna nivå endast.

Vad menade egentligen Hans Holmer med : "Om sanningen om Palmemordet kommer fram kommer det att skaka Sverige i sina grundvalar" ?

Detta sade han redan 1986 och vidhöll att han sagt detta även för Konstitutionsutskottet men ville inte vidare utveckla vad detta handlade om då han sade att " jag tror inte tiden medger att beskriva...".

Hans Holmer som var politisk fixare åt det Socialdemokratiska partiet och var det troget. Att han tar över hela mordutredningen direkt som Länspolischef och endast jurist i botten och utser sig både till spaningsledare och förundersökningsledare direkt och tar kommandot över hela utredningen. Åsidosätter också landets bästa mordutredare.

Hans Holmer hävdade att han var i Borlänge på Scandic Hotell för att sova över där inför Vasaloppet och laddat upp med kost. Men varför bara åka 22 mil och sedan då ha väldigt långt kvar till Sälen inför starten på Söndagen. Han hade då som Anders Jallai sade fått stiga upp mitt i natten och köra mot sälen...eller skulle han sova över en natt till närmare Sälen...? Nej, helsnurrigt.

Sven Ane`r hade frågat hotellet om Hans Holmer bott där och enligt Ane`r så kunde hotellet inte hitta någon Holmer alls sin historik...Det skall också varit helt fel datum gällande den hotellnatt som Holmer/polisen skickat in som handlingar till Granskningskommissionen. Om det är på detta sätt så är det inget godtagbart alibi.

Rolf Dahlgren, Holmers chaufför hade kontaktat den moderate riksdagsmannen Jerry Martinger om att han körde runt Holmer på mordnatten i Stockholm och rullat förbi brottsplatsen strax efter det inträffat.

Om Hans Holmer ljuger om att han var i Borlänge när han i själva verket var i Stockholm och om detta stämmer är nästa fråga varför agerar han på detta sätt ?

Han stod Palme nära och gav Lisbeth Palme särbehandling efter detta dåd och hon som det motvilliga vittnet. Långa "förhör" med henne utan anteckningar och inspelningar... Lisbeth Palme som är säker på att det var en utländsk konspiration av något slag, "Ustasha" bl a och sedan helt säker på att hon det var Christer Pettersson hon såg skjuta Olof.

Det finns inte en chans i helvete att hon hade blivit beskjuten med en kraftfull revolver som en 357 magnum på nära håll som bara "touchat hennes rygg". Absolut total lögn kan jag säga direkt för att sannolikheten för att detta skall inträffa och hon skall också kunna hoppa omkring hysterisk på brottsplatsen dessutom är helt omöjlig. NEJ, det hände inte. Lisbeth var heller aldrig med på en enda rekonstruktion på brottsplatsen som både vittne och "brottsoffer"...Mycket märkligt. Detta är ju bara ett axplock kring cirkusen med henne som vi vet.
Senast redigerad av IB03 2026-06-25 kl. 00:41.
Citera
2026-06-25, 00:49
Medlem
H24s avatar
Citat:
"Björns" berättelse från Mannen, mordet, mysteriet kan även passas in här.

"Jag kom för ett antal år sen in i en hemlig svensk motståndsrörelse, tänkt att vara en sista försvarslinje om Sverige skulle anfallas. De personer som ingick skulle helst ha militär bakgrund, jägarsoldater eller reservofficerare, och framförallt vara hängivna anti-kommunister - moraliska soldater som det kallades. Rörelsen stod Hemvärnet nära men det fanns även medlemmar inom Polisen. Jag fick aldrig överblick över hela rörelsen, det var det inte många som hade. Man var indelade i små grupper som skulle ha så lite kontakt med varandra som möjligt. Det fanns en hel del vapen, även oregistrerade som inte kunde spåras.

I fredstid sysslade rörelsen med att samla information om opålitliga personer, säkerhetsrisker... Det kunde vara både spaning, övervakning och avlyssning. Rörelsen bytte information med folk inom Säpo på ett informellt sätt, delar gick också vidare till utlandet. Hatet mot Palme var otroligt intensivt, han sågs som en förrädare, dels för sin flathet gentemot Ryssland men även för sitt stöd för exempelvis Yasir Arafat. Jag vet helt säkert att man i perioder övervakade Palme, men även ett antal andra Socialdemokratiska politiker man såg som opålitliga.

Den övervakande gruppen bestod av 4 till 7 personer, man hade bra teknisk utrustning. Telefonavlyssning var inga problem, och jag tror det även förekom buggning. När man övervakade fysiskt hade man radiosamband. Jag var inte själv med om att övervaka Palme men jag vet att det gjordes. Inte kontinuerligt, men i perioder."

Sten Andersson i samma dokumentär:

"Jag fick ju -86, -87 en ganska ingående skildring utav en grupp vars medlemmar, där några namngavs, med ganska framskjutna positioner inom Säpo, som själva hade bestämt sig för att verka vid sidan om Säpos ledning, för att införskaffa information om framförallt Olof Palme. Han var på något sätt i deras ögon ond i sig och borde övervakas. De hade naturligtvis inte det minsta skäl att göra det, inte det minsta."

"Den här gruppen, var den förankrad i Säpos ledning?"

"Enligt uppgift inte".

...

"Den här informationsinhämtningen, skedde den med hjälp av folk utanför Säpo?"

"Enligt uppgift ja. Dem här grupperna och personerna har ju ofta nätverk utanför den egna organisationen och det innehåller ju ofta folk med samma politiska uppfattningen som en själv."

"Det är ju oerhört svårt att komma åt dem, jag tänkte ju på det när jag fick namnen uppgivna. Bör jag agera på ett speciellt sätt, men hur gör man? Det är inte så lätt att komma åt en sån organisation, de kommer ju förneka allt, ledningen känner inte till det och de engagerade kommer neka."
Citera
2026-06-25, 14:20
Medlem
Lisbeth Palme vägrade konsekvent att bli inspelad vid förhör om Palmemordet – men ett förhör spelades in ändå.

Den 13 februari 2025 spelade journalisten Otto Ekevi tillsammans med Samhällsmagasinet Avsnitt in förhöret på plats i Polismyndighetens lokaler – och nu kan allmänheten för första gången höra Lisbeth Palmes röst i ett förhör.

Inspelningen finns endast på Youtube-kanalen Otto’s Insight.

https://www.youtube.com/watch?v=i8nvKHGt7TI
Citera
2026-06-25, 15:31
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lisbeth Palme vägrade konsekvent att bli inspelad vid förhör om Palmemordet – men ett förhör spelades in ändå.

Den 13 februari 2025 spelade journalisten Otto Ekevi tillsammans med Samhällsmagasinet Avsnitt in förhöret på plats i Polismyndighetens lokaler – och nu kan allmänheten för första gången höra Lisbeth Palmes röst i ett förhör.

Varför vägra att bli inspelad vid förhör samt delta i någon form av rekonstruktion alls på brottsplatsen som vittne, brottsoffer och när hennes man blivit skjuten till döds ?

Det är något som inte stämmer alls här. Jag köper inte på något sätt att hon skulle varit så traumatiserad av händelsen så hon inte kunnat gå med på polisens vanliga förfarande när något sådant här inträffar som ett mord som de skall lösa. I detta förhör är hon lugn som en bofink och polismannen har tröttnat för länge sedan...Zzz zzz.

Det hon säger i detta förhör är fullkomligt helt värdelöst för polisen som frågar henne halvvägs in ungefär om de skall sluta för han märker att detta inte ger något men hon vill fortsätta...Det känns enbart mer spel för galleriet då hon vill försöka framställa sig själv som trovärdig i någon mening. Hon diskuterar mer runt hur ett vittne resonerar mer som en tredje part utomstående som inte själv sett eller lagt märkte till något.
Citera
2026-06-25, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Tack för ljudklippet. Här är den i form av spaningsuppslag T116-00-J.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T116-00-J

PU vill att Lisbeth Palme skall peka ut VG och inleder med att be Lisbeth Palme identifiera någon i gruppen såsom varande någon som hon sett dagarna kring mordet.

Alla i gruppen är långa och matchar inte gärningsmannen på Tunnelgatan.

Men på Västerlånggatan såg Lisbeth Palme två män, varav en var lång och blond, vilket matchar den s.k. Skuggan, som ju "skuggade" Olof Palme dagen före mordet.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag1336-00

Victor Gunnarsson var mörkhårig.

PU:s försök att koppla VG till mordplatsen misslyckades.
Senast redigerad av Utredaren 2026-06-25 kl. 16:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in