Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Vilka var de personer med framskjutna inom Säpo som namngavs för Sten Andersson? Var Robert S en av dem?
Stig Johansson, Robert Stangesjö och en tredje okänd för oss. Viktigt att poängtera att gruppen inte nödvändigtvis var begränsad till tre, utan Sten Andersson hade fått tre namn som exempel.
Det finns en uppgift om att själva inhämtningsprocessen/övervakningen skulle ha outsourcats exempelvis till Åke Eks grupp vilket kan passa. Dels kan det passa med källa "Björn" ovan men framförallt kan det passa då den nämnda Säpo-trion var ganska högt uppsatta och därmed kanske inte ville sköta den mer praktiska inhämtningen själva. Det kan ha ansetts som ett grovjobb (särskilt en iskall fredagkväll), där ledningen var mer intresserad av resultatet än själva processen. Här är vi ju inne på den så kallade U-kedjan, informationen skickas uppåt/framåt som en stafettpinne.
Jag ser hela förloppet framför mig här. Ledarskapet inom Säpo litar inte på ledarskapet inom SAP (Palme & Schori med flera) och inhämtar mot dem på egen hand bakom kulisserna, vilket är över gränsen i Sverige (som Sten Andersson kommenterar). Man trappar upp det ännu mer inför Moskvaresan och obekväm arbetstid tar den externa gruppen över. Den innehåller personer/inslag som är långt över gränsen ideologiskt och inne på författningshot själva. Dessa har tillgång till ej spårbara vapen, är på ett sanktionerat uppdrag och befinner sig nu alldeles intill den oskyddade Palme som mitt i natten går förbi en nedsläckt gränd. Katastrofen är ett faktum.
Mordet skickar bollen rakt tillbaka till dem som placerat gruppen där från första början. Mörkläggningen drar igång där det första man måste göra är att överleva den rent akuta fasen och se till att gruppen undkommer. Det görs genom att ta kontrollen över SBCs insats. Det andra steget är att tillsätta Hans Holmér och aktersegla utredare som Arne Irvell med flera.
Det bör inte ses som ett aktivt godkännande och deltagande i mordet utan görs i syfte att dölja ett bittert misstag och ett bananskal man helt sonika inte tänkte på när man lade upp spaningsarbetet. Idag är det en smutsig hemlighet från Kalla kriget och inget man pratar högt om.