2026-06-25, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b1619d
Kommer detta gälla även Temu? Jag förstår inte hur det ska kunna se vad paketet innehåller dock för sådant står väl inte utanpå? Eller får de upp information om det genom någon streckkod?
Allt från Temu skickas väl från något lager i Europa men jag antar att det kommer från Kina till det lagret och sedan sampackas så på så vis borde väl Temu vara safe att handla ifrån även framöver?

Citat:
Ursprungligen postat av b1619d
Kommer detta gälla även Temu? Jag förstår inte hur det ska kunna se vad paketet innehåller dock för sådant står väl inte utanpå? Eller får de upp information om det genom någon streckkod?
Allt från Temu skickas väl från något lager i Europa men jag antar att det kommer från Kina till det lagret och sedan sampackas så på så vis borde väl Temu vara safe att handla ifrån även framöver?
Ja givetvis så kommer det att gälla för paket från Temu, de kör väl röntgen på paketen och gissar sig till att det är olika varor, för de lär ju knappast kunna se på röntgen att en tröja är gjord av bomull eller polyester? Lär ta evigheter för de om de skall öppna varje paket och kontrollera dessa.

Det senaste så har jag fått paket från Temu på några dagar istället för 2 veckor så de måste ha ett lager i Europa nu.

Är bara äckligt att Eu gör på detta sätt, hoppas att Kina straffar Eu hårt pga detta. Alla prylar jag har köpt på Temu finns inte att köpa i detta land så det lär knappast konkurrera med butiker i Sverige förutom nätbutiker som håller på med drop shipping.

Köpt bland annat kläder och skor som har bättre kvalitet än märkesskor/kläder för en struntsumma. Min favorittröja kostade mig hela 13kr och är riktigt go, deras bälten är både snygga och hållbara och fungerar.
Köpte ett bälte på Dressman för något år sedan för 400kr som var rena skiten, köpte några stycken på Temu för 100kr/styck och dessa var både snygga och fungerar riktigt bra.
Citera
2026-06-25, 11:22
Medlem
MagisterBisters avatar
När man läser många av svaren i tråden förstår man att socialdemokraterna går framåt.

Det är tydligen många som i själ och hjärta är sossar och tycker att det är fullständigt självklart att en liten grupp människor ska bestämma vad resten av befolkningen ska få köpa. Och inte nog med det, denna lilla grupp ska också bestämma VAR resten av befolkningen ska få köpa det.
Citera
2026-06-25, 11:28
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, USA har väl noll i tull för export till Europa enligt det nya avtalet mellan EU och USA?
Alltså, tull betalar man när man importerar. Det är en skatt som köparen betalar, till det land han importerar till.

USA kan inte lägga tull på amerikanska bilar som exporteras till Europa. Däremot kan europeiska länder kräva tull på amerikanska bilar som importeras till Europa.
Citera
2026-06-25, 11:37
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Ja givetvis så kommer det att gälla för paket från Temu, de kör väl röntgen på paketen och gissar sig till att det är olika varor, för de lär ju knappast kunna se på röntgen att en tröja är gjord av bomull eller polyester? Lär ta evigheter för de om de skall öppna varje paket och kontrollera dessa.

Det senaste så har jag fått paket från Temu på några dagar istället för 2 veckor så de måste ha ett lager i Europa nu.

Är bara äckligt att Eu gör på detta sätt, hoppas att Kina straffar Eu hårt pga detta. Alla prylar jag har köpt på Temu finns inte att köpa i detta land så det lär knappast konkurrera med butiker i Sverige förutom nätbutiker som håller på med drop shipping.

Köpt bland annat kläder och skor som har bättre kvalitet än märkesskor/kläder för en struntsumma. Min favorittröja kostade mig hela 13kr och är riktigt go, deras bälten är både snygga och hållbara och fungerar.
Köpte ett bälte på Dressman för något år sedan för 400kr som var rena skiten, köpte några stycken på Temu för 100kr/styck och dessa var både snygga och fungerar riktigt bra.
Jag köpte t.ex en keps från nåt Kina-företag. (Mest som utfyllnad, för att komma upp i gratis frakt. Dessutom vill jag ha kepsar utan märken.)

Av en tillfällighet hittade jag en exakt likadan keps i en svensk klädbutik. De var verkligen exakt likadana. Jag stod och vände och vred på de båda kepsarna tills expediterna började titta konstigt på mig. Men de var helt identiska in till minsta stygn. Den enda skillnaden var att jag hade betalat 14 kr för min keps, medan butiken ville ha 299.
Citera
2026-06-25, 12:50
Medlem
whogivesafucks avatar
Fy fan vad bra. Kanske vi slipper översvämmas av massa asienskit. Fast det är väl fortfarande så mycket billigare för vissa varor att folk inte bryr sig.
Citera
2026-06-25, 14:18
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag köpte t.ex en keps från nåt Kina-företag. (Mest som utfyllnad, för att komma upp i gratis frakt. Dessutom vill jag ha kepsar utan märken.)

Av en tillfällighet hittade jag en exakt likadan keps i en svensk klädbutik. De var verkligen exakt likadana. Jag stod och vände och vred på de båda kepsarna tills expediterna började titta konstigt på mig. Men de var helt identiska in till minsta stygn. Den enda skillnaden var att jag hade betalat 14 kr för min keps, medan butiken ville ha 299.

...och då har inte butiken heller betalat lika mycket för kepsen som du gjorde. Är nog fin marginal på kläder överlag.
Citera
2026-06-25, 14:39
Medlem
Storfetdases avatar
Kineserna ligger redan ett steg före och har satt upp stora logistikcenter i bland annat Ungern och Polen. Aliexpress ger dig den riktiga produktionskostnaden, västländska företag är endast parasitiska mellanhänder.
Citera
2026-06-25, 15:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Alltså, tull betalar man när man importerar. Det är en skatt som köparen betalar, till det land han importerar till.

USA kan inte lägga tull på amerikanska bilar som exporteras till Europa. Däremot kan europeiska länder kräva tull på amerikanska bilar som importeras till Europa.
Ja och amerikanska bilar importeras väl till Sverige från USA? Som jag fattat det kan inte Sverige lägga importtullar på amerikanska varor, "tullsatsen" ska vara noll. Däremot kan USA lägga 15% tullar på varor som importeras från EU.
Citera
2026-06-25, 19:56
Medlem
interbeings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Fy fan vad bra. Kanske vi slipper översvämmas av massa asienskit. Fast det är väl fortfarande så mycket billigare för vissa varor att folk inte bryr sig.

Skiljer sig asien skiten från vad du köper från ÖoB, Jula och Kjell & Company? Eller vad är din poäng? Skiten smakar kanske bättre när du betalar 200 % mer för den. Jag vet inte.
Citera
2026-06-25, 20:06
Medlem
interbeings avatar
Detaljhandeln i Sverige är redan undermålig. Om jag behöver en specifik skruv eller en elektronisk komponent vart vänder jag mig (med tur kanske Elfa) annars är det Kina som gäller. Kul med en procentuell straffavgift för att jag inte följer ett stereotypt konsumtionsmönster och köper dekorativa ljus på Hemtex för 390 kr stycket och inte har några mer avancerade krav..
Citera
2026-06-26, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Kineserna ligger redan ett steg före och har satt upp stora logistikcenter i bland annat Ungern och Polen. Aliexpress ger dig den riktiga produktionskostnaden, västländska företag är endast parasitiska mellanhänder.
Detta gäller väl inte varor köpta i EU från tex Ali Express, Amazon och mycket snart TEMU när de flyttat rubbet till EU?
Citera
2026-06-26, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Du kan inte jämföra företagare och privatpersoner fattar du väl?

Varför inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in