2026-06-24, 11:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Småplocket blir dyrare, men de större grejorna påverkas endast marginellt.
Tullpengarna lär knappast gå till att bygga upp Svenska småföretag och industri utan försvinner/slösas bort på WOKE/Trans och på krig som vi inte skulle blanda oss i.
Kort sagt en totalförlust för Sverige.

Det var på 70-talet som Biltema hade exempelvis styrleder till VOLVO och SAAB tillverkade av Lemförder Metallwaren i Tyskland.
Numera är allt från långt bort i öster.
Visst är det så! EU hade skitit i om småföretagen gråter och backar. Det är när de stora drakarna ryter det händer.
Citera
2026-06-24, 13:15
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvlap
Vad är det här för jävla knaslag?

Ett företag importerar 10 mobilladdare, de betalar 0:-

Jag som privatperson importerar 1 mobilladdare och får betala 30:-

va?

Du som privatperson kan importera vilket skräp som helst utan egentlig kontroll (egentligen ska ursprungsäljaren i Kina göra det men oftast sker det inte). Företagaren måste däremot försäkra sig om att allt hen säljer inom EU är godkänt enligt EU-regler, och behöver betala för det.
Citera
2026-06-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Hur fungerar det om man köper en bil från USA tillexempel? Blir det extra på den med ?
Köper du många bilar för under 150 euro? I så fall får du gärna droppa länkar tack 😁
Citera
2026-06-24, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Och regeringarna styrs med vänsterliberal woke ideologi via WEF, UN etc. Polen har en riktig höger regering som är fri från allt skit.. ekonomin blomstrar som aldrig förr.

Alltså du kan kalla himlen grön om du vill, men det är högern som styr majoriteten av länderna i EU.
Citera
2026-06-24, 16:37
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Beställde 500 plastsugrör från Kina plus lite annat som jag fått nu i juni p.g.a. det här. Många av varorna jag köpt återfinns på Amazon, men till ett väldigt mycket högre pris. Alixpress och Temu har också avtal där de betalar in svensk moms sedan tidigare, så problemet är inte där. Nu tvingas man istället köpa från Europeiska återförsäljare som importerar samma varor från Kinesiska leverantörer.

Uppdatering: Kollade på reddit och såg att Aliexpress höjt priserna för Europeiska kunder. Gick in nu och kollade på min senaste beställning och saker som kostade 17 kr, kostar nu 60 kr o.s.v.
Senast redigerad av Orcinus-orca 2026-06-24 kl. 16:51.
Citera
2026-06-24, 18:24
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Vad menar du? Hur ser du det?
Moms har vi fått betala för Kina-varorna sedan tidigare, men nu är frågan om det dyker upp en faktura för den extra tullavgiften när varorna anländer. Med prishöjningarna de senaste dagarna kan man få intrycket att tullavgiften är inbakad i priset, men det står i kontrast till att de hävdar att man bara ska behöva betala €3 mer per produktkategori och inte per vara. Det kan mycket väl vara så att Temu och Aliexpress bara har passat på att höja priserna.

Tillägg: nu ser jag hur mycket moms som har betalats för en beställning, men inget om tullavgiften.
Om jag vet att en vara normalt kostar 4 dollar. Men nu kostar den 8. Då vet jag ju att skatten är pålagd. Kostar den fortfarande 4 så vet jag att skatten inte är pålagd.

Om en vara, säg en ryggsäck, kostar 30 dollar, där jag inte vet vad den kostade från början. Då vet jag inte om skatten inte är pålagd, eller om ryggan kostade 25 dollar igår.

Nu verkar det mesta ha fått höjda priser.

Dock räknar Aliexpress fel. Om jag köper 3 likadana varor av samma tullkod, så ska jag betala 42 kr i straffskatt - en gång. Nu har man istället bakat in 42 kr i straffskatt på alla produkter. Så köper jag tre så betalar jag 3 gångar skatten.

Tanken är att butiker med IOSS ska debitera kunden skatten i kassan. Så man kommer inte få en faktura från Postmord på skatten.
Senast redigerad av JustTrolling 2026-06-24 kl. 18:26.
Citera
2026-06-24, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Är det då 3 olika tröjor så är det 9€ i avgift.
Enligt Tullverkets hemsida så blir det en avgift om tröjorna består av samma material.

Från Tullverkets Facebook sida:
Om du till exempel beställer ett paket med en tröja av bomull och två tröjor av ull är det tre varor men två varuposter och tullavgiften blir därför sex euro.
Citera
2026-06-24, 18:57
Avslutad
Himla tråkigt att man ska behöva betala ännu mer nu. Skatter och avgifter, det är nåt vi verkar älska här i Sverige.
Citera
2026-06-24, 19:08
Medlem
East.Clintfoods avatar
Ni röstade för:

You'll own nothing and you'll be happy

Så sluta gnäll!
Citera
2026-06-24, 21:29
Medlem
Hur ska Temu med flera lösa detta tro? De lär ju tappa massor med kunder på detta. 🫣
Citera
2026-06-24, 22:05
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Om jag vet att en vara normalt kostar 4 dollar. Men nu kostar den 8. Då vet jag ju att skatten är pålagd. Kostar den fortfarande 4 så vet jag att skatten inte är pålagd.

Om en vara, säg en ryggsäck, kostar 30 dollar, där jag inte vet vad den kostade från början. Då vet jag inte om skatten inte är pålagd, eller om ryggan kostade 25 dollar igår.

Nu verkar det mesta ha fått höjda priser.

Dock räknar Aliexpress fel. Om jag köper 3 likadana varor av samma tullkod, så ska jag betala 42 kr i straffskatt - en gång. Nu har man istället bakat in 42 kr i straffskatt på alla produkter. Så köper jag tre så betalar jag 3 gångar skatten.

Tanken är att butiker med IOSS ska debitera kunden skatten i kassan. Så man kommer inte få en faktura från Postmord på skatten.

De har uppenbarligen smyghöjt priserna i och med att allt har ökat i pris, tullavgiften blir inte pålagd per kategori.
Men du är säker på att försäljare med IOSS-avtal ska betala in den nya tullavgiften och inte mottagaren? Att de hjälper en att betala momsen vet jag.
Citera
2026-06-24, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Ja men beställer du ett par skor, en laddare, en t-shirt etc etc så är det 3€ extra per vara

Från Tullverket

Om jag beställer flera saker för sammanlagt 500 kronor och de skickas i samma paket – betalar jag tullavgift per vara eller paket?

Är det alltid 3€ per vara?

Är det då 3 olika tröjor så är det 9€ i avgift.

Kommer detta gälla även Temu? Jag förstår inte hur det ska kunna se vad paketet innehåller dock för sådant står väl inte utanpå? Eller får de upp information om det genom någon streckkod?
Allt från Temu skickas väl från något lager i Europa men jag antar att det kommer från Kina till det lagret och sedan sampackas så på så vis borde väl Temu vara safe att handla ifrån även framöver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in