Citat:
Ursprungligen postat av
Holden.Caulfield
Vad menar du? Hur ser du det?
Moms har vi fått betala för Kina-varorna sedan tidigare, men nu är frågan om det dyker upp en faktura för den extra tullavgiften när varorna anländer. Med prishöjningarna de senaste dagarna kan man få intrycket att tullavgiften är inbakad i priset, men det står i kontrast till att de hävdar att man bara ska behöva betala €3 mer per produktkategori och inte per vara. Det kan mycket väl vara så att Temu och Aliexpress bara har passat på att höja priserna.
Tillägg: nu ser jag hur mycket moms som har betalats för en beställning, men inget om tullavgiften.
Om jag vet att en vara normalt kostar 4 dollar. Men nu kostar den 8. Då vet jag ju att skatten är pålagd. Kostar den fortfarande 4 så vet jag att skatten inte är pålagd.
Om en vara, säg en ryggsäck, kostar 30 dollar, där jag inte vet vad den kostade från början. Då vet jag inte om skatten inte är pålagd, eller om ryggan kostade 25 dollar igår.
Nu verkar det mesta ha fått höjda priser.
Dock räknar Aliexpress fel. Om jag köper 3 likadana varor av samma tullkod, så ska jag betala 42 kr i straffskatt - en gång. Nu har man istället bakat in 42 kr i straffskatt på alla produkter. Så köper jag tre så betalar jag 3 gångar skatten.
Tanken är att butiker med IOSS ska debitera kunden skatten i kassan. Så man kommer inte få en faktura från Postmord på skatten.