Idag, 05:19
  #1
Medlem
Valdagens avatar
Från den 1 juli 2026 gäller nya regler när du handlar varor på nätet från ett land utanför EU.
Det innebär att det tas ut en tullavgift för alla varor oavsett värde.

Tullavgiften betalas per vara och hur stor tullavgiften blir
beror på om man köper olika eller likadana varor.

Har du beställt före den 1 juli? Om dina varor kommer till EU och anmäls för
import efter den 30 juni tas en tullavgift ut, oavsett när du gjorde din beställning.

Tullavgiften på 3 euro är tillfällig och ersätts med en procentuell tullavgift från den 1 juli 2028.

Det här gäller när man handlar på nätet och varan skickas från ett land utanför EU.


Vad tycker ni om nya tullavgifterna?


(Allt i länk)
https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/tullraknarenvadaravgiftenpaminvara/omtullarochavgifternarduhandlarpanatet/nytullavgiftfranden1juli2026.4.5dd2f9d519e1cbdf1a0 71f.html

https://marcusoscarsson.se/ny-avgift-infors-forsta-juli-blir-dyrare-att-handla/

https://www.expressen.se/premium/konsument/ny-tullavgift--dyrare-att-klicka-hem-prylar-fran-kina-och-usa/
__________________
Senast redigerad av Valdagen Idag kl. 06:10.
Citera
Idag, 05:22
  #2
Medlem
JustTrollings avatar
Det är skandal!



Staten vill förstöra allt som är roligt. Giriga jävlar!

Det här är 1000 gånger värre än plastpåseskatt.
__________________
Senast redigerad av JustTrolling Idag kl. 05:25.
Citera
Idag, 05:25
  #3
Medlem
Valdagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Det är skandal!



Staten vill förstör allt som är roligt. Giriga jävlar! Det här är 1000 gånger värre än plastpåseskatt.

Det blir ”Dyrt att ångra sig” också:

Tullverket kommer inte att betala tillbaka avgiften när en konsument skickar tillbaka en vara, ifall varan är felfri.

Det kan göra att ”slarviga beställningar” minskar, säger Wiezell, på myndigheten.
– Det blir dyrt att ångra sig. Nu får man tänka efter lite grann innan man gör en beställning.
Citera
Idag, 05:45
  #4
Medlem
dude2ks avatar
Men vad i helvete. Ännu mer påhittade avgifter från ingenstans. Vill inte sponsra woke mind virus ideologin ett öre mer!
Citera
Idag, 05:57
  #5
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kanske en bra sak då färre paket med skräp kommer beställas från kina.

Jag gissar att lösningen på detta kommer bli att företagen helt enkelt sätter upp en lagerhub här i europa och vips så kan man köpa samma skit ändå utan den extra tullen.
Citera
Idag, 05:59
  #6
Medlem
Prylar som nu kostar en 50lapp kommer alltså kosta mig 85spänn (50+35kr), styck istället...
Det kommer inte bli värt att skicka efter småprylar som kostar 50-60kr längre.
Säg att jag köper ett mobilskskal, ett skärmskydd och en laddkabel, det blir ca 105kr, bara i den nya tullavgiften.
Ungefär lika mycket som själva varorna kostar.

Det EU vill, är väl att vi ska köpa småprylar tillverkade inom EU istället.
__________________
Senast redigerad av Cutthethroat Idag kl. 06:02.
Citera
Idag, 06:10
  #7
Medlem
Valdagens avatar
En tullavgift på 3 euro när kunden beställer en vara värd upp till 150 euro.

Om webbutiken inte är ansluten till IOSS (Import One Stop Shop) är det
kunden som ska betala tullavgift och moms när varan förs in i Sverige.

Det är Europeiska unionens råd som har beslutat om den nya tullavgiften och den ska gälla inom hela EU.
(Tullavgiften på 3 euro är tillfällig och ersätts med en procentuell tullavgift från den 1 juli 2028.)

Tullavgiften beror på vilken typ av vara det är, vad den kostar och vilket land den skickas ifrån.
https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/tullraknarenvadaravgiftenpaminvara/omtullarochavgifternarduhandlarpanatet/nytullavgiftfranden1juli2026.4.5dd2f9d519e1cbdf1a0 71f.html#svid10_5dd2f9d519e1cbdf1a0736
Citera
Idag, 06:57
  #8
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Prylar som nu kostar en 50lapp kommer alltså kosta mig 85spänn (50+35kr), styck istället...
Det kommer inte bli värt att skicka efter småprylar som kostar 50-60kr längre.
Säg att jag köper ett mobilskskal, ett skärmskydd och en laddkabel, det blir ca 105kr, bara i den nya tullavgiften.
Ungefär lika mycket som själva varorna kostar.

Det EU vill, är väl att vi ska köpa småprylar tillverkade inom EU istället.
Knappt några småprylar är tillverkade i EU. EU vill däremot du skall köpa småprylar från den Europeiska detaljhandeln i stället för direkt från tillverkaren. Det är detaljhandeln som gråtit sig blodiga för att få denna nya lag eftersom de förlorat stora pengar när folk skickat efter småskit direkt från tillverkningslandet (Kina) i stället för att ta omvägen via dem med 100%prispåslag. I princip allt krafs tillverkas i Kina oberoende var du köper det.

90% av det du köper på Biltema, Claes Ohlsson, Jula, Rusta, Dollarstore ÖoB osv. Är tillverkat i Kina
__________________
Senast redigerad av Onanikrem Idag kl. 06:59.
Citera
Idag, 06:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det EU vill, är väl att vi ska köpa småprylar tillverkade inom EU istället.

De vill att vi köper varorna via företag som i sin tur handlat dem billigt från Alibaba.
Citera
Idag, 07:09
  #10
Medlem
dude2ks avatar
EU vill att man spenderar pengarna inom Europa. Därför de lägger på den där vidriga VAT tax på digitala köp utanför EU nuförtiden också. Usch
Citera
Idag, 07:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kanske en bra sak då färre paket med skräp kommer beställas från kina.

Jag gissar att lösningen på detta kommer bli att företagen helt enkelt sätter upp en lagerhub här i europa och vips så kan man köpa samma skit ändå utan den extra tullen.


Tror du det är så enkelt?
Citera
Idag, 07:46
  #12
Medlem
Går det inte att få varorna som "gåvor" och slippa tullavgiften ifråga då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in