Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Nästan alla detaljhandelsprodukter, verktyg för "vanligt folk" och elektronik tillverkas idag i Kina, skillnaden är bara vilken väg varorna når konsumenten.
Så flödet av varor påverkas bara av att vi får betala mer och inte har råd att köpa lika mycket, nästan allt vi konsumerar kommer ändå att produceras i Kina.
En tråkig utveckling som borde ha stoppats för decennier sedan, medan Europa fortfarande hade en levande tillverkningsindustri och yrkeskunnig produktionspersonal.
Helt klart är det så.
Tyvärr såg kapitalisterna inga nackdelar med att flytta produktion och senare utveckling till rena diktaturstater (exempelvis Kina) eller i bästa fall tveksamma demokratier (flera andra asiatiska länder) för att tjäna mer kosing. Nationalism och arbetares rättigheter var bara i vägen för fri handel - som man ju vill ha (så länge man inte själv som kapitalist drabbas, då ska det till tullar etc)
Vänstern såg antingen inte problemet eller ville/vågade inte lyfta frågan. Nationalism var ju dessutom fel.
Liberalerna trodde allt skulle bli så bra så om bara diktaturerna fick handla med oss fria stater - demokratin skulle blomma och liberalismen frodas. Nationalismen skulle utrotas och länder bli irrelevanta, det enda viktiga var vilket försäkringsbolag man i framtiden ville lägga sitt liv i händerna på. Jodå. Det är liksom anti-demokratiskt att rasera nationer på liberalismens altare, men det verkar inte liberaler inse.
Jag ger iaf hellre pengarna direkt till Kina om jag tvunget måste handla därifrån än att ge giriga mellanhänder mina surt förvärvade slantar. Blir en sak bättre om man köper den på Dollarstore? Det är inte som att de har kollat kvaliteten på det som sålts.
Seriösa importörer som kontrollerar produkterna fortlöpande (och då menar jag kontrollera, inte bara läsa vad produkterna påstås innehålla etc) är jag dock för att stödja. Om de inte tar totalt hutlösa överpriser och försämrar för såväl personal som mig som kund (exempelvis Clas Ohlsons bedrövliga resa upp i priser och ner i service)