Citat:
Ursprungligen postat av
HejFrans
Antingen förstår du inte vad jag säger, eller så har du svårt att acceptera att någon annan inte delar din åsikt. Välj själv.
Jag har aldrig sagt att ett embryo är "slutmålet". Det är du som fortsätter argumentera mot något jag inte påstår.
Min poäng är mycket enklare: embryo, foster, spädbarn, barn, tonåring och vuxen är olika stadier i samma utveckling. Att byta etikett längs vägen gör inte att det plötsligt blir en annan individ.
Och lite ironiskt är det att du anklagar mig för att upprepa mig, samtidigt som ditt argument fortfarande är: "det är ett embryo, alltså inte en människa". Det är ju själva slutsatsen du försöker bevisa.
Ska du fortsätta upprepa dig eller bli otrevlig så blir diskussionen bara tråkig. Då sätter jag punkt här.
Nej du har bara hävdat att embryon är människor vid liv.
som ex:
"Jag menar att den mänskliga individen finns från början"
(FB) Abortfrågan - allmän diskussion
"Biologiskt är en människa en individ av arten Homo sapiens, oavsett utvecklingsstadium eller kognitiv förmåga"
(FB) Abortfrågan - allmän diskussion
Alltså...två könsceller möts och POOF! livs levande människa!
Tydligen kan människor leva utan vare sig hjärna, nerver eller nått som helst av allt det som definierar en människa vid liv.
Tjusig känsla för biologi och logik.
Livet hos organismen: MÄNNISKA, dyker upp när organismen kan fungera hyfsat självständigt just som en människa, dvs energistätta sig själv, ha grundläggande funktioner som hjärna, nerver etc...som är mänskliga innan dess finns livet enkom hos celler.
eftersom där bara finns celler på delning samt DNA, så har du ingen mänsklig individ....utan det du har är ett gäng celler som är PÅ VÄG att ta formen människa via sitt DNA:s instruktioner.
För att dra en liknelse över hur virrigt ditt resonemang blir:
- Vi ger körkort till 1-åringar...
- Va? nej! 1-åringar kan inte köra de är inte färdigutvecklade för detta, når inte pedalerna, har ingen välfungerande frontal cortex, kan inte plugga trafikregler etc etc...
- Jo, de är ju samma "individ" som den där färdigutvecklade 18 åringen, om 17 år, alltså kan vi ge dem körkort redan nu.
Att konceptionsögonblick har en ev. utvecklingsperiod framför sig, med en ev. framtid som nyfödd bebis,
betyder inte att man behöver betrakta, behandla, värdera etc...konceptionsögonblick som bebisar.
De är vad de är just här och nu.
Det som förtjänar att värnas och värderas som just människa vi inte får skada är just när vi har en sådan organism framför oss....en människa vid liv, och nej de tär alltså inte ett embryo....lika lite som en bebis är en körfärdig 18-åring.
Men jag vet...du kommer återigen ignorera mina resonemang och fortsätta envist hävda att embryon är människor vid liv vars rättigheter ska gå före kvinnors, utan att på nått sätt bevisa var detta "mänskliga individuella liv"..ens skulle sitta i en cygot, embryo etc.
Och eftersom du inte verkar klara tänka eller resonera stringent kring dessa saker, så avslutar jag detta.