2026-06-23, 15:34
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Nu var jag rätt tydlig med att prispåslaget också beror på saker som personalkostnader, lagerhållning och vinstmarginal, men det är väl bekvämt att skita i hur normal företagsverksamhet fungerar för att man vill fortsätta beställa skräp från Wish.

Sen är det väl för tusan ingen som påstått att detta skulle göra kinesiska företag mer benägna att följa EUs kvalitetsstandarder. Är det det du tror är skälet till den nya tullen? 😂
Poängen med tullen är att förändra köpares beteende, så att inte EU översvämmas med farliga skitprodukter vilka har både ekonomiska, miljömässiga och hälsomässiga effekter.

Med tanke på president peddo är det väl f.ö lämpligt att poängtera att det också finns en risk ur internationellt säkerhetsperspektiv i att EU har gjort sig helt beroende av att köpa skräp från mindre pålitliga clownstater. Inte bara företagen gör det, utan nu även privatpersoner.
Tydligen hjälpte det inte att påtala riskerna med cancerframkallande kläder och livsfarlig elektronik, det hjälpte inte att påtala att Temu använder slaveri, för folk i väst bryr sig bara om att köpa billigast möjliga skit. Så, då valde man att göra det dyrare.
Du fattar väl att det är precis samma kineser som kommer tillverka varorna under precis samma villkor? Det enda som kommer ändras är vinstmarginalerna för detaljhandeln i EU.

Racet är dock kört, det kommer inte hålla många år till att smacka på en Cocraft-logga på en kinavara och göra ett prispåslag på flera hundra procent. Men man får ge lobbyisterna att dom gör ett tappert försök, och vissa lyckas dom uppenbarligen lura.
Citera
2026-06-23, 15:35
Medlem
YP4XQs avatar
Meh 3 euro var väl ändå ingenting? För lite....
Citera
2026-06-23, 16:00
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Flera rapporterar att priserna har gått upp på Temu sedan förra veckan. Stämmer bra överens med min order också som jag la i helgen. Verkar då som den nya tullavgiften blir inbakad i priset på Temu, men vi får se.

https://www.reddit.com/r/TemuThings/comments/1ucg6qu/the_prices_on_temu_are_going_up_for_eu_customers/
Citera
2026-06-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Du fattar väl att det är precis samma kineser som kommer tillverka varorna under precis samma villkor? Det enda som kommer ändras är vinstmarginalerna för detaljhandeln i EU.

Racet är dock kört, det kommer inte hålla många år till att smacka på en Cocraft-logga på en kinavara och göra ett prispåslag på flera hundra procent. Men man får ge lobbyisterna att dom gör ett tappert försök, och vissa lyckas dom uppenbarligen lura.

Skönt att du bevisar att inte fattar överhuvudtaget hur importhandel fungerar och bara drar skit ur röven och låtsas att det är argument, då slipper jad ödsla mer tid på att förklara grundläggande företagsverksamhet för dig
Citera
2026-06-23, 18:26
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Flera rapporterar att priserna har gått upp på Temu sedan förra veckan. Stämmer bra överens med min order också som jag la i helgen. Verkar då som den nya tullavgiften blir inbakad i priset på Temu, men vi får se.

https://www.reddit.com/r/TemuThings/comments/1ucg6qu/the_prices_on_temu_are_going_up_for_eu_customers/
Så är det på Aliexpress också. Många saker ökade i pris med motsvarande skatten idag. Personligen hade jag föredragit om man hade samma priser, men la på skatten i kassan. Den här metoden är lite förvirrande för konsumenten.

Tror alla varor kommer få prishöjningen imorgon eller senast torsdag.
Citera
2026-06-23, 18:31
Medlem
Citat:

Enligt Tullverket så gäller detta enbart om varan skickas från ett land utanför EU. Temu har så vitt jag vet ett lokalt lager i Sverige.

Den där avgiften kommer därför inte att gälla för produkter märkta med ”lokalt lager”.

Ny tullavgift från den 1 juli 2026
Från och med den 1 juli införs en tullavgift på 3 euro när du beställer en vara som är värd högst 150 euro. Det här gäller när du handlar på nätet och varan skickas från ett land utanför EU.
Citera
2026-06-23, 18:41
Medlem
Euripidess avatar
Så, de störda kunkhuvudena som styr EU har jobbat hårt för att avindustrialisera hela vår subkontinent och strafftullar oss när vi beställer småprylar som inte görs här, eller göra men till priset som ingen tycker de är värda. Återuppbygg vår industri och sätt rullar på varor som kommer från låglöneländer som vi inte kan konkurrera med då vi har mycket fler regler och högre länder.
Citera
2026-06-23, 18:47
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euripides
Så, de störda kunkhuvudena som styr EU har jobbat hårt för att avindustrialisera hela vår subkontinent och strafftullar oss när vi beställer småprylar som inte görs här, eller göra men till priset som ingen tycker de är värda. Återuppbygg vår industri och sätt rullar på varor som kommer från låglöneländer som vi inte kan konkurrera med då vi har mycket fler regler och högre länder.

Är du och alla andra beredd att betala högre priser om saker som görs i kina ska tillverkas i europa ? Det är inget som kommer ske över en natt. Finns en anledning varför knappt nåt görs i europa.
Citera
2026-06-23, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Jodå, bara att förbjuda imorgon, sen blir det roliga konsekvenser som länderna får ta. Jag är FÖR helt klart. Allt i livet kan inte gå smärtfritt. Protesterar folk och företag så låt de göra det. Ge länderna friheten att börja producera eget istället och utan orimliga krav på standard och säkerhet. Acceptera kinesisk stadard på egenproducerat så räcker det till en början.. Kinesiska löner kan man inte sänka sig till förstås, men det får man ta.
Lite det som Trump tvingat fram genom tullar mot bla Kina.

Lite av det som EU nu vill tvinga fram genom att lägga 3 euro tull på bla våra Temuköp...

Att vi inte kan sänka oss till kinesiska löner är liksom hela problemet, med att "allting" tillverkas i kina, åt oss.

Om våra småprylar skulle tillverkas med EUlöner skulle försäljningen förmodligen sjunka dramatiskt.

Jag minns tiden innan allt outsoursades till bla Kina, allt var dyrt i förjållande till vanliga medellöner.

Utan billiga produkter från Kina skulle vi inte kunna leva så gott på våra små industrilöner som vi gör idag.
Skulle bli färre semesterresor, nya bilar, mobiler, ja allt.
Citera
2026-06-23, 19:00
Medlem
braatthas avatar
Hur fungerar det om man köper en bil från USA tillexempel? Blir det extra på den med ?
Citera
2026-06-23, 19:23
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Så är det på Aliexpress också. Många saker ökade i pris med motsvarande skatten idag. Personligen hade jag föredragit om man hade samma priser, men la på skatten i kassan. Den här metoden är lite förvirrande för konsumenten.

Tror alla varor kommer få prishöjningen imorgon eller senast torsdag.

Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Enligt Tullverket så gäller detta enbart om varan skickas från ett land utanför EU. Temu har så vitt jag vet ett lokalt lager i Sverige.

Den där avgiften kommer därför inte att gälla för produkter märkta med ”lokalt lager”.

Ny tullavgift från den 1 juli 2026
Från och med den 1 juli införs en tullavgift på 3 euro när du beställer en vara som är värd högst 150 euro. Det här gäller när du handlar på nätet och varan skickas från ett land utanför EU.

De här Kina-sidorna passar säkerligen på att smyghöja priserna nu. Att betala avgiften i kassan baserat på hur många olika typer av varor man köper låter rimligare och kommer förhoppningsvis senare.
Citera
2026-06-23, 19:28
Medlem
Citat:
De här Kina-sidorna passar säkerligen på att smyghöja priserna nu. Att betala avgiften i kassan baserat på hur många olika typer av varor man köper låter rimligare och kommer förhoppningsvis senare.

Jag har inte kontrollerat detta, men det lär märkas på billiga varor. Jag ska kolla i varukorgen hos Aliexpress när den dagen kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in